2014.
režija:
Charlie McDowell
scenario:
Justin Lader
uloge:
Mark Duplass, Elizabeth Moss, Ted Danson
Ponekad
je za uspešan film dovoljno samo imati ideju i pustiti je da se
razvija. Sitan budžet nije teško nakupiti, posebno ako si rođen u
svetu industrije zabave, kao što je to slučaj Charlijem McDowellom,
sinom poznatog glumca Malcoma McDowella. Ako imaš sreće, filmskog
umeća i kontakata, neka od velikih produkcijsko-distributerskih kuća
će pokupiti tvoj film u nekoj od razvojnih faza ili kao gotov
proizvod, pa su na taj način rešeni zarada, inicijalna reputacija i
referenca za sledećih nekoliko projekata. Celoj toj jednačini
pomaže i malo ekonomskog razmišljanja, vešt scenarista i pristojni
glumci.
Treba
imati ideju, ali ideja ne mora biti originalna, barem ne apsolutno
originalna. Nekoliko referenci na pop-kulturne fenomene, nešto
citata i oprobano tehničko znanje nisu na odmet. Cilj je napraviti
dobar miks, a The One I Love to svakako je. U pitanju je pre
svega žanrovski miks u kome se mogu naći elementi drame, misterije
komedije, ljubavnog filma, naučne fantastike, pa čak i natruhe
trilera i horora, sve to sa najčešće samo dvoje glumaca. Deluje
šašavo, ali radi.
Njih
dvoje su bračni par pred raspadom veze, braka i godina zajedničkog
života. On je Ethan (Duplass), pomalo uštogljeni cvikeraš, a ona
je Sophie (Moss), pomalo pasivno-agresivna domaćica. Oni su nekada
bili mladi i lepi, a sada su potrošeni, izbistrili su svoje
razgovore odavno i sve u tom stilu. Ethan je čak uspeo i da prevari
svoju ženu, a ona da mu oprosti, iako ne potpuno: ona njemu više ne
veruje iako bi želela da se sve vrati na staro.
Upoznajemo
ih na terapiji za parove kod otkačenog terapeuta (Danson) koji
pokušava sa nekoliko različitih, uglavnom “random” pristupa.
Kada čak i aritmično sviranje klavira padne u vodu, terapeut im
nudi poslednje rešenje: romantični vikend u kući na osami. Ostatak
filma imamo prilike da gledamo kako protiče taj vikend...
A
počinje dobro, imanje je predivno, sa sve nasadima narandži,
bazenom, vrtom i čak dve kuće, jednom glavnom i jednom gostinskom u
maniru kalifornijskih vila. I naš par je dobro raspoložen, najeli
su se romantične večere, napili vina i napušili trave i dobro se
izezali. Međutim, sledećeg jutra će shvatiti da imaju potpuno
suprotna sećanja na prethodno veče, kao i na događaje od malopre,
a sve to ima veze sa gostinskom kućom.
Lako
je te stvari otpisati na kombinaciju vina i trave (iz iskustva
govorim, to se može završiti epskim provodom u dvoje, ali i
naizmeničnim bacanjem pegle u klonju, ako se pretera). Ali to ipak
nije posredi, a autor nam je pripremio prvo iznenađence (računajte
to kao blagi spoiler, neophodan za dalji tok kritike) u vidu
mladolikijih, opuštenijih i više cool verzija našeg para, gde
svako viđa takvu verziju svog partnera kada ostane sam u gostinskoj
kući. Na primer, “cool” Ethan radi jutarnju gimnastiku i
pokušava da slika, a “cool” Sophie je mazna, ugodna i svom mužu
će pripremiti omlet sa slaninom. Šta su oni? Duhovi? Vanzemaljci?
Klonovi? Projekcije? Jesu li uopšte stvarni ili su samo prikaze?
Iako
debitant, mladi McDowell nije diletant i jasno se vidi da je pohađao
nekakve škole ili makar sam dobro nastudirao filmsku umetnost. Ritam
mu je dostojan Hitchcocka, a “suspense” i elementi iznenađenja
su raspoređeni taman kako treba, kao i vizuelni “hintovi”, dok
je sountrack pomalo napadan. Ni sa referencama nije preočit, u
filmu se jasno “telefoniraju” samo dve – Twilight Zone i
Who's Afraid of Virginia Woolf, ali tu ima elemenata i drugih
veoma poznatih filmova i književnih dela. Možemo prepoznati uticaj
Solarisa, Inceptiona ili priča Stephena Kinga, kao i
radova autorskog dvojca Kaufman-Jonze.
Kao
i svaki komorni film sa ograničenim brojem likova, ovde ih kroz
većinu filma imamo 2x2, tako i The One I Love zavisi od
glumaca. Mark Duplass konačno blista u nosećoj ulozi, iako je do
sada uglavnom imao epizode u zapaženijim filmovima. Elizabeth Moss
je uglavnom igrala na televiziji. Između njih dvoje postoji dovoljno
hemije za igranje dvostrukih likova, što dosta toga menja. Pored
toga, oni zaista deluju kao par koji možda možete sresti. Pomaže
dosta i što njihove likove (u obe verzije) možemo zamisliti i u
stvarnom svetu. Bilo bi glupo da ne pomenem Teda Dansona, iako ima
samo jednu scenu, on u njoj naprosto briljira sa likom koji je mogao
da sklizne u neumesnu karikaturu.
Percepcija
filma The One I Love zavisi od gledaočevog pristupa. Ja sam
mu pristupio kao zaluđenik za filmove sa iskustvom i nisam se
razočarao. Nisam mogao da mu pristupim drugačije, iako je i to
legitimno. Fanovi različitih žanrova će pronaći nešto u njemu,
ali će, plašim se, propustiti širu sliku. Naravno, to nije film
bez mane i jednom kada su svi trikovi na stolu treba ga nekako
završiti, a McDowell to čini početnički, oslanjajući se na
oprobana rešenja koja stoje u suprotnosti sa čudaštvom kojim je
film dotle obilovao. Pa i pored toga, The One I Love je
definitivno vredan gledanja, možda čak i više od jednom.
No comments:
Post a Comment