2014.
scenario i režija:
John Boorman
uloge: Callum
Turner, Caleb Landry Jones, Pat Shortt, David Thewlis, Richard E.
Grant, Vanessa Kirby, Tasmin Egerton, Aimee-Ffion Edwards
Sloboda je slatka
čak i kad je donese rat. Posebno kad si mlad i prirodno anarhiča,
pa svaku disciplinu i rutinu vidiš kao okove Znam o čemu pričam,
imao sam 16 godina kada sam usled ratnog stanja imao najduži raspust
u životu. Ali tu je jedna caka: sloboda je potpuno suvišna kada te
pritisnu drugi okovi zvani “šta sa sobom preko dana”, pa sam se
na kraju tog šestomesečnog perioda provedenog u dokolici prilično
smorio i trebala mi je dnevna rutina i disciplina da me vrati u
život. Opet, možda je to problem moje generacije, nekih prethodnih
i svih narednih koje su navikle na određeni komfor, nevezano za
klasnu pripadnost.
To recimo nije bio
slučaj sa Billom Rohanom iz vrlo neobičnog i vrednog filma Hope
and Glory (1985) Johna Boormana i njegovim vršnjacima čije je
detinjstvo bilo obeleženo Drugim svetskim ratom i ne-pametnim
bombama nad Londonom. Mislim, treba razumeti klinca koji je uživao u
prirodi na nedostupnom otočiću usred reke nakon što mu je stradala
škola. Njegovo “Hvala ti, Adolfe!” je jedna predivno iskrena
replika: Hitler je neko apstraktno zlo tamo negde, ako uopšte
postoji vam paralelnog sveta radio-vesti, a škola je svakodnevni,
opipljivi davež.
Baš sa tim
“flashbackom” počinje i nastavak tog legendarnog filma,
najnovije delo britanskog i novohollywoodskog veterana Boormana,
Queen & Country. Radnja je premotana devet godina unapred,
u 1952. godinu. Bill je sada svršeni srednjoškolac i još uvek živi
na reci koja je sad postala mesto gde se okupljaju filmske ekipe. On
voli filmove i bioskop, ali mora da obavi verovatno najgluplju
obavezu u istoriji ljudske gluposti: da odguli dve godine u vojsci.
Podsećanja radi, onovremena Britanija je bila sjebana zemlja koja se
tek oporavljala od rata i suočavala sa raspadom kolonijalne
imperije, kontra-kultura se još nije ni nazirala, a momci Billove
dobi su mogli da zaglave u Koreji gde se sranje već zakuvalo.
Bill (Turner) je
malo imao sreće, a malo baš i nije. U vojsci je upoznao Percija
(Jones) i sa njim se sprijateljio i umesto Koreje njih dvojica su
zaglavili u istoj kasarni na dosadnom poslu instruktora
daktilografije. Problem sa poslom nije bio samo to što je statičan,
nego i skoro pa zatvorsko okruženje kasarne i oštar generacijski
jaz između mladih vojnika i starijih nadređenih oficira odraslih u
neko drugo vreme i po nekom drugom ključu. Lako za tvrdog, ali
elementarno pragmatičnog majora (Grant), pravi problem je nadrkani
narednik (Thewlis) koji sve radi po pravilima sa psihopatskim žarom.
Mehanizmi odbrane
su, naravno, različiti. Njihov kolega Redmond se opredelio za
“krivinarenje”, odnosno za kombinaciju sistemske lenjosti i
eskivaže da odradi najmanje moguće i da ga u tome ne uhvate. Percy
ima nasilne ispade i sugerira pobunu protiv nadređenih. Bill je
drugačije sorte, njegovo oružje je fina subverzija i propitivanje i
rušenje autoriteta. Njih trojica će se zagledati u jedan zidni sat
koji je simbol kasarne, a postaće i simbol njihovog otpora i važan
faktor u daljnjoj priči.
U međuvremenu, nije
sve ni do ratova i vojski, momci su mladi i rade im hormoni, pa će
se u to doba pojaviti njihove prve ljubavi koje će se, naravno,
iskomplikovati. Kod Percija je to bolničarka Sophie (Edwards), očito
zagledana u Billa, a kod Billa je to fascinantna, neurotična,
sofisticirana plavuša koja mu se nije predstavila, pa joj je on
nadenuo ime Ophelia (Egerton) i koja skriva još mnogo tajni. Na tom
planu će značajnu ulogu odigrati i Billova starija sestra Dawn
(Kirby), sveže razvedena povratnica iz Kanade sa dvoje dece,
slobodoumnim manirima i daškom hollywoodskog glamura koji je u
onovremenoj Britaniji bio dostupan samo na filmu.
Struktura filma ja
anegdotarna, iako je hronologija uredna, bez nekog osećaja za
centralnu priču i čvrstu temu, čak bez potrebe za njima. Film
jednostavno prati jednog momka koji je svojevrsni dubler za autora
(ima puno autobiografskih elemenata), njegove zgode i nezgode i
odnose sa ljudima u periodu od dve duge i protraćene godine. To
odsustvo fokalne tačke je često mana filma i on na pojedinim
mestima jako pada u tempu, ali Boorman svejedno uspeva da dovrši ono
što je započeo i da ispriča svoje priče sa solidnim osećajem za
detalj, vreme, prostor, način života, ideale i kulturu. Tako imamo
i tada veoma svežeg i inovativnog Hitchcocka kao “in-character”
referencu, kao što možemo osetiti da se vremena menjaju kada
bolešljivi kralj i ratni pobednik umire i menja ga njegova mlada
kćer koja će postati jedna od najdugovečnijih evropskih vladara i
vladarki svih vremena. Pritom sam film svojim tekstom jako referira
na inteligentne vojničke komedije poput M.A.S.H. (Robert
Altman, 1970) i na filmove o odrastanju i pobuni poput If...
(Lindsay Anderson, 1968).
Boorman je stari
lisac sa dosta kredita u svojoj karijeri. Novom Hollywoodu je dao
nemerljivi doprinos sa filmovima Point Blank (1967) i
Deliverance (1972). Britanskoj fantastici, što epskoj, što
naučnoj je doprineo sa Zardozom (1974) i Excaliburom
(1981). Jedan je od retkih koji je imao uspelu ekranizaciju Johna Le
Carréa sa The Tailor of Panama (2001). Već sam pomenuo
vrednost Hope and Glory. Nije čudno što zna da ispriča
priču i da uhvati detalje i svoje ideje razloži jasno, ali
nenametljivo. Zadivljujuće je to što je on u svojih 80-i-nešto
godina još uvek beskompromisno na strani mladosti, što se svoje
seća s ljubavlju i poštovanjem i što se apsolutno uzdržava od
popovanja bilo koje vrste.
U tom smislu je
Queen & Country film vredan pažnje, iako je daleko od
savršenog. Iako u strukturi često nedostaju karike koje povezuju
različite priče, film nudi neke druge stvari. Nudi atmosferu,
humor, zanimljive likove i kompetentnu glumu. Više od svega, nudi
iskrenost i autorsku doslednost kakvu retko viđamo. Boorman je hteo
baš ovakav film i to ni ne krije. Nije Hope and Glory, ali je
pristojan nastavak.
No comments:
Post a Comment