2013.
režija:
Kelly Reichardt
scenario:
Jon Raymond, Kelly Reichardt
uloge:
Jesse Eisenberg, Dakota Fanning, Peter Sarsgaard
Kelly
Reichardt je nada američkog art i nezavisnog filma. Ona je autorica
sa izraženim potpisom, majstor stila i varijacije na temu žanra.
Njeni filmovi izazivaju dosta pažnje kod kritike i festivalskih
selektora, dok šira publika uglavnom ne zna za nju. Za sobom ima tri
filma pre ovog. Old Joy (2006) je komorna drama o susretu
dvojice starih prijatelja i tenziji koja je ispod površine. Wendy
and Lucy (2008) počinje kao road movie, ali se razvija u
ispitivanje socijalne situacije u Americi. Meek's Cutoff
(2010) je smešten u okruženje westerna, ali u potpunosti izbegava
žanrovsku odrednicu i zaobilazi western mitologiju i bavi se
isključivo interpersonalnom dinamikom u okviru grupe ljudi koji su
se izgubili u pustinji.
Na
svim filmovima je scenario napisala zajedno sa Jonom Raymondom i svi
njeni filmovi su smešteni u Oregon. Night Moves po tom
pitanju nije izuzetak, kao što nije izuzetak ni po ispitivanju
granica žanra. Smešten u okruženje neo-hipika i sa temom
eko-terorizma, Night Moves bi se površno mogao opisati kao
triler, sa primesama film noira, psihološke drame u maniru romana
F.M. Dostojevskog, sa vidljivim, ali difuznim političkim podtekstom
i svakako bez instantne poruke i političkog stava, što je
osveženje.
Prvi,
nešto duži deo filma prati troje samostalnih eko-terorista u
pripremama i egzekuciji napada na branu, a u cilju povratka
eko-ravnoteže i zaštite populacije lososa. Idejni vođa akcije je
Josh (Eisenberg), samotnjak i najamni radnik na eko-farmi.
Asocijacija na Unabombera je jasna, ali Josh nije ni izbliza toliko
metodičan, iako misli da jeste. Pre bi se mogao nazvati ekstremnim
vernikom nekakvog new age eko-fundamentalizma. Dena (Fanning) je
radnica u lokalnom spa-centru, i služi uglavnom kao finansijer
akcije. Ona je tipična situirana curica kojoj je dosadno u životu i
koja možda svojim eko-angažmanom želi da privuče pažnju. To je
čini i potencijalno najslabijom karikom. Treći član bande je nešto
stariji sociopata Harmon (Sarsgaard), bivši vojnik i bivši robijaš
koji živi u prikolici u divljini. Njegovi motivi su nejasni, nije ga
previše briga za ekologiju i moguće je da samo želi da raznese
nešto ili da na taj način na'vata neku žensku.
Njihove
pripreme su nam date gotovo integralno. Oni razgovaraju o detaljima
napada, kupuju potrebnu opremu, mešaju sastojke za improvizovanu
bombu i fingiraju odmor u kampu kako bi mogli prići brani. Taj deo
filma je pun neverovatno veštih i napetih “suspense” momenata
koji nastaju iz posve običnih situacija. Scena kupovine đubriva bez
ličnih dokumenata će verovatno ući u antologije triler žanra.
Nakon
izvršenog napada, film pada u tempu i takođe u dinamici i to je
opravdano: društvance se rasturilo, period je osluškivanja i sada
je svako za sebe. Drugi pad je u intenzitetu i napetosti i to je
skoro pogubno, jer baš tu Night Moves treba da profitira i
poentira. Kao i u svakom noiru, nije problem izvršiti zločin,
problem je živeti s tim. Film tu menja fokus u potpunosti na Josha,
njegov odnos sa familijom na čijoj farmi radi i njegove paranoje
koje se u međuvremenu razvijaju. Problem može biti i odsustvo kraja
(u smislu zaključka), pa film deluje kao da je prekinut.
Odsustvo
zaključka možda možda implicira odsustvo stava prema eko-terorizmu
kao nominalnoj temi filma, ali odsustvo stava takođe može poslužiti
kao legitiman stav. Tema je dovoljno široka i u sivoj zoni da bi
mogla da se sagleda iz nekoliko uglova, zvaničnog (u filmu možda
nema figura autoriteta osim jedne policajke na cesti, ali se pominju
kao nekakav duh), idealističkog (kroz prizmu Josha, Dene i ostalih
mladih ljudi koji žive po eko-komunama), socijalno-psihološkog (kao
pomodarstvo kojem podleže omladina bez jasne perspektive u svetu u
kojem je sve moguće, ali ništa nije sigurno i gde je moral veoma
varijabilna kategorija) ili iz lagano rezigniranog (da je sve to samo
jalovi cirkus). Kelly Reichardt nam sve to u filmu nudi kao mogućnost
ključa, ali na nama je da odaberemo svoj.
Ono
po čemu je Night Moves zanimljiv za analizu su poveznice sa
drugim filmovima. Njegovi likovi i njihove dileme su dosta
kompleksniji nego u tematski sličnom trileru The East (2013).
Za razliku od pomenutog filma, ovde centralna tema nije eko-terorizam
nego psihologija zločina i eventualne kazne. Takođe, postupak u
kojem umesto razvoja zapleta kao u klasičnom trilelu imamo
razvijanje likova je nešto po čemu ovaj film podseća na Blue
Caprice (2013), fikcionalizovanu priču o stasavanju dua
serijskih ubica.
Posebno
su zanimljive poveznice sa starijim filmovima iz novohollywoodske
ere. Naslov je pozajmljen od neo-noira iz 1975. godine u režiji
Arthura Penna sa kojim film Kelly Reichardt nema tematskih poveznica,
ali je taj naslov izabran po logici jednog drugog novohollywoodskog
klasika. U pitanju je Sorcerer (Willam Friedkin, 1977), film
koji se bavio moralnim dilemama preživljavanja grupe očajnika i
zločinaca u nimalo gostoljubivim uslovima. Friedkinov film naslov
uzima od jednog kamiona, dok je Night Moves ime čamca.
Poveznica se može učiniti nategnutom, ali ima više sličnosti nego
što se čini. Jedna od tih sličnosti su sjajno sugestivna i
atraktivna fotografija i apsolutno pogođen soundtrack.
Glumci
su apsolutno fantastični u ovom filmu. Jesse Eisenberg je tip glumca
koji uživa igrajući pametne likovi koji su umislili da su
prepametni i ovakav tip uloge mu stoji kao saliven. On je jedini
razlog zašto je drugi deo filma gledljiv. Dakota Fanning je
uverljiva kao naivna i dokona curica koja i sa Eisenbergom ima
dovoljno hemije da njih dvoje kreiraju nekakvu seksualnu tenziju u
vazduhu. Peter Sarsgaard je dosta često “wild card” i potrebno
mu je detaljno vođenje od strane reditelja. Ovde to ima, pa uspeva
da ostvari jednu od svojih najboljih uloga, i to prilično van svoje
zone ugodnosti.
Kao
umetnički film i eksperiment sa žanrovima, Night Moves se
isplati pogledati. Kao i filmski svaki eksperiment, nije u potpunosti
uspeo. Zapravo, kada objektivno pogledamo, ovaj je film dušu dao za
analizu, odgonetanje, mozganje i čisto stručne kritičarske i
estetske rasprave. Zahtevan kakav je, dosta često na granici živog
smora, nije za široku publiku.
No comments:
Post a Comment