2014.
režija:
Tate Taylor
scenario:
Jezz Butterworth, John-Henry Butterworth, Steven Baigelman
uloge:
Chadwick Boseman, Nelsan Ellis, Dan Aykroyd, Viola Davis, Lennie
James, Fred Melamed, Craig Robinson, Jill Scott, Octavia Spencer,
Ahna O'Reilly, Allison Janney
Biografske
priče su uvek popularne u kinematografiji. Vekovna civilizacijska
mudrost nam govori da ljudski um ne može da smisli i napiše jednako
zanimljivu priču kao kada se ona stvarno tako potrefi. Stoga je
snimanje biografija igranje na sigurno: ličnost koja se portretira
ima neke fanove, poštovaoce ili makar zainteresovanu publiku koja
želi da dobije “ekskluzivnu” priču o predmetu svog obožavanja
ili poštovanja, a biografski žanr se pritom i jako solidno kotira u
sezoni nagrada, posebno onih glumačkih.
Nije
bitno kojeg je profila ličnost o kojoj se snima biografski film.
Nije naročito bitno ni iz kog je vremena. U poslednjih par godina
smo imali priče o britanskim kraljevima i kraljicama, nesrećnim
princezama, cenjenim američkim predsednicima, gay aktivistima,
sportistima, modnim kreatorima, raznim magnatima, muzičarima... Get
on Up je priča o Jamesu Brownu i usuđujem se reći, ne baš
najbolje i najveštije izveden film.
Biopic
je u suštini rigidan žanr, autor tu nema neograničenu slobodu,
nego slobodu izbora između nekoliko modela. Prvi je hronološki,
određena ličnost se prati kroz celu karijeru (uspon i pad, možda i
ponovni uspon) ili kroz deo karijere (uspon i sladunjavi happy end).
Drugi je fokusirani, detaljno se prikazuje jedan prelomni događaj u
životu (kao recimo kod Lincolna). Treći pristup je anegdotarni,
određena ličnost se prikazuje kroz nekoliko relativno kratkih
vinjeta i često kroz oči svojih prijatelja, saradnika ili familije.
Moguće je sve to složiti u dva nivoa radnje: okvir i seriju
flashbacka.
Ako
ćemo samo o strukturi, Get on Up je katastrofa na granici
negledljivosti. Priča toliko skače iz jednog vremenskog perioda u
drugi bez ikakvog razloga i dramaturškog opravdanja, a najmanje
jedna epizoda tu je čist višak. Jamesa Browna prvo vidimo kao
omatorelu, besramno bogatu i kretenski obučenu drogiranu budalu koja
upada u poslovni prostor koji izdaje i drži predavanje o
ne-etičnosti kenjanja u njegovom klozetu. Kasnije puca iz puške i
beži od murije. Sledeća scena se dešava u Vijetnamu 1968, Brown
izlazi iz zapaljenog aviona i drži koncert pred zapaljenom publikom
sačinjenom uglavnom od mladih crnih vojnika. Onda detinjstvo. Pa
koncert na kome on svira pre The Rolling Stones. Pa neki intervju. Pa
opet detinjstvo. Pa zatvor. Pa opet intervju. I tako dalje, i tako
dalje... Ilustracije radi, u jednoj sceni ga vidimo kako na koncertu
zvera u svoju buduću ženu, a već u sledećoj kako je polu-komično
mlati obučen u kostim deda-mraza. Nevešto umetničarenje ili zla
namera, svejedno, efekat je isti – konfuzan, preteran, besmislen.
O
samom Jamesu Brownu nećemo saznati previše toga novog. Ovo posebno
važi za fanove (u koje se ne ubrajam – znam da nabrojim par pesama
i neću promeniti stanicu / kanal kad naletim na njegovu muziku, ali
to je to što se mene tiče). Podaci iz njegovog života su
“wikipedijski”. Rođen je duboko na ruralnom Jugu u jeku
depresije, odrastao u bedi. Majka (Davis) ga je napustila, otac
(James) ga je tukao i na kraju pustio da odrasta u bordelu koji je
vodila njegova tetka (Spencer). Sa 16 završava u zatvoru i tamo
upoznaje muziku preko Bobbija Byrda (Ellis), kasnije svog vernog
saradnika. Po izlasku se pridružuje njegovom sastavu, kasnije ga
preuzima i ostatak je, što kažu, istorija.
U
smislu muzičke legende, Brown dobija fer tretman, iako ni po čemu
poseban. Scenaristi i reditelj Taylor insistiraju na njegovoj
inovativnosti, genijalnosti, predanom radu i ogromnoj, nadljudskoj
strasti. Vidimo sa kojom je lakoćom i preciznošću redefinisao
stare muzičke žanrove i izmišljao nove. Nije prenebregnuta ni
pozicija sopstvenog menadžera, pošto Ben Bart (Aykroyd) nestaje iz
priče bez pozdrava.
Stvari
stoje potpuno drugačije na ličnom planu i tu se vidi koliko je
struktura filma pogrešna. Negde ispod površine priče je jasno
kakav je James Brown bio kao osoba, i čini se da su autori pokušali
to da istaknu, ali jednostavno u tome nisu uspeli. Jasno nam je da je
bio malo čudan, ekscentričan i kontroverzan, čak kontradiktoran.
