2014.
režija: Ernesto
Diaz Espinosa
scenario: Ernesto
Diaz Espinosa, Gabriel Prieto, Gina Aguad, Diego Ayala, Andrea
Sanz, Noah Segan
uloge: Marko Zaror,
Noah Segan, Jose Luis Mosca, Daniel Maraboli, Loreto Aravena,
Mauricio Diocares
Kažu mudri ljudi, a
ja se slažem sa njima, da akcioni / borilački film vredi onoliko
koliko vredi njegov negativac. Protagonista je tu nebitan. On je
najčešće samo šablon (“strong & silent type”) na koji se
dodaju površno napisane osobine poput religioznosti, ljubavi prema
životinjama, vegetarijanstva iličega već. Dodaje se i tanka
pozadinska priča. Možda i malo smisla za humor kroz te
tupavo-pamtljive one-linere. Više i ne treba, nije njegovo da priča
ili oseća, njegovo je da se bije. Zato ih po pravilu igraju ljudi
koji zapravo nisu glumci nego najčešće sportisti (šibadžije ili
adrenalinci), a mogu čak i manekenčići.
Redeemer ima
upravo takvog protagonistu, šibadžiju u kapuljači (Zaror) koji sa
kamenom facom ispaljuje religiozne parole, putuje zemljom, visi po
crkvama i pomaže ljudima u nevolji, tražili oni to ili ne. On će
dohvatiti negativce i namlatiti ih na gomile golim rukama ili
priručnim oruđem (palicom, nožem, štanglom, pa i jebenim veslom),
dok će se sa onim specijalnijima pozabaviti pojedinačno u nešto
dužim, sporijim i precizno režiranim tučama koje istovremeno
deluju koreografirano i prljavo realno. Logika je prosta, kao u
igrici sa arkada.
Zato imamo dva
negativca, umesto jednog standardnog. Prvi je tipičan akcijaški
“boogyman”, psihopata pod nadimkom Scorpio (Mosca) koji glavnog
junaka prati u nameri da ga ubije, ali da ga pre toga dobro izmuči
psihološkim trikovima i uterivanjem straha u kosti. On će najpre
mučiti i ubiti one kojima je naš junak pomogao, jebo logiku kako i
zašto to čini. Postoji i neka pozadinska priča oko njih dvojice,
ali da ne gnjavim.
Ma koliko Scorpio
bio efikasan, drugi negativac je zanimljiviji. On je američki
narko-diler Bradock (Segan) koji je okružen lokalnom čileanskom
radnom snagom i sa njima komunicira preko prevodioca (Maraboli) koji
svoj posao shvata vrlo ležerno, pa i menja kontekst onoga što
prevodi. Bradock je tipična pasivno-agresivna pizda sa puno para,
puno stava, ljigavim nastupom i neo-kolonijalnim mentalitetom. Čovek
je toliko fasciniran čileanskim gangsterskim nadimcima da želi
jedan za sebe, ali jebiga.
Upravo lik Bradocka
koji je Noah Segan u velikoj meri napisao za sebe i improvizirao u
hodu je ono što Redeemera izdiže iznad nivoa jeftinog,
plagijatorskog štanca iz trećeg sveta po ugledu na američke uzore
iz miljea B-filma. Kroz taj lik stranca, mi zapravo imamo
inteligentnu transplantaciju formule u čileanski okoliš. I to
deluje inteligentno, promišljeno i kritično, a opet nimalo
ostrašćeno na jednu ili drugu stranu. Zapravo, nema razlike u
nastupu između Bradocka i iritantnog turiste kojeg igra Michael Cera
u još jednoj čileansko-američkoj koprodukciji Crystal Fairy.
Obojica su sa svojim idiotskim, podcenjivačkim stavom veoma
upadljivi u čileanskom miljeu.
Premda određeni
delovi zemlje na filmu zaista liče na vukojebinu u zemlji trećeg
sveta, autor Ernesto Diaz Espinosa ne podilazi stranoj publici i
svoju zemlju koristi kao realističnu lokaciju, sa svojim
specifičnostima (katolicizam u raznim pojavnim oblicima), čak i
kroz par vešto uvaljenih referenci, tako da Čile tu nije samo
pozadina koja se po potrebi može zameniti drugom, nego mesto radnje
u pravom smislu reči.
Espinosa od
koprodukcije sa Amerikancima nije dobio samo solidnog i raspoloženog
glumca, ko-scenaristu i producenta Segana, nego i sasvim solidne
produkcijske okolnosti da Redeemera isfura. Film zaista ne
izgleda loše, naročito kada dođe do tuče. On tu pravi jedan miks
severno-američkih i azijskih uticaja i to čini kompetentno, pa
iskorištava pre svega fizički potencijal Marka Zarora (glumu teško
da bi mogao), pre svega njegovu gibljivost i snalaženje u prostoru.
Iako koristi sličan pristup preslagivanja različitih elemenata kao
Tarantino, ne bi me čudilo da proslavljeni reditelj nekako iskopa
film i pohvali ga, makar u određenim elementima koji rade sjajno.
Opet, neki drugi
elementi su jako blizu katastrofe. Muzika je možda samo detalj, ali
je prilično iritantan detalj, od one užasne obrade Johnnija Casha
na početku i kraju do jeftine orkestracije za vreme tuča. Drugi,
mnogo značajniji problem je odsustvo filmske priče i njeno svođenje
na kliše iz kompjuterskih igrica. Profiliranje likova je samo
površinsko i kozmetičko, njihova motivacija klimava i bez
doslednosti (da li bi vernik koji traži iskupljenje onako sadistički
uživao u ubijanju?), a pozadinske priče (kad ih ima) tipske, plitke
i dosadne. Zbog toga Redeemer, i pored nekoliko svojih
nesvakidašnjih kvaliteta, ostaje tek kuriozitet i egzotika:
čileanski akcić sa puno tučnjave. A mogao je da bude mnogo dobar
film.
No comments:
Post a Comment