kritika originalno objavljena na www.fak.hr
2014.
režija:
David Michod
scenario:
David Michod, Joel Edgerton
uloge:
Guy Pearce, Robert Pattinson, Scoot McNairy, Tawanda Manyimo, David
Field, Gillian Jones, Susan Prior, Anthony Hayes, Joel Edgerton
The
Rover je jedan čudan i
uznemirujući film. Visceralan, egzistencijalistički, žanrovski i
tematski skoro neodrediv, eliptičan toliko da deluje gotovo
proizvoljno. Ipak to nije serija slika i zvukova bez zapleta, radnje,
reda i poretka. Ujedno je sastavljen skoro isključivo od citata i
deluje originalno, gotovo organski.
Premijera
mu je bila zanimljiva, ponoćni termin u Cannesu. Nakon toga je
otišao u globalnu distribuciju, limitiranu na arthouse, ali raširenu
od Amerike preko Evrope do Australije, gde je i snimljen u indie i
fondovskoj koprodukciji. David Michod, ranije glumac, sada ima status
nadolazećeg autora koji mu je doneo više nego interesantni prvenac
Animal Kingdom
(2010), smešten u milje melbournskog podzemlja i opsednut rodbinskim
vezama i lojalnošću. Ko-scenarista, zapravo autor same priče, Joel
Edgerton je isto profesionalni glumac i na tom planu globalno poznat
i šteta je da ovde ima toliko neprepoznatljivu cameo ulogu.
Priča je nekako namerno eliptična, namerno neobjašnjena i teško je
pohvatati detalje. Čini se kao da je sva pozadina data davno pre
uvodne kartice na kojoj piše „deset godina posle kolapsa“, možda
u nekom drugom filmu. Mi detalje kolapsa nikada ne saznajemo, deluje
kao da je ekonomske prirode, što je prouzrokovalo promene u načinu
života. Nema sveprisutne države, „servisa građana“, sve je
nekako anarhoidno, kao u westernu, praćeno brutalnim nasiljem i
gomilom naoružanja. „Ruka zakona“ je prisutna tek povremeno i
veoma je teška. Vidimo vojsku koja svako malo prepadne nekoga i
napravi pokolj. Vidimo i ostatke bivšeg društva, vozila, gorivo,
hranu, novac, radio, imigrante, rudnike i železnice. To je dovoljno
da povežemo neke kockice u mozaiku, ali nikada nećemo biti sigurni
da li smo ih dobro povezali.
Najveća
greška koju potencijalni gledalac može napraviti je da automatski
pretpostavi na osnovu dva podatka (australske zabiti i
post-apokalipse) da će ovo biti nešto na tragu Mad
Max serijala, akcioni spektakl od
početka do kraja. Iako se autori učtivo referiraju na najpoznatiji
australski filmski proizvod, mnogo je izglednija asocijacija na
legendarni Wake in Fright
(1971), film koji je četiri decenije proveo u bunkeru. Vizuelno i
tematski, The Rover
inspiraciju crpi najviše iz westerna, primetan je uticaj
novohollywoodskog revizionizma i „spaghetti“ prljavštine u
produkciji koja smišljeno liči na niskobudžetne filmove. Osim
toga, prisutni su elementi „backwoods“ trilera i noira, westernu
bliskih žanrova pre svega po moralnom kodu, kao i road filmova,
poput Vanishing Point
ili Two-Lane Blacktop,
što se uklapa u egzistencijalističku osnovu.
Naš
heroj nema ime (tek na zaključnoj špici je potpisan kao Eric) i ima
jednu stvar do koje mu je stalo: njegov automobil u kojem putuje
pustim cestama. Kada sedne u improvizovani bar, po cesti prođe banda
kriminalaca u begu. Oni su Henry (McNairy), Archie (Field) i Caleb
(Manyimo), naoružani su do zuba i usred su međusobne prepirke.
Njihov auto se zaglavljuje negde pored puta, oni kradu prvi sledeći
i odlaze. Eric (Pearce) ih prati u njihovom jedva osposobljenom
terencu i želi da povrati auto. Sreća ili nešto nalik tome će mu
se osmehnuti kada pokupi Henrijevog brata Reya (Pattinson). Između
njih dvojice formira se neočekivani partnerski odnos i oni kreću u
zajedničku potragu, svaki vođen svojim ciljevima koji nam nikada
nisu do kraja jasni.
Eliptičnost
priče vuče korene u eliptičnosti likova. O Ericu ćemo saznati
nešto u toku filma. Pre apokalipse je bio farmer, pre toga je možda
bio, a možda i nije bio vojnik. On je u begu iako ga niko ne juri
intenzivno. Ne znamo od čega sad živi, znamo da se njegov štek
smanjuje i da, ako je potrebno, zna da ubije. Mladi Rey je još veća
misterija, govori sporo, sa američkim južnjačkim akcentom, čini
se i da misli sporo. On se sveta pre apokalipse jedva seća, ne znamo
odakle je i kako došao, kaže da je radio u rudniku. Ne znamo kako
su se i zašto on i njegov brat obreli u kriminalu, ne znamo zašto
ga je brat ranjenog ostavio da umre.
Ženski
deo publike biće razočaran. Ni Pearce ni Pattinson nemaju ni trunke
šarma. Oni su ružni, prljavi i surovi. Pearce je sakriven iza brade
i gotovo mrtvog pogleda, govori malo i nepovezano i izgleda kao neko
kome se nije uputno naći na putu. Pattison je potpuno izvučen iz
konteksta Twilighta,
što mu je i jedan od karijernih ciljeva, maskiran lošim zubima i
izubijanim licem. Pearce je upečatljiv kao anti-heroj
clinteastwoodovskog tipa, dok se Pattinson ipak čini kao nedorasli
glumac koji se baš i ne snalazi u ulozi koja zahteva mnogo
mikro-glume za koju on nije sposoban.
Utisak
dosta popravljaju glumci u kratkim, ali upečatljivim epizodama,
Gillian Jones kao gazdarica imrpovizovanog kampa, Susan Prior kao
doktorka koja voli pse i Anthony Hayes kao samoljubivi vojni
birokrata. Najjača stavka filma je ipak atmosfera vrućine i prašine
natopljena znojem. Za nju su, pored likova, zaslužne fotografija i
muzika. Fotografija Argentinke Natashe Breier je izuzetna, atraktivna
i jeziva, dok autorski soundtrack Antonija Partosa nabija tenziju i
priziva u sećanje zvučnu podlogu za There
Will Be Blood, ne bez opravdanja.
Krvi će biti, teći će u potocima koji će se sušiti na pesku.
The
Rover je jedan od najzanimljivijih
filmova sezone. To automatski ne znači da je dobar i da će svakome
leći. U pitanju je film o kome treba mozgati post-festum i složiti
asocijacije u celinu. Autorske odluke, smatrali ih ispravnima ili ne,
najčešće su dobro potkrepljene i osmišljene. Hvale vredan je
pristup da dijalog bude sveden, gotovo škrt i da nam se ne
objašnjava pozadina. Pa ipak, utisak je da je Michod preterao sa
„less is more“ pristupom i u konačnici napravio film kojem se
može očitati proizvoljnost. I pored toga, on ostaje jedan od autora
na kojeg treba obratiti pažnju.
No comments:
Post a Comment