2014.
režija:
Lenny Abrahamson
scenario:
Jon Ronson, Peter Straughan
uloge:
Michael Fassbender, Domnhall Gleeson, Maggie Gyllenhaal, Scoot
McNairy, Carla Azar, François Civil
Frank Sidebottom, alter-ego britanskog multi-disciplinarnog umetnika
Chrisa Sieveya bio je neka vrsta manje atrakcije na art-sceni kasnih
80-ih i ranih 90-ih. Frank se na sceni (i van nje) pojavljivao sa
šarenom maskom na glavi. Kako Sievey sam kaže, razlog tome je bilo
ispitivanje unutarnje kreativnosti bez uplitanja spoljnog sveta. Iako
je takav “stunt” vrlo brzo izgubio na popularnosti, Sievey i
Frank su živeli svoje paralelne živote kao neka vrsta kurioziteta i
relikta prošlosti sve do Sieveyeve smrti 2010. godine.
Štoseva sa maskama, uniformama i lažnim identitetima u muzici i
performerskim umetnostima je bilo i pre Franka Sidebottoma, a i
posle. David Bowie je imao svoje inkarnacije poput Ziggija Stardusta,
momci iz Slipknota još uvek furaju maske, iako nikog više nije
briga za to, a Irci su pre neku godinu poslali punjenu krpenu ćurku
na Pesmu Evrovizije. Ne znam šta je samo sa Zaklanom čeljadi... Ono
što je Frank Sidebottom imao u svojim krugovima, a drugi uglavnom
nisu, je Jon Ronson, osrednji muzičar, ali, ispostaviće se, nadaren
pisac (The Men Who Staire at Goats) koji će zabeležiti svoja
iskustva Sieveyem, odnosno Frankom.
Film Frank nije samo nekakva (auto)biografska priča, iako ima
i toga. Za početak, kontekst je proširen sa Sieveya na ostale
osebujne pojave na muzičkoj sceni (tipa Captain Beefheart) i pomeren
malo unapred, u doba kompjutera, društvenih mreža i rascepkanog
“fandoma”. To je bila vrlo pametna autorska odluka, jer se u ovom
našem vremenu izrazito stiče utisak da su sve velike ideje
potrošene. Istini za volju, u svakom vremenu je prevladavao takav
utisak, ali uvek je bilo dovoljno ludaka i kreativaca da unesu izmene
i izmisle nešto novo.
Perspektiva iz koje gledamo ovaj film je izrazito Ronsonova,
protagonista filma se zove Jon i igra ga Domnhall Gleeson. On je
jedan sasvim običan mladi čovek, prosečnog obrazovanja, prosečnog
imovinskog statusa i prosečnog posla, koji sanja o velikoj muzičkoj
karijeri za koju nema talenta ili “onog nečeg”, “X faktora”,
zovite to kako hoćete. On može ponešto odsvirati na klavijaturama
i gitari, interpretirati staru pesmu ili svirati po instrukcijama,
ali sve što pokuša da komponuje sam završava kao reciklaža ili
besmisleno preseravanje. U slobodno vreme lupeta nešto po Twitteru.
Njegova sreća će se promeniti kada na plaži vidi bendovski kombi i
frajera koji pokušava da se udavi u moru. Ispostavlja se da je to
klavijaturista u bendu i da neće doći sebi barem nekoliko dana, pa
Jon preuzima njegovo mesto, makar samo za jednu tezgu. Ispostaviće
se i više od toga, kada Jon dobije poziv da sa ostatkom članstva
ode u Irsku na snimanje albuma. Ne znajući u šta se upušta, on
pristaje napušta sve i piše još jedan hvalisavi tweet.
A članovi su tek priča za sebe. Producent i menadžer Don (McNairy)
se predstavlja kao pristojan i simpatičan, ali priznaje da je često
bio u duševnoj bolnici zbog čudnih seksualnih sklonosti ka neživim
objektima. Bubnjarka Nana (Azar) i basista / gitarista Baraque
(Civil) su prema Jonu nepoverljivi, a i generalno govore engleski
samo kada žele. Najproblematičnija je Carla (Gyllenhaal), ludača
sa dijagnozom za midi-kontrolerom i analognim efektima, otvoreno
neprijateljski nastrojena prema svima, posesivna prema pevaču Franku
i neretko agresivna. A Frank (Fassbender) stoji u centru svega kao
nekakav genije ili guru koji želi da bude shvaćen, ali ne želi da
se otvori. I ne skida masku, nikad, iz nepoznatih razloga.
