2014.
režija:
Josh Boone
scenario:
Scott Neustadter, Michael H. Webber (po romanu Johna Greena)
uloge:
Shailene Woodley, Ansel Elgort, Nat Wolff, Laura Dern, Sam Trammell,
Willem Defoe, Lotte Werbeek
Kada
se pojavio roman The Fault in Our Stars Johna Greena, neke
zablude su bile razvejane. Prva od njih je da klinci ne čitaju i
samo vise na internetu. Druga je derivat prve i glasi: ako i čitaju,
čitaju samo neku franšiznu literaturu o školama za čarobnjake,
devojkama koje se zaljubljuju u svetlucave vampire ili deci koja se
bore protiv nekakvih diktatura u distopičnoj budućnosti. The
Fault in Our Stars ima veoma “down to Earth”, realnu temu i
završetak od kojeg se ne može izmisliti nastavak, pa su mladi
knjigu razgrabili i progutali, a filmska ekranizacija se nekako
podrazumevala i stigla je u saradnji proverenih indie kadrova pod
producentskom palicom velike hollywoodske kuće i, očekivano,
pobrala milione.
Moram
da priznam da sam filmu prišao sa zakašnjenjem i nemalom skepsom.
Knjigu nisam čitao (ko je lud da se u 30-i-nekoj bakće sa “young
adult” romanima), ali se o filmu dosta piskaralo okolo. Prvo i
osnovno, nisam ljubitelj ljubavnih filmova, iako ima nekoliko koje
poštujem ili čak volim. Dalje, još manje sam ljubitelj ljubavnih
filmova u kojima neko umire od neizlečive bolesti. Film o dvoje
klinaca koji se zaljubljuju na osnovu toga što oboje umiru od raka
mi je automatski upalio lampice za kliše i patetiku, i to je trebalo
prevladati. Isto tako sam se kanio da pogledam Love Story
(1970), pa me je ugodno iznenadio i kao ljubavna priča, ali i
muzikom koja je nadživela film i izraženim socijalnim pod-tekstom i
hvatanjem duha vremena. Konačno, to je postao ljubavni film koji
iskreno volim. Sa The Fault in Our Stars se dogodilo slično.
Priča
kao priča me nije posebno ganula, pošto samo vrlo vešto čekira
kliše za klišeom hollywoodske melodrame. Oni se upoznaju i znaju da
imaju ograničeno vreme na ovom svetu. Zbližavaju se jer su više
komplementarni nego slični. Odlaze u Amsterdam da potraže svog
omiljenog pisca i tamo njihova romansa zablista punim sjajem. Jedno
od njih umire, drugo ostaje da tuguje i nauči vrednu lekciju o
prolaznosti vremena ili šta već. Kraj.
Film
me je, međutim, kupio svojim likovima. Oni su klinci, beskrajno
simpatični i potpuno u duhu ovog vremena. Razvili su crni humor ili
lagano proseravanje kao mehanizam odbrane. Sebični su na onaj
simpatičan način i skloni manipulacijama svojih i tuđih roditelja,
jer ko bi odbio bolesno dete. Od bolesti nisu ništa mudriji, ali su
sami po sebi bistri. Imaju svoje živote, ljubavi, omiljene knjige,
pisce, kompjuterske igrice, trenutke zabave i sitna zadovoljstva.
Za
to se treba zahvaliti originalnom romanu koji je zbog toga i našao
brojnu publiku, ali i scenariju Scotta Neustadter i Michaela H.
Webbera koji pušta klincima da budu klinci. Dijalozi nisu drveni,
narator je upotrebljen odmereno i u pravo vreme, pretencioznost i
patetika se uglavnom vešto izbegavaju. Scenaristički dvojac je
potpisao i neke od značajnijih filmova proteklih godina poput 500
Days of Summer i The Spectacular Now. The Fault in Our
Stars im je prva i sigurno ne poslednja saradnja sa velikim
njuškama iz Hollywooda. Sličan indie pedigre ima i reditelj Josh
Boone, čiji je prvenac Stuck in Love zaintrigirao kritiku i
publiku. Kao i u slučaju scenarista, Boone takođe grabi ka statusu
autora na koga će Hollywood itekako računati.
Ono
što nosi ovaj film su glumci. Sam Trammell i Laura Dern su uverljivi
kao roditelji glavne junakinje, Nat Woolfe je beskrajno simpatičan
kao nekakav “comic relief”, dečko koji je zbog raka ostao bez
oba oka, ali ne i bez želje da pravi pizdarije. Willem Defoe ima
jednu vrlo mračnu, ali zato upečatljivu epizodu kao cinični i
pijani pisac. Što se para sa postera tiče, Ansel Elgort je tu
sasvim solidan, iako bi mogao biti ekspresivniji i samouvereniji za
svoju ulogu šarmantnog princa, a Shailene Woodley je jednostavno
nepogrešiva na svim nivoima, u stanju je da pokaže raskošni
talenat i dominira scenom jednako kao i da stvar reši mikro-glumom.
Najvažnije od svega, u većini slučajeva je toliko ležerna da
nismo sigurni glumi li ona uopšte.
Upravo
ona je faktor koji The Fault in Our Stars podiže sa nivoa
solidnog filma koji je, eto, poštujući hollywoodske norme na
nekoliko mesta skliznuo u patetiku do nivoa dobrog filma kojeg možda
mogu nekome preporučiti. Shailene Woodley je pokupila etiketu “nove”
Jennifer Lawrence, ali to je samo površno zapažanje na osnovu
njihovih uloga u “young adult” filmovima poput The Hunger
Games i Divergent. Ima tu i nekih drugih sličnosti, kao
što je imidž prirodne devojke. Glupo ih je, međutim, upoređivati,
jer su njihove karijere u osnovi drugačije. Jedno, međutim, važi
za obe devojke: one će samo rasti kao glumice i za njih ćemo još
čuti pošto će, siguran sam, obeležiti filmsku umetnost u
budućnosti. Jennifer već ima Oscara (i još jednu nominaciju za
možda i najbolju svoju ulogu), a apsolutno nije isključeno da će
je Shailene ove godine sustići. The Fault in Our Stars je
njen veliki korak napred.
No comments:
Post a Comment