2014.
scenario
i režija: David Hare
uloge:
Bill Nighy, Christopher Walken, Winona Ryder, Helena Bonham Carter,
Ralph Fiennes, Ewen Bremner, Rupert Graves, James Noughton, Dylan
Baker, Meredith Eaton
Zaista
retko pišem kritike za TV filmove. Nema nekog posebnog razloga, TV
filmovi su uglavnom zaboravljeni i potcenjeni, o njima se ne priča
puno i ne piše na internetu. Istini za volju, nije baš ni lako
ispratiti sve te silne TV scene, bar kada je o filmovima reč. Nekada
je za to postojao objektivan razlog, TV filmovi su bili neka vrsta
“zonske lige”, mesto gde su se kalili sveži školarci i to oni
bez nekih izrazitih veza i ideja šta bi zapravo snimali. Budžeti su
bili mizerni, glumci nepoznati, a od reditelja se zahtevalo samo
osnovno zanatsko umeće, što u prevodu znači usvajanje
“nevidljivog” stila sa što manje intervencija.
David
Hare nije makar ko. Kao scenarista ima dve nominacije za Oscara
(Hours i The Reader) i potpisnik je još nekoliko
poznatih filmova, dok je istovremeno aktivan na televiziji i u
teatru. Dobio je ideju da snimi trilogiju “old school” špijunskih
filmova prepunih moralnih dilema u stilu romana Johna Le Carréa i u
tu svrhu okupio poznate glumce. Stvar je zapela kod finansiranja,
studiji su oklevali da daju novac za filmove koji su tako staromodni,
celi u dijalozima, bez seksa i nasilja. Srećom, uskočio je BBC i
tako smo dobili prvo Page Eight (2011), a onda i Turks &
Caicos i Salting The Battlefield.
Sva
tri filma prate pouzdanog i pametnog analitičara MI5 Johnnija
Worrickera (Nighy) i njegovu sudbinu nakon sumnjive smrti njegovog
šefa i jedne rizične, ali ipak moralne odluke koju je doneo. Drugi
film nosi naziv po karipskom otočju pod britanskom krunom, još
jednoj egzotičnoj offshore oazi, gde se Worricker smestio u nameri
da provede penziju daleko od iskušenja svog bivšeg posla. Stvari će
se bitno promeniti kada ga razmetljivi Amerikanac Pellisier (Walken)
pozove na druženje sa grupom američkih poslovnjaka koji su došli
na konferenciju o upravljanju krizom. Pellisier je verovatno agent
CIA-e, a poslovnjaci su veoma mutni i oko njih se mota i jedna
neobična mlada žena po imenu Melanie (Ryder) koja sigurno zna nešto
više o njima.
Stvari
će se dodatno zapetljati kada jedan od poslovnjaka osvane mrtav na
plaži. Worricker i Pellisier će sklopiti sporazum da ispitaju šta
Amerikanci muljaju i kako su se bezobrazno obogatili, a trag vodi sve
do britanskog investicionog fonda kojim upravlja Stirling Rogers
(Graves), a za koji radi i Worrickerova bivša ljubavnica (Bonham
Carter). Zavera seže sve do britanskog premijera (Fiennes), koji je
mutan još od prethodnog filma...
Kao
i svaki TV film, i Turks & Caicos raspolaže ograničenim
sredstvima koja su uglavnom potrošena na relevantna glumačka imena
s obe strane okeana. Scenario je zbog toga ekonomičan, bez ijedne
akcione scene, bez ijedne eksplozije i čak bez ispaljenog metka,
oslonjen na inteligentne višesmislene dijaloge. Glumci svoj posao
rade kako treba, a posebno su upečatljivi Nighy kao protagonista i
Christopher Walken kao njegov saradnik. Winona Ryder je, na moju
žalost, poprilično ispala iz forme i često odlazi u
preglumljivanje, kao i Helena Bonham Carter, kojoj je to možda i
manir. Utisak popravljaju potpuni epizodisti, Ewan Bremner kao
škotski operativac i Worrickerova “veza” u službi i Meredith
Eaton (Bethany iz Boston Legal) kao lajava računovotkinja. Ralph
Fiennes je, kao i Carterova, vrlo malo iskorišten, ali to je problem
sa trilogijama, drugi deo je uvek u nekim segmentima samo most između
prvog i trećeg.
Pored
inteligentnog zapleta, sjajno napisanih, iako pomalo teatralnih
dijaloga i sposobnih glumaca, Turks & Caicos se, logično,
oslanja na prirodne lepote okruženja. To je sve divno i krasno i
potpuno u maniru britankih televizijskih serija, ali to nije ono čime
se Turks & Caicos i cela trilogija izdvajaju iz mase. Štos
je u vrlo otvorenim i vrlo otrovnim aluzijama na britansku i globalnu
politiku, kako u doba tzv. Rata protiv terora, tako i u doba krize.
Gledalac će imati smešak od uha do uha kada shvati da u filmu ne
štede njuške poput Tonija Blaira i problematizuju britanske
investicije u neregistrovane zatvore. Ako ne zbog same špijunske
priče starog kova, onda ćete uživati u političkoj prozivci prvog
reda.
No comments:
Post a Comment