2014.
režija: John
Slattery
scenario: John
Slattery, Alex Metcalf (po romanu Petera Dextera)
uloge: Philip
Seymour Hoffman, Christina Hendricks, Eddie Marsan, John Turturro, Caleb Landry
Jones, Domenick Lombardozzi, Richard Jenkins, Peter Gerety, Joyce Van Patten
God’s Pocket je film koji će se pominjati zbog činjenice da je
u njemu Philip Seymour Hoffman ostvario jednu od svojih poslednjih uloga.
Prerano preminuli glumac je odisao glumačkim integritetom, urođenom
aristokratskom prefinjenošću, ali je pokazivao i zavidnu moć transformacije da
uđe u lik koji mu nije karakterno i klasno blizak. Ostaćemo uskraćeni za
njegovo prisustvo na filmu i u teatru i jedino što možemo da uradimo je da
pogledamo još ono malo njegovih njegovih ostvarenja u filmovima koji dolaze. Na
mojoj listi se nalaze A Most Wanted Man
i još dva nastavka The Hunger Games.
Hoffman je
maestralan, ali do toga ćemo doći. Počnimo sa faktografijom koja je neophodna
za razumevanje filma. Autor John Slattery je uglavnom televizijski glumac
najpoznatiji po seriji Mad Men, gde
je i režirao nekoliko epizoda. Televizijska režija je retko referenca za
filmsku u današnje vreme, tako da se God’s
Pocket može smatrati njegovim prvencem. Njegova kreativna kontrola
objašnjava i prisustvo njegove koleginice iz serije Christine Hendricks u
filmu, iako bi se mogla nazvati nestandardnim ili čak pogrešnim izborom za
ulogu koju igra. Njegov ko-scenarista Alex Metcalf takođe nema značajnijih
referenci, jedan film koji niko živi nije video, jednu opskurnu akciju i dramu An American Affair koja je nabrala
gomilu loših kritika. Ključan podatak za razumevanje filma God’s Pocket, posebno njegovog tona koji se kreće od „slice of
life“ socijalne drame, preko trilera do crne komedije je činjenica da je ovo
adaptacija lagano autobiografskog romana Petera Dextera, bivšeg novinara koji
nam priča uvrnute životne priče. Najbolja referenca za to je jednako
nekonzistentni prethodni film po njegovom romanu The Paperboy.
Zasićene
južnjačke boje iz The Paperboy ovde
su zamenile tmurne i hladne boje propalog industrijskog grada. God’s Pocket je fiktivna radnička četvrt
u Philadelphiji, i kako nam narator, ali i aktivni učesnik u priči, novinar
Richard Shelbourne (Jenkins) kaže, to je mesto u kome je svako makar nešto
zgrešio, svako je malo varao, malo krao, nekad drukao ili pobegao iz tuče. To
je mesto u kojem se svi drže zajedno, makar na rečima, gde svi piju u jednom
ili dva bara, gde svi sanjaju da se obogate kockom, gde su muškarci čvrsti i
opasni, a žene još čvršće i opasnije. Vreme radnje su rane 80-te ili kasne
70-te, svejedno. Mogle bi biti i neke 90-te, pošto je naslovna četvrt mesto
koje je ostalo u nekom prošlom vremenu.
Tu živi naša
galerija likova. Mickey (Hoffman) je nesnađen na poslu i u braku. Radi kao
putujući mesar, a budžet dopunjuje povremenim kriminalnim aktivnostima. Slaba
je to uteha kada sve propije ili prokocka. Oženjen je sa Jeanie (Hendricks),
ženom izvan svoje luzerske lige, lokalnom lepoticom koja je suviše pasivna da
bi se makla iz kraja i koja svu pažnju sveta posvećuje svom sinu iz prvog
braka. Dotični sin, Leon (Jones) je narkoman, rasista i baraba koja stalno
traži nevolju. Kada je konačno nađe, od ruke kolege sa građevine kojeg je
uživao da maltretira, radnja filma se polako odmotava.
