2013.
režija:
David Mackenzie
scenario:
Jonathan Asser
uloge:
Jack O'Connell, Ben Mendelsohn, Rupert Friend, Peter Ferdinando,
Tommy McDonnel
“Starred
Up” je termin iz britanskog robijaškog žargona koji označava
izuzetno opasnog maloletnika koji biva “unapređen” i poslat u
zatvor za odrasle. To nam govori o dve karakteristike ovog filma: u
pitanju je izuzetno nasilna zatvorska drama čiji ćete dijalog jedva
razumeti jer je u velikoj meri neprevodiv. Dobra vest je da vam
razumevanje dijaloga nije ključno za razumevanje filma, jer se
većina stvari nalazi između redova.
Naš
junak je Eric Love (O'Connell), veoma nasilni i opasni mladi robijaš
koji deluje gotovo nehumano. On se ispoljava i dokazuje isključivo
kroz nasilje i nepoverljiv je kao divlja zver. Kako je veći deo
života proveo iza brave, što u domovima za napuštenu decu, što u
popravnim domovima, može se osnovano pretpostaviti da nije sposoban
za bilo kakvu formu života na slobodi, a sasvim je moguće da je on
greška sistema.
Prvo
ga vidimo kako prolazi svu proceduru transfera, dolazi u marici sa
lisicama na rukama, prolazi kroz skenere, proveravaju mu opremu i
telesne šupljine i određuju mu mesto. Zatvor kao zatvor je sistem i
ima formalnu i neformalnu hijerarhiju. Eric će morati da se “dokaže”
u obe, u nadi da će ga, tako nenormalnog, pustiti na miru. Sve to
manje ili više znamo iz mnogih zatvorskih drama, novine su uglavnom
vezane za specifikum određenih zatvorskih sistema i određenih
zatvora. U ovom filmu, zatvor je mesto gde će Eric upoznati svog oca
Nevilla (Mendelsohn), okorelog robijaša na doživotnoj, čoveka
kojeg verovatno nije pre upoznao i sa kojim ne zna kako bi se uopšte
postavio. Ako ćemo iskreno i Neville je u istom problemu.
Kada
Eric već napravi neko sranje i tuča sa robijašem eskalira u tuču
sa čuvarima, neformalni gazda krila, ljigavi Dennis (Ferdinando)
zaduži Nevilla da malog dovede u red. Nemajući drugu opciju,
Neville natera sina da posećuje terapiju kod Olivera (Friend),
volontera čija je motivacija svakako plemenita, ali nije baš jasno
jesu li njegove metode uspešne i da li dele viziju sa upravom. U
svakom slučaju, u njemu će Eric naći još jednog “oca”,
mentora čije je oruđe razgovor, a ne agrasivnost.
Scenarista
filma Jonathan Asser je i sam volontirao kao terapeut u zatvoru i
kroz ovaj film i likove nam daje zanimljiv pogled na zatvorski
sistem. Ma koliko to delovalo strašno strogo nekome sa strane, to ne
može biti dalje od istine. Pravila jesu stroga, ali su često
neprimenjiva i podložna su promenama u zavisnosti od društvene
klime, a čuvari baš i ne razumeju i ne prihvataju ideju o
rehabilitaciji (cinici bi rekli da su u pravu) i misle da će
najbolje pomoći društvu tako što ološ drže iza brave.
Rehabilitacija postoji kao ideja u glavama nekih službenika nekog
ministarstva, ali ti službenici su miljama daleko od terena kada
izdaju direktive. Rehabilitacija kao takva je posao
polu-zainteresovanih psihologa i volontera punih elana kojima skoro
svi podmeću nogu. Zato, kada je održavanje reda u pitanju, na scenu
stupaju mehanizmi neformalne hijerarhije. Stariji robijaši
kontrolišu mlađe, zatvorenici se spajaju u klanove, uspostavlja se
korupcija sa čuvarima i otvaraju se kanali šverca. Rezultat je
možda naoko liberalnija okolina, ali zbog toga ništa manje strašna
od one vizije koju svi imamo kada se pomene zatvor.
