tekst originalno objavljen na: www.fak.hr
2014.
režija: Milan Todorović
scenario: Marko Backović, Milan Konjević, Barry Keating
uloge: Kristina Klebe, Natalie Burn, Dragan Mićanović, Miki
Krstović, Franco Nero, Slobodan Stefanović, Sofija Rajović
Ako ćemo objektivno, ovakvi filmovi ne valjaju ništa. Kao
umetnička dela, to jest. Međutim, Mamula kao uostalom nijedan trash
horor, nema nikakvih pretenzija da bude umetničko delo. Ne, to je čista zabava
snimljena sa dosta entuzijazma, poznavanja pravila žanra i sa nevelikim
finansijskim sredstvima i kroz te okolnosti treba procenjivati i ocenjivati.
Više od svega, treba imati u vidu da je ovaj film proizvod jedne
kinematografije koja ne ceni žanr (o trashu da i ne govorimo) i da se u velikoj
meri može smatrati pionirskim pokušajem.
Nakon prve, klasične “slasher” scene koja će stranoj publici
poslužiti kao “teaser”, a domaćoj kao lagani “spoiler” (ipak se o filmu dosta
brbljalo u određenim krugovima), kao i uvodne špice propraćene namerno odurnom
jeftinom “muzikom za plažu”, polako ulazimo u priču. Dve Amerikanke, Kelly
(Klebe) i Lucy (Burn), dolaze u Crnu Goru u posetu svom kolegi sa studija. Lucy
sa njim ima nekakvu pred-istoriju i gaji nade koje će ubrzo biti razvejane.
Kolega Alex (Stefanović), naime, planira venčanje sa Yasmine (Rajović).
Međutim, kada su već tu na Mediteranu, okružene “divljom lepotom”, Amerikanke
će se potruditi da to iskoriste, provedu se i pogledaju (pofotkaju) što je
moguće više lepih prizora. Kada u kombinaciju uđe i Yasminin prijatelj Boban
(Mićanović) i predloži izlet na Mamulu, otok sa napuštenom tvrđavom koja je u
II svetskom ratu služila kao zatvor, ekipa će to prihvatiti uprkos upozorenjima
“starog ribara” i lokalnog čudaka (Nero)...
Koga ne smori ovaj uvodni zaplet iz tele-novele, biće
prijatno iznenađen razvojem događaja. Na scenu prvo stupa klasični “slasher” u
kojem ludak (Krstović) juri turiste po zanimljivoj lokaciji tvrđave i njenih
podzemnih hodnika, a onda kasnije i “creature feature” sa naslovnom morskom
nimfom, sirenom iz grčke mitologije. Kod “creature featurea” iz egzotičnih
kinematografija, a Srbija je po pitanju žanra svakako egzotična, treba biti
jako oprezan, pošto efekti dosta često znaju biti ispod svakog nivoa
profesionalnosti. Ovde to nije problem, pošto su maska, šminka i efekti
povereni proverenom majstoru Miroslavu Lakobriji i on je svoj posao junački
odradio. Sirena izgleda profesionalno, a reditelj Todorović to pametno i
ispravno koristi da joj daje sasvim pristojnu minutažu.
Problem, međutim, nastaje na nivou priče: Mamula
ponekad skreće u površnu simboliku i mudrovanje, sa veoma proizvoljnim
referencama na Moby Dick i sa ničim izazvanim i stranoj publici
nerazumljivim ubacivanjem konteksta
politički podeljenog društva. Najslabija karika u filmu je Franco Nero, ali ne
svojom krivicom, on svog starog pomorca igra sasvim solidno i uverljivo, koliko
krivicom scenarista koji su ga “natovarili” sa dugačkim, teškim monolozima u
svrhu dodatnog objašnjavanja već jasnih stvari. Takođe, uvodna priča iz
tele-novele je čisti višak jer kasnije u filmu ne vodi nikuda i samo zauzima
vreme koje je moglo biti utrošeno na pametniji način i sa korištenjem konteksta
koji se već vezuje za otok Mamulu i tvrđavu na njoj, izvrnutog u smeru
nepatvorenog trasha.
Mamula igra na kartu svoje egzotike i neobičnosti u
datoj situaciji i to pravilno čini. Da film kojim slučajem dolazi iz Amerike
ili neke druge zemlje sa tradicijom žanra, bio bi to jedan od onih filmova koji
prolaze ispod radara ili koji se gledaju i momentalno zaborave. Ovako, Mamula
dobija na važnosti kao primer visoko profesionalnog trash filma, a Milan
Todorović postaje sinonim za trash autora.
No comments:
Post a Comment