2014.
režija: Mark
Jackson
scenario: Mark
Jackson, Kristin Gore
uloge: Catherine
Keener, Hafsia Herzy, Ben Kingsley, Vincenzo Amato
Kod filmskog
minimalizma treba biti vrlo oprezan, jer je tanka granica između filma gde
manje podražaja znači veći efekat i filma koji je toliko prazan da izaziva
refleksno spavanje. War Story je od
druge vrste, a jedino što gledaoca spasava od laganog utonuća u san je
Catherine Keener u ulozi koja je potpuno van njene zone ugodnosti.
Prvo, potpuno je
pogrešan pripovedački pristup. Od straha od preteranog objašnjavanja i mogućeg
vređanja inteligencije gledalaca, autor Mark Jackson se opredelio da celu priču
intonira kao misteriju ljudske sudbine. Protagonistkinja Lee (Keener) u prvoj
četvrtini filma govori koliko je minimalno potrebno da ne bi posumnjali da je
nema. Prijavljuje se u mali hotel u nekom malom gradu na Siciliji i traži istu
sobu u kojoj je bila ranije. Spušta roletne, spava na podu umotana u jorgan i
od sobe pravi bunker. Zabranjuje čistačici da ulazi unutra. Gleda slike iz svog
foto-aparata i one prikazuju brutalne ratne prizore iz Libije.
Lee je ratni
foto-reporter. Njen telefon stalno zvoni. Šefica je podseća da se javi Albertu
i da se nacrta u New Yorku na Markovoj komemoraciji. Lee se na to ne obazire i
bavi se sama sobom. Ide do bolnice po recept za tablete protiv bolova, iako ima
nezarasle lomove kostiju. Slika prirodu. Slika ljude. Slika izbeglički kamp, u
kojem upoznaje Hafsiu (Herzy), koja je podseća na jednu devojku koju je slikala
u Libiji. Nakon početnog nepoverenja, između dveju žena se rađa prijateljstvo,
više nekakva među-zavisnost. Hafsia mora da abortira i da se dokopa Francuske.
Italijanska sredina ne gleda blagonaklono na arapske izbeglice iz ovih
poslednjih sukoba.
Tek na dve
trećine filma stičemo blagu predstavu šta se desilo sa Lee, iako smo iz njenog
držanja i generičkog naslova filma to mogli odmah pretpostaviti. Čak i kad priča
uvede potencijalno zanimljivu temu (recimo imigrante kao drugačiju vrstu žrtava
rata nego što su to američki novinari navučeni na rat, ili institucionalni i
vaninstitucionalni rasizam kakav je u određenoj meri prisutan u Italiji), ne
drži se toga i brzo se prešalta nazad na Lee i njene duge šetnje i začudne
rituale.
Catherine Keener
i Hafsia Herzy svoje uloge igraju sa osećajem i merom. Njihova ostvarenja su
uverljiva, ali slaba je to uteha kada priča polako ne vodi nikuda. Najveća
šteta u filmu je traćenje talenta Bena Kingsleya koji u ulozi Alberta ima scenu
ili dve u mračnoj atmosferi i deklamuje standardno znanje o profesiji ratnog
reportera na profesorski način. Možemo razumeti Jacksonovu odluku da to baš
tako napravi, to govori o perspektivi koju ima Lee, ali je za takvu ulogu mogao
da uzme i manje glumačko ime.
Mark Jackson se
sa samo dva filma profilirao kao minimalistički autor koji snima filmove o
samotnjacima koji se bore sa svojim traumama, sećanjima i principima. Without (2011) je dobio nešto
pozitivniji odjek na festivalima, a War
Story deluje kao nadogradnja prethodnog filma. Najveća „izdaja“ naših
očekivanja je što ratni kontekst nije ni izbliza dovoljno prisutan, a nisam
siguran koliko se kroz samotnjaštvo efikasno prikazuje trauma. A Thousand Times Good Night sa Juliette
Binoche ostaje superiorniji film, iako je Catherine Keener možda i najjača
karika u War Story, posebno uzevši u
obzir njene ranije ironične i arogantne uloge.
No comments:
Post a Comment