2014.
scenario
i režija: Noah Buschel
uloge:
Corey Stoll, Billy Crudup, Yul Vazquez, Marin Ireland, Kelly Lynch,
Malcom Xavier
Glass
Chin mi je bio prvi susret sa Buschelom, ali mi svakako neće
biti poslednji. Čak sam dobio želju da kopam po njegovoj karijeri
unazad i uočim kojim putem je do svog poprilično unikatnog stila
došao. Letimičan pogled na IMDB mi kaže da se Buchel ne drži
jednih te istih tema i žanrova, ali je uočljivo to da se on
određenog klišea dohvati i pokušava da ga sagleda iz drugačije
perspektive. To važi i za školsku dramu (Bringing Rain,
2003), i za biografski film (Neal Cassady, 2007), i za
neo-noir (The Missing Person, 2009), i za komediju (Sparrows
Dance, 2012). U tom procesu njegovo najjače oružje je detaljna
karakterizacija likova i interesantan dijalog na tragu ranog Mameta.
Glass Chin je Buschelov pokušaj revizije krimi-drame,
sportskog filma i socijalnog trilera.
Bivši
bokserski talenat Bud Gordon (Stoll) svoj potencijal nije realizovao,
što zbog bokserskih (naslovna “staklena brada”), što zbog
ljudskih nedostataka. On živi (i stalno se nadgornjava) sa svojom
devojkom u bezveznom stanu u bezveznom kvartu u bezveznom New
Jerseyu, trenira mladog boksera u lokalnoj teretani i sanja o velikom
povratku i velikoj lovi, o svom restoranu u New Yorku i koječemu
još.
Sad,
kao i svaki bivši bokser, jedino što može da radi efikasno je da
bude snagator i uterivač dugova za račun vrlo prepredenog i
uglađenog gangstera J.J.-a (Crudup). Štos je u tome što Bud još
nije izgubio unutrašnji smisao za moral i poštenje, što ga čini
različitim od njegovog “partnera” u akcijama Roberta Flasha
(Vazquez), bivšeg snajperiste, brbljivog PTSP-ovca koji stalno
smišlja neke sheme i muljaže. Jednom kada se na noćnom poslu
dogodi sranje, Bud će postati idealna žrtva nametaljke koju mu J.J.
priprema. Da bi se izvukao, mora da namesti da njegov pulen padne u
prvoj rundi prve velike borbe. Mora, dakle, izabrati između svoje
guzice i svog poštenja.
Ako
vam se priča učini poznatom, to je zbog toga što ste je sigurno
već videli u drugim filmovima. Međutim, sa Glass Chin nije
toliko bitno “šta”, koliko “kako”, a odgovor na to pitanje
se skriva u nekim oprobanim i nekim inovativnim autorskim i stilskim
odlukama koje se odlično uklapaju. Ovo je bokserski film bez scene
borbe, i to ne zbog toga što se štedelo na budžetu ili što autor
nema talenta (vidimo različite komponente treninga i za verovati je
da reditelj kapira boks). Ovo je triler sa ubistvom, ali ono ostaje u
“off”-u, kao i većina nasilja.
Pre
svega, ovo je film u kojem likovi puno pričaju i pritom menjaju
svoje lice u zavisnosti od toga ko im je sagovornik. Uzgred, ni ti
filozofski i beznadni, nihilistički dijalozi nisu drveni niti su
samo sredstvo da autor izbaci svoje stavove i frustracije, već tako
stilizovani deluju kao nešto što bi ovi likovi rekli. Možda je
izuzetak pomalo napadan Robertov monolog pred kraj filma u kojem je
on, kao, prokužio svet (za razliku od Buda, je li), ali na tom mestu
razumem Buschelovu potrebu da “zapakuje” ono što je nameravao
reći sa celim filmom.
Posebna
snaga leži u uverljivosti i nijansiranosti likova, što omogućava
glumcima da naprave male bravure. Možda sva trojica deluju kao
tipski likovi, ali ih kupujemo. Tako nam prolazi i J.J.-ev sadizam
(radije muči obične ljude nego bogataše) i njegov interes za
umetnost (jer tu se krije lova, a on je pre svega nemilosrdni
biznismen). Tako nam prolaze Robertova naklapanja jer vidimo koliko
je sjeban i da mu je J.J. jedina opcija. Tako nam prolazi i Bud koji
nije tek neka sirovina nežnog srca (iako ima svoje itekako ranjive
momente), nego čovek sa svojim egom i nemalom taštinom koja ga
često gura od loših ka gorim odlukama. On je bokser-filozof koji se
konstantno precenjuje na oba polja i samim tim je kriv za svoju
sudbinu, ali se svejedno nadamo da će se ipak nekako provući.
Naravno,
Glass Chin nije lagan film. To ne važi samo zbog implikacija
nasilja, niti zbog dugotrajnih i često neprijatnih dijaloga, niti
zbog sumorne atmosfere. Glass Chin ima specifičan stil i na
vizuelnom planu i neke rediteljske odluke koje se čine suviše
čudnim. Najupadljivija od njih je to da likovi često vode monologe,
gledajući u kameru, obraćajući se drugim likovima koji ih slušaju.
Na to se treba naviknuti, pa onda to čak i deluje smisleno.
Daleko
od toga da je Glass Chin na svakom polju uspešan film ili da
je, ne dao bog, univerzalno dopadljiv. Razumljiv mi je stav da u
filmu ima suviše priče za nešto što pretenduje da bude triler.
Razumljiv mi je stav da hronično fali akcije, prave akcije. Ali meni
je nekako cool u tom spoju “mametovskih” dijaloga i odjeka
Tarantina. Mene ovo podseća na raširenu, umirenu i gotovo setnu
pozadinsku priču od bokseru Butchu iz Pulp Fictiona. Glass
Chin se mogao dešavati sredinom 90-ih i mogao bi biti i tada
snimljen. I bio bi dobar kao što je sada dobar.
No comments:
Post a Comment