Zatvorska
priča je samo jedan od slojeva koje Starred Up ima. Na tom
planu je film više nego delotvoran i uverljiv, pre svega zbog
izuzetno realističkog prikaza, ali i zbog impresivne fotografije
koja skučenost prostora i gužvu ljudi hvata na najbolji mogući
način. Očito da saradnja između scenariste i reditelja funkcioniše
sjajno, pošto je svaki kadar pun diskretnih detalja iz zatvorskog
života, od uređenja ćelija do primenjene zatvorske fizike, izrade
priručnog oružja i oruđa, pronalaženja štekova za stvari i
priprema za tuču.
Drugi
sloj kojim se reditelj Mackenzie bavi je sloj međuljudskih odnosa u
ograničenom prostoru natrpanom agresivnim muškarcima. Uglavnom su
to okoreli kriminalci koji razumeju jedino jezik nasilja, sa kojima
ima vrlo malo prostora za manevar i diplomatiju. Neki su toliko
iskusni da znaju svoje mesto u hijerarhiji, drugi su mladi i željni
dokazivanja, dok su treći dovoljno inteligentni i beskrupulozni da
se popnu na vrh. Sistem neformalne kontrole i mentorstva je tu od
izuzetne važnosti i predstavljen je uverljivo, mada to nije novina
kada su u pitanju zatvorski filmovi, od Shawshanka do Un
Prophete.
Novinu,
međutim, predstavlja uvođenje porodične priče u sve to. Kroz
Erica se prelamaju dva pristupa. Njegov biološki otac je prema njemu
agresivan jer ne zna kako bi se drugačije postavio. Oliver ima
potpuno drugačiji, terapeutski pristup koji na duže staze pomaže,
barem je pomogao nekima. U Oliveru će Eric pronaći zamenu za oca, a
u društvu sa terapije, mahom mladim robijašima poput njega, zamenu
za braću. To, naravno, ne znači da se nekakav odnos neće razviti
između oca i sina.
Bez
potrebe za preteranim naglašavanjem, Starred Up je film koji
jako zavisi od glumaca. Casting je apsolutno savršen. Mladi Jack
O'Connell je zvezda u nastajanju, glumac koji pršti od talenta i
uspeva da ga upotrebi tako da u filmu nema jedan loš kadar, jedan
loš pokret, o jednoj lošoj sceni da i ne govorimo. Njegova uloga
ovde podseća na ono šta je Tom Hardy izveo u Bronsonu (kad
smo već kod zatvorskog miljea) i na rane uloge Ryana Goslinga. Ben
Mendelsohn mu je sjajan partner u ulozi iskusnijeg, dobronamernog,
ali okorelog i sputanog čoveka. Rupert Friend, najpoznatiji po
ulogama u romantičnim filmovima, im sa svojim lagano aristokratskim
i plemenitim držanjem sjajno služi kao kontrast. Za njima ne
zaostaje ni galerija živopisnih epizodista.
Mackenzie
je veteran filmova koji za temu imaju međuljudske odnose. Uglavnom
su to bili filmovi o relativno običnim ljudima u neobičnim
okolnostima, često u formi nekakve izolacije ili iznuđene
upućenosti jednih na druge. Mackenzie je uglavnom išao na
naturalistički pristup raznim temama, ma koliko premise bile
nategnute. Tako je testirao prijateljske odnose, ljubav, seks, i sve
je to radio bez romantizacije i glamurizacije.
Starred
Up mu je najuspešniji film što se tiče kritičkog konsenzusa i
nije teško pretpostaviti zašto. Zatvor je ekstremna okolina za
ispitivanje međuljudskih odnosa, okolina koja postiže najbolji
efekat. Sa svojim znanjem i veštinom, sa više nego sposobnim
glumcima i sa inteligentnim scenariom, Starred Up je
kompletan, promišljen i inteligentan film. Preporuka.
No comments:
Post a Comment