Da je bio perfekcionista u muzici, ali i samoljubivi gonič robova.
Jasno nam je da je potkradao svoje muzičare i da ih je isterivao iz
pratećeg sastava svaki put kada bi mu se usprotivili ili zahtevali
neka svoja prava. Jasno nam je da je bio samoljubiv, ali ipak
nesiguran. Jasno nam je da propatio u životu i da se probio skoro
sam (u njegovoj glavi on je to učinio, potpuno sam, niko mu nije
pomogao), pa je zato tlačio sve podređene: žene, muzičare,
podnajemnike. Ono oko čega film okoliša je njegova politička
uloga, a James Brown ju je imao. Tako nigde u filmu ne vidimo njegovu
poveznicu sa pokretom za ljudska prava, iako znamo da ih je
podržavao, pa čak i simbolizovao, vidimo samo njegove dogovore i
kompromise sa belim političarima, pre odlaska na vijetnamsku turneju
i nakon ubistva Martina Luthera Kinga, kada je gradonačelnik Bostona
prihvatio njegovu procenu da je koncert rizičnije otkazati nego
održati. Još manje vidimo Brownovo lizanje sa Nixonom i njegovo
kasnije poziranje u svojstvu maskote uspeha u društvu jednakih
šansi. Za film koji traje skoro dva i po sata, ovakva plitkost i
površnost u prikazivanju glavnog lika je skoro nepodnošljiva.
Jedna
scena na samom kraju skoro da uspeva u misiji spasvanja filma, i to
je scena sa Jamesom na vrhuncu slave koji je uspeo da od sebe otera
svog poslednjeg i najvernijeg prijatelja i njegovom ostarelom majkom
sa kojom rešava traumu svih trauma iz prošlosti. Ta scena je
zapravo sjajno napisana i režirana, tako da zaista uspeva da probudi
emocije kod publike i izdejstvuje razumevanje za to zašto se
gospodin Brown kroz ceo film ponaša kao kreten. Naravno, uz sve to,
scena je apsolutno perfektno odglumljena.
Zapravo,
ceo film je više nego kompetentno odglumljen. Viola Davis ima samo
nekoliko scena, a u svakoj je maestralna. Dan Aykroyd, koji je sa
Jamesom Brownom sarađivao na oba Blues Brothers filma, uživa
u svojoj ulozi i služi kao još jedan podsetnik na veličinu “kuma
soula”. Nelsan Ellis je perfektan kao Bobby Byrd. Ipak je najveći
teret na Chadwicku Bosemanu i on stvar rešava na najbolji mogući
način, savršeno skida plesne pokrete i govorni glas (muzičke
numere su remixi koje je uradio producent filma Mick Jagger). Ne
samo to, Boseman uspeva da se dubinski identifikuje sa Brownom i
verujemo mu u svakoj sceni, ma koliko u njoj nanjušili koncepcijskih
grešaka. To ne treba da čudi, pošto je Bosemanov uspon započeo u
još jednom biografskom filmu 42, koji se bavio rasizmom u
američkom profesionalnom sportu. Ne bi me začudilo kada bi i on i
Ellis pobrali nominacije za sve važnije nagrade.
Problem
sa ovakvim filmovima širokog spektra i sa puno likova je što
epizodni likovi dosta često ostaju nerazvijeni, a glumački talenat
protraćen. Tako Fred Melamed, Ahna O'Reilly i Allison Janney imaju
po jednu scenu, a Octavia Spencer možda dve-tri, od kojih nijedna
nije spektakularna. Sve to se čini nepotrebnim, osim možda za
poster sa podužim spiskom imena, a sve to bi rešili i manje poznati
glumci.
Drugi
i urgentniji problem je režija koja nikako da uhvati ritam i pogodi
ton. Tate Taylor iza sebe ima vrlo dobri The Help, pa je čudno
da neke njegove elemente (poput rasizma i klasizma) nije
implementirao u Get on Up. Greške koje Taylor radi su
kardinalne (recimo često teranje Bosemana da govori direktno u
kameru i komunicira sa publikom, pa time narušava realističnost
priče) i možda bi imale smisla u nekom eksperimentalnom ili art
filmu, ali biografski film poput Get on Up potapaju. Nemoguće
je čak prepoznati koliko je toga zeznuto već u scenariju, a koliko
toga naknadno. Braća Butterworth kao referencu imaju jedan od boljih
političkih trilera u poslednje vreme (Fair Game) i jedan po
svemu sudeći pristojan SF blockbuster (Edge of Tomorrow).
Izgleda da im biopic ne leži kao žanr.
Sve
u svemu, James Brown je samo po kriterijumu zanimljivosti života
(ostali su ionako izlišni kada je u pitanju biografski film)
zaslužio bolji, koherentniji i zanimljiviji film nego što je to Get
on Up. Pozitivno je to da boljeg glumca od Bosemana nije mogao da
dobije.
No comments:
Post a Comment