2014.
režija: Phil Lord,
Christopher Miller
scenario: Michael
Bacall, Oren Uziel, Rodney Rothman, Jonah Hill (prema motivima serije
21 Jump Street)
uloge: Jonah Hill,
Channing Tatum, Ice Cube, Peter Stormare, Nick Offerman, Amber
Stevens, Jillian Bell, Wyatt Russel, Jimmy Tatro
Bio je to savršen
dan, koliko dan proveden u tržnom centru može biti savršen.
Društvo moje prijateljice je bilo sjajno, kupovina je obavljena brzo
i efikasno, kafa je bila preskupa, hrana iz KFC-a grešno ukusna.
Jedino je bioskopski repertoar bio upitnog kvaliteta. Već smo
pogledali Malog Buda i rešili da to ne želimo da ponovimo.
Za Sin City sam se obećao drugoj. Prijateljica je već
pogledala Gone Girl. Spade knjiga na par slova, par horora,
dečijih, teen i plesnih filmova, neke akcije koje se već bez
problema nalaze po zalivu i 22 Jump Street. Rešimo mi da mu
damo šansu, ipak se uklapa u profil bioskopa u tržnom centru: sveže
nahranjeni i napojeni, sa vrećama po rukama, možemo komotno da se
uvalimo u udobne fotelje u praznjikavoj bioskopskoj sali i blenemo u
neopterećujuću komediju. Pravi mali komadić americane za
siromašne.
I onda je film
počeo, a mi smo shvatili da prethodni deo nismo gledali, prosto nas
nije privukao dve godine ranije. Nismo imali pojma hoće li to biti
problem, pošto je premisa jasna: dva drota drugara (cop-buddy) imaju
iza sebe uspešnu misiju sa infiltracijom u ring narkotika u srednjoj
školi, pa sada misiju nastavljaju na koledžu. Za slučajeve poput
nas dvoje, kreativni tim koji stoji iza filma pobrinuo se da nam u
brzoj montaži prepriča prethodni film. Nisu mnogo pomogli, od jedne
brze montažne sekvence nismo znali mnogo više.
Početak nas je
ostavio u neverici da će ovo biti pozitivno bioskopsko iskustvo.
Jenko (Tatum) i Schmidt (Hill) u nekom cool američkom autu upadaju u
neko skladište obučeni u lažne banditske boje i pokušavaju da
kupe nekakvu robu od švercera po imenu Ghost (Stormare). Schmidt je
polu-intelektualni nespretni debeljko, Jenko je maneken, glup kao
tocilo. Oni nešto glumataju, kupovina te robe (ispostavlja se da su
to egzotične životinje) odlazi dovraga, kreće jurnjava sa trashy
bizarnim eksplozijama. Njihov šef (Offerman) ih prekorava kao
nesposobne, ali za njih ima jedan zadatak, nalik na onaj njihov
jedini uspešni. Stvari se tu popravljaju, na scenu stupa Ice Cube
kao kapetan Dickson (može li američka bezobrazna komedija proći
bez gomile šala o penisu?) i u svom “gangsta” stilu im
objašnjava misiju: njih dvojica će otići na koledž, pozirati kao
studenti i pronaći dilere i distributere nove dizajnerske droge
WHYPHY (akronim za Work Hard? Yes! Party Hard? Yes, slažem se da je
glupo). I njihova avantura može početi.
Radnja filma je
potpuno nebitna i nama kao gledaocima i samim autorima, pošto mnogo
više pažnje posvećuju miljeu američke stereotipne studentarije iz
filmova. Žurke su svuda okolo, predavanja su dosadna, opijanje i
drogiranje je zanimljivije, planira se i ide se na prolećni raspust.
Jenko se, tupav kakav je, sliže sa sportistima i momcima iz nekog
već bratstva (Russell i Tatro), a Schmidt se sliže sa umetnicima, a
posebno sa Mayom (Stevens), ali nikako da se složi sa njenom
prijateljicom Mercedes (Bell)...