Za zgubidanom
kolege neće žaliti, a njegovu smrt će prijaviti kao nesreću na radu. Jeanie to
ne puši i očekuje od Mickeya da preduzme određene mere: da preko svojih
krimi-veza ispita okolnosti smrti, da plati i uredi sahranu i da joj se nađe. A
Mickey je i pored toga u problemima do guše, večito pijan i u dugovima. Njegova
poslednja akcija sa kolegom po piću i kocki Birdom (Turturro) dovela ga je u
kontakt sa trećerazrednim gangsterom i lokalnim siledžijom Salom (Lomardozzi),
kobila na koju se opsesivno kladi po pravilu gubi trke u finišu, a jedini
lokalni grobar Jack (Marsan) je namirisao priliku za krupnu zaradu. To sve
pokreće lavinu međusobno povezanih tragikomičnih događaja i pojava koje
uključuju leš koji se prvo pojavljuje na ulici, pa onda i ispada iz kamiona,
brutalne tuče, naoružanu cvećarku (Van Patten) i pohotnog starog novinara koji
reciklira kolumne i legitimitet izvlači na polu-neiskrenom šlihtanju svojim
čitaocima iz radničke klase, a većinu vremena samo pijanči i ganja pičetinu.
Malo reditelja
zna da se snađe sa ovakvim crnohumornim pičvajzom, a da pritom očuva i lokalni
kolorit i nekakvu zamišljenu socijalnu poruku. Ovo je materijal koji priziva
braću Coen, a John Slattery nije na tom nivou. Istina, on će na nekoliko mesta
pogoditi crnohumornu notu, ali će se isto tako na par mesta opasno
ispromašivati, što će iz God’s Pocket
izvući neke negativne i vrlo uznemirujuće tonove. Sa druge strane, film je
mnogo bolji kao socijalna studija kada ga humor u tome ne ruši i kao panoramski
prikaz radničkog i polu-kriminalnog miljea. Implikacije toga su strašne,
posebno pred kraj filma kada pijana bagra u kafiću agresivno napada novinara
čije je reči krivo protumačila i kada se sve sagleda iz perspektive Leonove
smrti. Za njegovog očuha, to je još jedan od životnih baksuza sa kojima mora da
se bavi, za majku je to makar nekakva svrha i smisao života, makar instantni i kratkotrajni,
za novinara je to prilika za još jednu priču koju će napisati preko volje, a za
lokalnu bagru prilika da lažu kako je on bio dobar momak, iako svi znaju da je
bio kreten. Taj „mindset“ po kojem je nečija „domaćost“ jedini kvalitet po
kojem se nešto meri je apsolutno užasavajući. Sa grobarom je bar lako, on je
lešinar i đubre od čoveka i to ne krije, pa zbog toga dobija batine nekoliko
puta u filmu kao nekakvu kosmičku pravdu.
Film uglavnom
sjajno koristi svoje glumce. Richard Jenkins je dobar kao i uvek, John Turturro
je uverljiv kao gubitnik, a Domenick Lombardozzi igra svoju klasičnu ulogu ne
baš najpametnijeg siledžije koju je patentirao još u The Wire. Christina Hendricks se baš i ne snalazi u svojoj ulozi,
pa to rešava naglašavanjem pasivne crte u svom liku. Naprosto, njoj ne leži
takav milje. Philip Seymour Hoffman je, očekivano, odličan, pokazuje i karakter
i transformaciju u vrlo kompleksnoj ulozi.
God’s Pocket je jedan od onih filmova koji istovremeno mogu
biti i smešni i strašni i uznemirujući. Nekonzistentnost mu je svakako mana, a
možda će neko u tome baš naći nekakvu draž. Utisak je da Dexterov materijal
ipak zahteva hrabrijeg autora koji je verziraniji po pitanju ironije i da ga
školska, neprimetna, „autopilot“ režija malo sputava. Ono što je dobro je to da
ćemo Hofmanna pamtiti po još jednoj kvalitetnoj ulozi, iako bi film mogao biti
i bolji i promišljeniji.
No comments:
Post a Comment