2013.
režija:
Diego Quemada-Diez
scenario:
Diego Quemada-Diez, Gibran Portela, Lucia Carreras
uloge:
Brandon Lopez, Rodolfo Dominguez, Karen Martinez, Carlos Chajon
Španski
naslov filma je ujedno i naslov meksičke folk-balade o surovoj
sudbini ilegalaca u potrazi za boljim životom u Americi. Čak i kad
se domognu sna, oni ostaju zarobljeni u zlatnom kavezu, bez
dokumenata i bez mogućnosti za socijalnu mobilnost, zauvek na loše
plaćenim manuelnim poslovima. Engleski naslov je prevod jedne druge
balade i ukazuje mnogo više na put nego na destinaciju, koja ostaje
u snu.
Znamo
dosta o položaju Meksikanaca i inih Latinoamerikanaca u Sjedinjenim
Državama, čitali smo novine i gledali filmove i dokumentarce. Znamo
da im nije lako i da slika koju dobiju sa terena retko korespondira
sa slikom iz sna. Ostaje, međutim, pitanje zašto se oni ipak
odlučuju na rizični put prepun smrtnih opasnosti da bi samo bili
loše plaćeni ilegalni radnici na farmama, po kućama i u fabrikama.
Razlog je jasan: njihovo američko siromaštvo se čini kao bogatstvo
u poređenju sa siromaštvom u kojem su živeli u Meksiku, a posebno
južno od Meksika, u Americi barem mogu da zarade za hranu i krov nad
glavom, čak i da uštede nešto novca i na jedan ili drugi način
pomognu familiji. Pitanje ilegalnih migracija je u startu pre svega
klasno pitanje: uspešni i obrazovani Latinoamerikanci se ne zaleću
u ilegalne migracije, oni migriraju legalno ili pronalaze način da
prežive u svojoj zemlji. Ilegalne migracije su “sport” za
sirotinju.
I
meni su, kao i većini publike asocijacija za ilegalne imigrante
Meksikanci, verovatno zbog brojki ili zbog marketinga ili zbog
prostih rasnih stereotipija. La jaula de oro se uopšte ne bavi
meksičkim imigrantima, nego onim još očajnijim, siromašnijim i
ugroženijim koji moraju da prođu ceo surovi Meksiko (neki od njih
još nekoliko slično surovih zemalja) ne bi li se dokopali svojeg
komadića američkog sna. La jaula de oro na putu prati troje
tinejdžera iz slamova Gvatemale i jednog mladog Indijanca iz
Chiapasa.
Prvo
upoznajemo Saru (Martinez) u sceni u kojoj odseca svoju kosu,
pritiska grudi zavojem i oblači mušku odeću i stavlja kapu na
glavu. Ona je svesna da je put posebno opasan za devojku, pa se zato
predstavlja kao dečak Osvaldo. Njeni saputnici su Juan (Lopez),
neformalni vođa puta, da li zato što je najstariji, da li zato što
je najsnažniji, da li zato što je to sve bila njegova ideja. Treći
član je Samuel (Chajon). Po prelasku meksičke granice, njima će se
priključiti Chauk (Dominguez), Indijanac koji ne govori šanski i
koji je sam krenuo na put. Juan će ga doživljavati kao rivala za
Sarinu pažnju, ali i kao pretnju svom liderskom statusu, jer je
Chauk od Juana dosta snalažljiviji u prirodi.
Kada
pogledamo šta ih sve čeka, jasno nam je da neće svi na putu
istrajati, a da verovatno neće ni svi preživeti. Čeka ih kešanje
na teretne vozove, život pod vedrim nebom, besparica iako je
potrebno platiti određene “usluge”, kao i neprijatni susreti,
kako sa surovom meksičkom imigracionom policijom, tako i sa
naoružanim bandama pljačkaša, silovatelja i trgovaca drogom i
belim robljem. Na kraju puta ih čeka i krajnje negostoljubiv prijem
kod Amerikanaca, granične patrole i privatni vlasnici rančeva koji
na “Meksikance” gledaju otprilike kao neku vrstu štetočine koja
se može ubiti ako zabasa na privatni posed. Ipak, nije sve tako
crno, klinci će na putu uživati u momentima igre i zabave, kao i u
gostoljubivosti humanitarnih i crkvenih organizacija koje će im
stajati na raspolaganju, doduše ni izbliza dovoljno često.
Ako
vam se ovo učini poznatim, verovatno ste u pravu. Pre nekoliko
godina je film Sin nombre Carija Fukunage pratio devojčicu iz
Hondurasa na istom tom putu kroz Meksiko i pokupio brojna priznanja
na festivalskom ciklusu, pažnju kritike i u konačnici i publike.
Istina, Fukunagin film je prošao kroz primetnu “hollywoodizaciju”,
što je, u konačnici, razlog za uspeh kod publike, ali i Fukunagin
munjeviti proboj u višu ligu.
Diego
Quemada-Diez dolazi iz potpuno drugog miljea. Ovaj Španac je
karijeru započeo kao momak zadužen za traku kod Kena Loacha, da bi
vrlo brzo uznapredovao do prvog asistenta kamere kod istog autora.
Kasnije je dogurao prvo do direktora fotografije, a kasnije do autora
kratkometražnih filmova. La jaula de oro mu je dugometražni
prvenac i njegovo “poreklo”, bilo profesionalno, bilo u smislu
autorskih uzora je jasno. To u prevodu znači da je fotografija
odlična, analogna na traci od 35 mm i da je kompozicija kadra
besprekorna. Od Loacha je, međutim, pokupio kako socijalno osetljivu
tematiku, tako i sličan način obrade. On pušta svoje naturščike
koji su u scenariju samo skicirani u slobodnu interakciju sa okolinom
i sa pričom. To sve kao rezultat daje jedan gotovo dokumentarni film
koji će svakako pogoditi emocije kod gledalaca, uprkos nekim
neskrivenim manama. Karakterizacija likova ni u kom slučaju nije
potpuna, oni su ostali na nivou proto-tipova sa kojima bi se gledaoci
povezali, a ni priča nije naročito ispolirana, sve je svedeno na
hronološku seriju epizoda nedaća, bez ikakvih akcenata ili makar
promene ritma.
Sve
u svemu, La jaula de oro je solidan, čak i dobar film, ali
daleko od savršenog. Tema kojom se bavi će ostati aktuelna barem za
još neko vreme, a ona ne dopušta previše varijacija. Zanimljivo je
da Diego Quemada-Diez ne podilazi publici, ali nije ni posebno
brutalan. Deluje kao da iskreno priča jednu priču koju bi trebalo
ispričati. Autor ne odstupa od svog stava, a mi se možemo složiti
s njim, ali i ne moramo.
No comments:
Post a Comment