2013.
scenario
i režija: Hirokazu Kore-eda
uloge:
Masaharu Fukuyama, Machiko Ono, Riri Furanki, Yoko Maki, Keita
Nonomiya, Shogen Hwang
Japanski
film Soshite chichi ni naru (naslov je nemoguće smisleno
prevesti da ne zvuči rogobatno, pa su se prevodioci poveli za
engleskim naslovom koji nije baš najsrećniji) mi je dugo stajao na
listi. Otkako se pojavio i uzeo nagradu žirija u Cannesu i prošetao
se kroz svetski festivalski cirkus, imao sam ogromnu želju da ga
pogledam. Zbog nedostatka vlastitih organizacionih sposobnosti (a
možda i iz objektivnih razloga, davno je to bilo, ko će se svega
setiti), uspeo sam da ga promašim i na prošlogodišnjem LIFFE-u i
na ovogodišnjem Festu. Ali upornost i dugotrajno čekanje su se u
ovom slučaju isplatili, Like Father, Like Son je film vredan
gledanja i čekanja.
Naviknuti
smo da nam iz Japana dolaze uglavnom žanrovski filmovi. Japanska
kinematografija je uglavnom i tako ustrojena od najranijih dana.
Kurosawa, Ozu i ostali umetnici su bili i ostali retkost u japanskoj
kinematografiji. Stanje je možda malo popravio Novi val, ali je
žanrovski film ostao predominantan, naročito kada se ispostavio kao
odličan izvozni proizvod. Mi smo naviknuti na anime, akcije, trilere
i horore, na istorijske i SF spektakle, dok o japanskoj art sceni
znamo vrlo malo. Zapravo su mi sećanja na japanske moderne art
filmove (one koji nisu delo starih majstora) ograničena na možda
nekoliko naslova.
Like
Father, Like Son mi je odmah privukao pažnju savremenom i
univerzalnom tematikom. U pitanju je film koji na veoma poznatoj i
veoma rabljenoj premisi o deci zamenjenoj pri rođenju gradi
inteligentnu i intrigantnu raspravu od genetskom nasleđu,
empirijskom uticaju sredine, formiranju mlade ličnosti i ublažavanju
rigidnosti kod odrasle. Premisa je standard, u anglo-američkoj
kulturi je prisutna još od legende o kraljeviću i prosjaku, u
sapunicama i sličnim formatima to je standardni “kec u rukavu”
za veliki obrat. Tretirala se kroz različite žanrove, uglavnom kroz
komediju i melodramu, ali retko kad, ako ikad, kroz ozbiljnu,
realističnu, životnu dramu. U tome je ovaj film poseban.
Familija
Nonomiya živi svojim ustaljenim životom japanske više srednje
klase. Otac Ryota (Fukuyama) je ugledni arhitekta i radoholičar
opsednut uspehom. Majka Midori (Ono) je domaćica koja prema svom
strogom i zahtevnom mužu pristupa kao iz nekakve dužnosti. Njihov
sin Keita je malo introvertan, ali dobroćudan i kulturan momčić
koji se trudi da svima ugodi, koji se izražava ozbiljno i sa
poštovanjem i svira klavir iako od toga neće napraviti karijeru.
Upoznajemo ih na intervjuu koji Keita “polaže” za upis u
prestižnu privatnu školu. Njihova rutina biće prekinuta saznanjem
da su Keita i dečak Ryusei zamenjeni u porodilištu. Drugo u nizu
saznanja je da je njihov biološki sin odrastao u potpuno drugačijim
uslovima, u skromnom domu vlasnika radnje za popravku audio-video
tehnike, Yudaija (Furnaki) i njegove žene zaposlene u restoranu brze
hrane Yukari (Maki), sa još dvoje braće u atmosferi potpuno
suprotnoj od stroge discipline na kojoj Ryota insistira.
Ryoto
i Yudai jesu različiti, ali to ovde ne poprima komične dimenzije
sudara dveju klasa, nego dimenzije stalne komparacije dva tipa
ličnosti. Ryoto je hladan i strog, Yudai je srdačan. Ryoto uvodi
disciplinske rituale, Yudai se igra sa klincima. Ryota ne zanima
novac, ima ga i previše, nego nekakvo zadovoljenje pravde (ni njemu
nije baš najjasnije kako bi to izgledalo). Yudai bi se zadovoljio sa
masnom odštetom, a oko ostalog će se odrasli već dogovoriti. I
njihova shvatanja o odrastanju su drugačija, i njihova iskustva sa
sopstvenim odrastanjem su drugačija.
Zamena
dece do koje će doći će posebno uticati na Ryota, koji će umesto
povučenog dobiti tvrdoglavog sina, dosta sličnog sebi po tim nekim
naslednim osobinama, ali naviknutog na potpuno drugačiji režim u
kući. Njegov diktatorski karakter koji je izgradio je u priličnoj
meri slika i prilika japanskog društva, bogatog, tehnološki
naprednog, ali duboko patrijarhalnog. U neplaniranoj i nepredvidivoj
situaciji poput ove, čak se i Ryotov i Midorin brak drma iz temelja.
Iako
se iz filma da iščitati ta socijalna, pa čak i filozofska
dimenzija, Like Father, Like Son ostaje pre svega ljudska
priča. Hirokazu Kore-eda joj prilazi na pravi način, nikad ne
objašnjavajući preterano kroz dijalog i trudeći se da što je
moguće više pokaže slikom, na primeru. To ne znači da je film
dijaloški škrt i sveden, ali je implikacije potrebno čitati između
redova. Autor pripoveda, a ne propoveda i na taj način nas angažuje
da razmišljamo o mogućim posledicama događaja koje vidimo na
filmu.
Ovaj
film me je pogodio iako nisam roditelj. Mogu samo da pretpostavim
kakva bi moja reakcija bila da imam decu. Svaki argument iznesen u
filmu je validan, nema protagonista i antagonista, nema ljudi zlih
namera i tačka iz koje potiče zabuna i konflikt je obična greška.
Važno je da su roditelji materijalno obezbeđeni, ali je važno da
su prisutni u životu svoje dece, ne samo kao figure autoriteta, nego
i kao podrška u emocionalnom smislu. Važno je i tempirati zamenu,
ako će do nje doći, dati deci dovoljno vremena da se adaptiraju na
nove uslove života.
Soshite
chichi ni naru je ultimativni film o roditeljstvu i potresna
priča nabijena emocijama i moralnim dilemama. Ovo je jedan od onih
filmova koji pokušavaju da odgovore na pitanje šta znači biti
čovek.
No comments:
Post a Comment