2014.
režija: Vincent
Grashaw
scenario: Vincent
Grashaw, Mark Penney
uloge: P.J.
Boudousque, James C. Burns, Chris Petrovski, Octavius J. Johnson, Nicholas
Bateman, Douglas Bennet
Poslednja kartica
pre odjavne špice nas uvodi u pozadinu američkih privatnih maloletničkih
zatvora i ustanova za preodgoj problematične omladine. Oko te teme se u
poslednje vreme podiže nešto prašine, čak je i National Geographic imao serijal na sličnu temu, da ne pominjemo
„relity-je“ sa „ćalcima profesionalcima“ koji disciplinom i psihološkim
trikovima (nema tu mnogo izbora, manipulacija ili tortura) „sređuju“ usijane
glave. Ono što je stravično u toj priči je da te individue i te ustanove vrlo
malo podležu kontroli od strane državnih vlasti koje se pojavljuju tek kad bude
prekasno i kada se dogodi neko kapitalno sranje. Ima tu i korupcije i muljačine
sa podmićenim sudijama, ali najčešće je po sredi obični sadizam i nestručnost,
a implikacije toga su strašne u tzv. „slobodnom svetu“, što očekujemo od
Staljinovih gulaga u Sibiru ili od Golog Otoka, ne očekujemo u demokratskom
svetu. Međutim, dok kažeš „Guantanamo Bay“, stvari se menjaju...
Upravo u milje
maloletničkog popravnog doma je smešten Coldwater.
Naslov filma je ime jedne takve ustanove u kojoj je završio mladi delikvent
Brad (Boudousque), momčić sa vodnjikavim očima koji misli da je posao sitnog
dilera solidna karijerna opcija. Ne dajte da vas „dreamy“ fotografija i montaža
zavedu, Coldwater je brutalno mesto kojim upravlja bivši vojni pukovnik Frank
(Burns) i koje ima samo jednu zaposlenu odraslu osobu – depresivnog i često
drogiranog doktora (Bennet). Ostali „zaposlenici“ su čuvari, i sami bivši
pitomci doma koji su se, je li, „popravili“. Između čuvara i zatvorenika stoje
i „poverenici“, robijaši sa privilegijama koji sprovode unutrašnju torturu nad
novopridošlim pitomcima.
Kada Bradov prvi
prijatelj, zbunjeni crni momčić Jonas (Johnson) nastrada usled sadizma i
nestručnosti, Brad shvata da otpor nema smisla i da treba izdržati dok se
Coldwater ne rasformira. Kako je incident privukao pažnju vlasti, pukovniku
Franku sve češće popuštaju kočnice, a Coldwater postaje još nasilnija ludnica.
Katalizator za promene će biti dolazak Bradovog druga po imenu Gabe (Petrovski)
koga smo ranije upoznali kroz nekoliko flasbackova na Bradovu delikventsku
karijeru. Gabe je bio samo naivni klinac koji je propatio zbog Bradovih loših
procena, ali je očvrsnuo ili makar misli da je, i usvojio buntovnički stav...
Do pred sam kraj,
Coldwater je potentnan i potresan
film koji uspeva i kao zatvorska i psihološka drama (nekako mi u sećanju
odzvanja Cool Hand Luke), ali i kao
indie socijalna drama koja se nekako javlja u pozadini u flashback scenama.
P.J. Boudousque je odličan izbor za ulogu, pomalo liči na mladog Ryana Goslinga
i usvaja njegov manirizam „kamene face“, što u ovom kontekstu apsolutno ima
smisla. Postoji neka ekspresivnost u ne-ekspresivnosti, ma koliko to suludo
zvučalo. I ostatak mladih glumaca svoje uloge nosi dostojanstveno, iako njihovi
su njihovi likovi više skice nego karakteri. John C. Burns donosi relativno
pristojno ostvarenje kao pukovnik Frank, mada mu je lik izuzetno tipski.
Rediteljska odluka da maestralno lepu fotografiju ponudi kao kontrast surovosti
zatvorskog socijalnog sistema je promišljena i opravdana.
Problem je što u
poslednjih dvadesetak minuta Coldwater
kao film odlazi u vražju mater. Već kad Gabe dođe ponovo u priču, javlja se
sumnja da reditelj ne zna kako bi završio priču i spakovao film. Umesto
dotadašnjeg poetskog realizma, Grashaw skreće prema momentima jeftinog šoka i
umalo da uništi sve što je izgradio. Pomalo nemogući obrat na stranu, problem
je u šoku koji on izaziva, moralizaciji i popovanju koje sledi i nedovoljnoj
veštini da to reditelj učini glatko. U tom trenutku on poseže za flashbackom
previše i nepotrebnim objašnjavanjem gde mu mesto nije.
I to je šteta,
jer je do tada Coldwater više nego
dobar film, sposoban da stane uz rame i najboljim zatvorskim filmovima i
najboljim mladalačkim dramama. Opet, to dokazuje koliko je pričanje priča i
snimanje filmova pipav posao i kako jedna kardinalna greška lako može biti
kobna. S tim u vezi, i poslednja kartica je opšte mesto bez ikakve realne
podloge i opravdanja i čini se kao još jedan neiskreni šok. Pa ipak, Grashaw
kroz većinu filma pokazuje da je autor koga treba pratiti.
No comments:
Post a Comment