kritika originalno objavljena na: www.fak.hr
2014.
scenario
i režija: Darko Lungulov
uloge:
Boris Milivojević, Nataša Tapušković, Dragan Bjelogrlić,
Ljubomir Bandović, Toni Mihajlovski, Branislav Trifunović, Marko
Janketić, Mirjana Karanović, Srđan Miletić
Da
bi se bolje razumeo ovaj film treba biti upoznat sa relativno novim
balkanskim trendom postavljanja spomenika ličnostima iz pop-kulture
po gradovima i selima sa kojom pomenute ličnosti ili fiktivni
filmski likovi nemaju veze. Sve je počelo sa Mostarom i spomenikom
Bruce Leeja, podignutom u čast ličnosti za koju sve lokalne
zajednice smatraju da ništa nikome nije skrivila. Spomenik je u roku
od nekoliko dana oskrnavljen, pa je i sklonjen sa mesta gde je stajao
u neki podrum. Svetlim mostarskim primerom poveli su meštani
vojvođanskog sela Žitište, i postavili spomenik Rockiju Balboi, a
Sylvester Stallone je bio sprečen da dođe na otvaranje, ali je
poslao najlepše želje. Meštani kažu da su bili vođeni idejom
proširenja lokalne turističke ponude. Treći regionalni spomenik te
vrste je spomenik Tarzanu u selu Međa, ali za to postoji razlog:
legendarni plivač i glumac Johnny Weissmuller je rođen upravo u tom
selu.
Autor
Darko Lungulov koristi taj fenomen kao osnovu za svoj drugi film
Spomenik Majklu Džeksonu, ne bi li na smešno-setan način
pokazao naličje srpske provincijalne tranzicione svakodnevice.
Glavni lik je Marko (Milivojević), lokalni berberin i zamlata kojoj
je svaki biznis u životu propao. Marko je tipičan predstavnik svoje
izgubljenje generacije, prosto, sazreo je u pogrešno vreme, pogrešno
za sve, ali se izvlači nepopravljivim optimizmom. On svoje ružičaste
naočare neće skinuti ni kada ga ostavi žena Ljubinka (Tapušković),
očajna radnica u lokalnoj kladionici, kojoj je dosadilo da ima
zamlatu za muža. Udružen sa galerijom likova tranzicionih gubitnika
– pilotom “bez vojske” koji čuva devastirani aerodrom Dušanom
(Bjelogrlić), sveštenikom (Bandović) čija je kćerka veliki fan
Michaela Jacksona i veselim Ciganinom Dokijem (Mihajlovski), Marko će
se dati u akciju podizanja spomenika “kralju popa” u nadi da će
udahnuti život u svoju varošicu, pobuditi turizam, revitalizirati
aerodrom i ponovo osvojiti Ljubinkino srce. Na tom putu problem će
mu predstavljati lokalni gradonačelnik (Trifunović) koji je dobro
povezan sa kastom svih mogućih tranzicionih pobednika,
desničarsko-fašističkom organizacijom, političkom partijom (na
vlasti ili u opoziciji svejedno, ista je to bagra), “kontroverznim
biznismenima” i policijom. Ono što sledi je 90 minuta
gorko-slatkog, tragikomičnog slaloma kroz ceo spektar peripetija oko
naizgled jednostavne stvari.
Sa
svojim prvim filmom Ovde i tamo (Here and There, 2009),
Darko Lungulov je privukao pažnju međunarodne kritike i publike.
Njegov prvenac je bio skoro tipična američka indie priča o
imigrantu koji u New Yorku traži bolji život i Newyorkeru koji u
Beogradu pronalazi ljubav. Film je bolje prošao na festivalskoj
turneji i kod američke publike nego na srpskom terenu. U svom drugom
filmu Lungulov je odustao od “americane”, i snimio film sa
jugoslovenskom estetikom koji prolazi sve “checkpointe” domaćih
“feel good” komedija sa malo ozbiljnijim podtekstom. Američki
ili britanski film na sličnu temu bi izgledao drugačije, možda bi
bio bizarniji, možda topliji, u svakom slučaju bi se više bavio
lokalnim koloritom i ulivanjem osećaja zajedništva, a manje
nerešenim nacionalnim frustracijama.
Film
izgleda i zvuči dobro. Fotografija Mathiasa Schoningha je perfektna
i asocijativna i od srpskih lokacija (prednost neimenovane varošice
je što se može snimati na više mesta) izvlači apsolutni maksimum.
Lokacije su propraćene prigodnim soundtrackom koji se kreće od
domaćeg rocka do etno-tema, bržih ili sporijih, apsolutno u skladu
sa tempom filma. Jedina zamerka na tom polju je što fali malo više
Michaela Jacksona. Režija i montaža su dovoljno dinamične da nije
dosadno gledati već dobro poznatu filmsku formulu.
Glumci
su vrlo pažljivo i vrlo dobro izabrani. Istina je da Nataša
Tapušković i Mirjana Karanović (u svojoj kratkoj cameo ulozi)
ponekad odlaze u preterivanje, kao i da Boris Milivojević igra svoju
standardnu budalastu ulogu (koja mu nedvosmisleno stoji kao salivena)
u već poznatom maniru, kao i da se Dragan Bjelogrlić drži svoje
zone komfora i svojih manirizama. Zato su Toni Mihajlovski i Ljubomir
Bandović pravo osveženje, kao i Branislav Trifunović.
Sa
Spomenikom Majklu Džeksonu ćete se dobro nasmejati. Uglavnom
će to biti onaj lagani, ali trajni smešak, ali će on par puta
prerasti u smeh naglas. Očekujte jednu još nepotrošenu, ali
brutalno smešnu politički nekorektnu foru. Očekujte hvatanje na
sentimentalnost i na nostalgiju, nema ničeg lošeg ni nemoralnog u
tome. Ali očekujte i jednu poprilično učestalu boljku
post-jugoslovenskih filmova.
Ta
boljka je skretanje u patetiku pred kraj. Razlog je jasan: scenario
podrazumeva gomilu likova sa gomilom interesa, i jednu tačku sukoba.
Pravilo je da ono što se pojavi ranije u priči dođe na naplatu na
kraju. Problem je što je ta naplata u velikoj meri veštačka,
deluje nakalemljeno i nikako tonalno ne korespondira sa ostatkom
filma. Istina, socijalna i politička situacija u Srbiji (a i drugde
u bivšoj nam državi) je ozbiljna, ali to se sasvim dobro vidi i
kada ostane u pozadini. Neki standardni bauci poput fašističke
rulje su strašniji ako se pojave samo jednom. Da se ne lažemo, ta
scena je redak primer zanatski korektne “masovke” u post-yu
kinematografiji, ali je u kontekstu filma ne samo nepotrebna, nego i
kontraproduktivna.
Spomenik
Majklu Džeksonu ostaje film sa ispravnom porukom i genralno
pristojan uradak. Da se na kraju odstupilo od ustaljene, a loše
formule, bio bi čak i dobar, iako ne spektakularan.
No comments:
Post a Comment