Ono što je bitno za
ovaj film, kao i za svaku punokrvnu komediju, je procena je li to
smešno i zabavno ili nije. Odgovor je da je 22 Jump Street
zabavan film , pre svega zbog maničnog tempa. Što se smeha i
kvaliteta štoseva tiče, tu ima mesta za diskusiju. Neke stalne fore
(“running jokes”) su preforsirane, kao recimo homoerotični ili
čak gay kontekst u koji se dovode naši junaci i njihovi dvosmisleni
dijalozi. Druge su zasenjene, kao Mercedesina gadljivost prema
starosti. Treće su tako-tako, kao štos sa blizancima. Jedna od njih
je zlata vredna, u pitanju su eksplozije koje su, kako film odmiče,
sve više trashy i preterane i imaju sve manje motiva. Neki štosevi
koji su planirani kao iznenađenje su suviše rano i očito
“telefonirani”, ili prosto previše puta upotrebljeni u drugim
filmovima da bi imali efekta. Sa pozitivne strane, ima više nego
dovoljno meta-humora koji kači sve i svašta, od žanrovskih
stereotipa (crni policijski oficir koji i pored uspeha još uvek
govori kao baraba, lajna “I'm too old for this shit!”), pa do
jednog kadra u sceni slabo potkrepljene jurnjave koji se nekoliko
sekundi fiksira na natpisu na zgradi “Benjamin Hill Film Academy”.
Mene je to kupilo, kao i završna scena sa nabrajenjm još ko zna
koliko mogućih nastavaka.
Uostalom, kvalitet
fora nije presudan. I dobru i osrednju foru treba znati prodati. 22
Jump Street to na nekoliko mesta radi toliko dobro da postiže
maksimalni efekat. Druga bitna stvar koja jako popravlja utisak je
dojam da su se glumci i ekipa zabavljali radeći ovaj film i to
apsolutno stoji. Ice Cube brblja kao navijen, Nick Offerman je
briljantan u dve scene koje ima, a naši protagonisti deluju kao da
imaju makar rutinu u takvom tipu komedije, ako ne i izvornu glumačku
i stvaralčku hemiju, i to je sasvim solidno. 22 Jump Street
dosta odskače iz gomile sličnih hollywoodskih komedija.
Ne budem lenj i
uhvatim da pogledam i prvi deo o kojem nisam znao gotovo ništa.
Ispostavilo se da je u pitanju sasvim standardna komedija koja hoda
po liniji parodiranja pod-žanrova teen, akcione, cop-buddy i
buddy-buddy komedije. Kvalitetnijeg meta-humora je bilo u ravno tri
scene (ako ne računamo još nekoliko solidno prodatih štoseva sa
eksplozijama) i sve se vrte oko iste fore. Jedna je na početku, kada
Offerman šalje dvojicu nesposobnih na tajni zadatak iz programa koji
je pokrenut 80-ih, druga u sredini koja parodira film Donnie
Brasco i treća pred kraj u kojoj se pojavljuje Johnny Depp,
zvezda originalne serije 21 Jump Street iz 80-ih, kojem je
možda baš ta serija trasirala put glumačke zvezde.
To me dovodi do
zaključka da je 22 Jump Street meni čak i bolji film od
prethodnika, što je neka vrsta kurioziteta. Prosto, luđi je, brži,
eksplozivniji, zabavniji, manje opterećen. Možda me je zavela
bioskopska tama, a na kućnom formatu mi možda i ne bi tako legao.
Možda sam bio otupeo od hrane i izbezumljen veštačkim svetlom i
šarenom robom na policama. Možda smejanje nekom prosečnom filmu sa
nekim prosečnim forama ima smisla samo kada imaš društvo s kojim
ćeš se smejati. Kako onda to nije upalilo sa nekim drugim
filmovima? 22 Jump Street je čista zabava, ne očekujte
previše i prepustite se.
No comments:
Post a Comment