I tu kreće zezanje sa snimanjem albuma, Frankovom umetničkom
diktaturom, sukobima, svađama, besmislenim ritualima i svime što
sleduje. Album je nekako gotov, a nekako i nije baš, pošto je ceo
koncept fluidan i neuhvatljim. Za sve vreme snimanja Jon komunicira
sa spoljnim svetom i uspeva da osigura nastup na prestižnom SXSW
festivalu u Teksasu, gde će ceo njihov dotadašnji rad doći na
iskušenje. Kako će to podneti Jon, kako harizmatični, ali potpuno
ludi Frank, a kako ostali članovi? Hoće li Frank skinuti masku?
“Stay tuned”...
Ovakvi filmovi zavise od čitavog niza pristupa. Već sam istakao da
je fikcionalizacija i širenje konteksta u samom scenariju ovde od
izuzetne korist, pošto sumnjam da bi “biopic” o opskurnom
umetniku privukao publiku. Čudački (možda pre ludački) milje je
pogođen, u dovoljnoj meri specifičan da bi se iz njega razvijala
nekakva dinamika odnosa, a opet dovoljno očekivan da bi gledaocima
bio jasan. Abrahamson je ionako veteran filmova o ekscentricima, pa
se ovde nalazi na svom terenu i uspeva da ispriča još jednu priču
na gledljiv način.
Posebno pitanje je casting i on je pogođen perfektno. Gleeson u sebi
ima naivnost običnog čoveka i sjajan je da nas uvede u priču.
Bubnjarka Carla Azar zaista odgovara opisu svog lika, sa onom
tipičnom muzičarskom autističnošću. Scoot McNairy je pouzdan kao
Don. Maggie Gyllenhaal je izrazito karakterna glumica sposobna da
zaroni jako duboko i pokazala se kao pravi izbor za uvrnutu, nasilnu,
ali možda genijalnu Carlu i uspela je da napravi jednu od svojih
boljih uloga u poslednje vreme.
Pa ipak, Michael Fassbender je ovde najviše pod lupom. On je glumac
koji je u definitivnom usponu, možda već na vrhuncu karijere. Ima
prolaz u Hollywoodu, bilo u bioskopskim hitovima, bilo u filmovima
koji idu za nagradama. Aktivan je u umetničkoj i indie produkciji sa
obe strane Atlantica. Ostaje nam da se pitamo zašto bi prihvatio
ulogu frajera koji je stalno pod maskom. Najverovatniji odgovor bi
bio zbog izazova. Koliko često neko ima priliku da igra ulogu
genija, makar genija u pokušaju? Budimo iskreni, Fassbender to
odlično radi, iako su mu oduzeta dva najznačajnija oruđa.
Facijalnu ekspresiju je nemoguće videti, a glas ispod maske ipak ne
zvuči isto kao glas koji nije na taj način ugušen. Fassbender se
oslanja na držanje i stav i uspeva da nam predstavi sve Frankove
kreativne muke.
Pitanja o kauzalnosti (ili makar korelaciji) ludosti i umetničke
kreativnosti nisu ništa novo. Popularna muzika je tu zgodno polje,
jer je grana umetnosti koja najviše privlači široku publiku.
Filmova o muzičarima i sastavima, stvarnim ili izmišljenim, i
njihovim borbama sa unutrašnjim demonima, tom svojevrsnom
klackalicom ludila i genijalnosti, imamo dosta i pojavljuju se
redovno. Sjajni Sorentinov This Must Be The Place je
najsvežiji primer. Frank nastavlja taj niz i daje dragocenu
unutrašnju perspektivu, ali ostaje konfuzan, nedorečen, ni tamo ni
ovamo, baš kao i muzika benda kojeg prati... Frank
funkcioniše na svim nivoima, ali ni na jednom u potpunosti, pošto
nije ni studija slučaja ni studija scene, a ni ultimativni film o
bremenu kreativnosti ili nekreativnosti. Pa ipak nudi dosta toga za
videti.
No comments:
Post a Comment