2014.
scenario i režija:
Gerard Johnstone
uloge: Morgana
O'Reilly, Rima Te Wiata, Glen-Paul Waru, Ross Harper, Cameron Rhodes,
Ryan Lampp, Mick Innes
Housebound je
film koji daje nadu da horor nije umro i izgubio se u besmislu
nastavaka i filmova na isti kalup. Ako ćemo iskreno, ne nudi
Housebound ništa novo i neviđeno, ne podiže strah na novi nivo,
čak ni komični deo nije naročito nov. Međutim, stvar je u ideji
razrađenoj do detalja koja opšta mesta žanrova i pod-žanrova
dovodi u potpuno novi, ne samo ironični kontekst. Sa produkcijske
strane, ovaj novozelandski mali dragulj od filma dokazuje da za dobru
ideju najčešće nije potrebno previše novca.
Problematična
devojka Kylie (O'Reilly) je iskoristila prvu priliku da se
osamostali. Kako prva prilika nije uvek i najbolja, Kylie je završila
kao narkomanka i provalnik. Upoznajemo je kada zajedno sa dečkom
pokušava da eksplozivom raznese bankomat ne bi li pokupila lovu.
Sudija je bio blag prema njoj, pa je umesto na zatvorsku kaznu ili
duševnu bolnicu, osuđena na osam meseci kućnog pritvora (sa sve
“nanogicom”, kao Ceca) u “stabilnom okolišu” kuće u kojoj
je odrasla, uz redovnu kontrolu i posete psihijatra Dennisa (Rhodes).
To je možda i
najteža robija koju Kylie može zamisliti, jer je vezana za oronulu
i pomalo sablasnu kuću iz koje je jedva čekala da ode, priglupu
majku (Wiata) koja stalno ispaljuje banalne gluposti i očuha
(Harper) koji je mutava, vezana vreća. Majčin najnoviji biser je
javljanje u radijske kontakt-emisije sa idejom da je njena kuća
ukleta. Što je najgore, to čak i može biti istina, pošto je
primećena “duhovita” aktivnost (vrata se otvaraju i zatvaraju,
stalno fali hrane, čuje se nekakvo lupanje), kuća ima mračnu
prošlost, a barem jedan sused (Innes) se ponaša kao osvedočeni
ludak. Kylie ima tu sreću da je njen nadzornik Amos (Waru)
entuzijastičan po pitanju istraživanja paranormalne aktivnosti.
Problem je u tome što Amos nije baš ni najspretniji ni
najpametniji, to vrlo dobro znaju on, njegovi nadređeni i policija,
pa su svi uvereni da Kylie samo pravi dramu oko toga što joj je
kretanje ograničenu na kuću koju mrzi ili da čak u tom smislu
razvija psihološke odbrambene mehanizme.
Ono što sledi se
najbolje može opisati kao totalni pičvajz. Scenario je briljantan i
obrati su učestali i tempirani perfektno radi maksimalnog ugođaja,
kao što su to i momenti čiste guste atmosfere, sa povremenim “jump
scare” momentima. Ono što je tu veoma važno je logika: film
nijednog trenutka ne napušta unutrašnju logiku, postoji čak i
korespodencija sa spoljnim svetom, a istovremeno postiže
neverovatnost i nepredvidljivost na granici čistog apsurda. Režija
je kompetentna, montaža dinamična, a digitalna fotografija bez
greške, pa se ovaj mali i jeftin film (budžet od oko 300.000
dolara) snimljen na svega par lokacija čini većim i bogatijim. Tuča
u kojoj se koriste ksilofon, rende za sir i korpa za veš je jedna od
urnebesnijih scena u poslednje vreme.
U tome dosta pomažu
dve stvari. Jedna od njih je novozelandski smisao za humor (nalik na
britanski, samo uvrnutiji i za nijansu oštriji, nešto poput
australskog), a druga je gluma. Likovi jesu zamišljeni kao skice
(frikovi), malo su karikaturalni, ali ne previše, tako da se oseti
neka toplina. Gluma sa merom je tu ključna. Morgana O'Reilly
apsolutno briljira kao frustrirana večita gubitnica Kylie, večito
besna i nadrkana na sve oko sebe, često bez ikakvog razloga. Rima Te
Wiata donosi veoma koloritan portret njene majke, dosadne
malograđanke. Glen-Paul Waru je izuzetno simpatičan kao prostodušni
čuvar i amaterski lovac na duhove Amos. Kocept divljeg čoveka koji
pati od agorafobije, pa se skriva po šupljim zidovima i tajnim
pregradama je nov koliko i apsurdan, a Ryan Lampp takvog lika igra
apsolutno savršeno.
Housebound je
jedna od najboljih i najveselijih horor zabava u poslednje vreme.
Apsolutno svaki detalj je na mestu, svako lažno navođenje i svaki
obrat, svako krvoliptanje i svaka slika kuće koje je sablasna, a
nije nimalo “gothic”, svaka interakcija i svaki odnos između
likova. Problematično je je jedino trajanje, film bi bio
zanimljiviji i dinamičniji da je za 15 minuta kraći, ali ni sa 110
minuta nije dosadan i preterano razvučen. Housebound ima moju
masnu preporuku ne samo ljubiteljima žanra, baš kao što je imao i
australski 100 Bloody Acres. Kandidat za zajebanciju godine.
No comments:
Post a Comment