kritika objavljena na monitor.hr
2015.
režija:
Thomas Vinterberg
scenario:
David Nicholls (po romanu Thomasa Hardija)
uloge:
Carey Mulligan, Matthias Schoenaerts, Tom Sturridge, Michael Sheen,
Juno Temple
Nešto
me je krenulo sa adaptacijama literarnih klasika. Lako za mene,
filmovi su barem danas dostupni na svakom koraku, nego se čini da
su mudre glave iz industrije rešile da ih forsiraju u ovoj letnjoj
sezoni. A možda je i sve to sasvim slučajno, da su se dve
ekranizacije romana iz XIX stoleća pojavile u isto vreme. Na blogu
sam već iskazao svoje nezadovoljstvo najnovijom inačicom Madame
Bovary koju sam ocenio kao ravnu, promašenu i nepotrebnu, pa sam
se pribojavao da će mi se slično dogoditi i sa Hardijevim Far
from the Madding Crowd u realizaciji scenariste Davida
Nicholsa i reditelja Thomasa Vinterberga.
Razloga
za skepsu bilo je napretek. Kao i Madame Bovary, i Far from the
Madding Crowd je realistički roman nastao u jednom drugom
vremenu i drugačijim društvenim uslovima, te zbog toga nije
najzahvalniji materijal za ekranizaciju. Istini za volju, njegov
kontekst je manje datiran nego u slučaju Madame Bovary
koji je pre svega rasprava o javnom moralu. Ovdašnja centralna
pitanja socijalne mobilnosti i žene (kao sopstvenice) i njenog
izbora u pretežno muškom svetu su aktuelna i danas. Zbog toga je
Far from the Madding Crowd ipak nešto zahvalniji materijal za
adaptaciju, što je pokazao i John Schlesinger u svojoj verziji iz
1967. godine. Ta ekranizacija je bila verna izvornom materijalu,
možda čak i previše, bogata u teksturi, izvrsno odglumljena, ali
prespora i sa trajanjem od skoro tri sata, čak i malo naporna za
gledanje.
Drugi
razlog za bojazan je bio poslovično nepredvidivi Thomas Vinterberg,
čiji filmovi variraju i stilski i po kvalitetu od sjajnih do
očajnih. Ma koliko se on odmicao od toga, ostaće upamćen kao
jedan od osnivača Dogme 95 (i autor jednog od retkih dobrih
“dogma” filmova Festen) čiji bi autori bili poslednji
kojima bih ja poverio stilski zahtevnu ekranizaciju. Dobro, Dogmu
na stranu, ionako su je već svi napustili i bila je, tako nadobudna,
osuđena na propast još sa manifestom, pre snimanja prvog filma,
ali Vinterberg je umeo da zastrani nevezano za to. Dok It's All
About Love (2003) smatram iskrenim, pametnim i opasno potcenjenim
filmom kojeg ni publika ni kritika nisu razumele kako treba,
Vinterberg je znao da uleti u nebuloze tipa Dear Wendy
(2004), po scenariju svog kompanjona Lars von Triera.
Na
Far from the Madding Crowd on dolazi sa dva vezana odlična
filma Submarino (2010) i Jagten / The Hunt (2012),
oba nastala u saradnji sa scenaristom Tobiasom Lindholmom, sa kojim
je uradio i svoj sledeći film Comune, čiji se izlazak čeka.
Očito je u nekakvoj plus fazi, možda čak na putu da bude
pouzdan reditelj, pa su očekivanja velika. Scenarista David
Nicholls ima iskustva sa adaptacijom britanskih, posebno
viktorijanskih literarnih klasika, a glumačka ekipa je sačinjena
od poznatih imena sa karijerama u usponu i nju predvode veoma
sposobna Carey Mulligan i belgijski glumac u usponu Matthias
Schoenaerts, što takođe govori u prilog visokim očekivanjima.
Reč-dve
o radnji, za one koji nisu čitali roman ili gledali ranije
ekranizacije. Film prati Bathshebu Everdene (Mulligan), obrazovanu
devojku koja je ostala bez roditelja, njen životni i poslovni put i
njen odnos sa trojicom muškaraca koji joj nude brak. Prvi je Gabriel
Oak (Schoenaerts), dobar čovek i sitni sopstvenik koji ima svoju
farmu. Njegova ponuda dolazi u krivo vreme, jer slobodoumna Bathsheba
želi da uspe sama, bez muža, iako u tom trenutku nema ni centa.
Kasnije se situacija okrene, ona postaje bogata naslednica, a on
njen radnik, što takođe nije dobro za vezu. Drugi je sused, još
krupniji posednik, nešto stariji neženja Boldwood (Sheen), koji
želi da je oženi i zbog poslovnih i zbog privatnih razloga, pa
makar to bilo samo forme radi. Nju, međutim, forma ne zanima, a
od svog poseda može sasvim solidno živeti. Nijedan od te dvojice
udvarača se ne može nazvati lošim čovekom ili lošim društvom.
Zato
na scenu stupa narednik Troy (Sturridge), arogantni vojnički tip,
kockar i mutikaša koji će u njoj igrati na primalnu kartu i koji
će joj pomutiti razum. Čini se da žene, ma kako pametne bile,
uvek padaju na šarmantne barabe i opasne momke generalno. Opet,
Bathsheba je suviše razumna i pametna da bi tek tako dopustila da je
veza s njim potpuno uništi, posebno zbog činjenice da je on s njom
uglavnom zbog novca, a da zapravo voli njenu sluškinju (Temple).
Predstoji, dakle, unutrašnja i spoljašnja borba raznih interesa u
čijem se centru nalazi žena koja nalazi poteškoće “da se izrazi
jezikom koji su muškarci smislili za sebe”, kako sama kaže.
Za
razliku od Schlesingera koji je pokušao da inkorporira sve od romana
u film, Vinterberg se fokusira da pre svega ispriča priču od
početka do kraja. Neki detalji tu su zbrzani (prosto, roman i film
su suviše različiti mediji), ali Nichollsov scenario i njegova
režija uspevaju da pokažu sve bitno i da uglavnom stave akcenat na
važna mesta. I to uglavnom uspevaju i to u prihvatljivom trajanju
od 2 sata. Far from the Madding Crowd se jednostavno može
gledati kao (melo)drama za jedno popodne, čak ni replike ne
deluju onoliko drveno koliko smo se pribojavali iz iskustva svih tih
ekranizacija romantičnih viktorijanskih dela.
To,
naravno ne znači da se zaboravilo i na stil i na unutrašnji
život likova. Ovde je to genijalno ekonomično rešeno kroz
fotografiju i svetlo. Prelepi pejzaži raskošnih boja stoje u
oštrom kontrastu sa scenama u mračnim enterijerima. To savršeno
simbolizira disparitet između bogatog socijalnog, javnog života
likova i njihove unutarnje teskobe i mraka. To odlično prolazi kod
svih likova, pogotovo kod Bathshebe, i na taj način film
nalazi dobar balans između kostimirane drame i veoma bitnog
konteksta položaja žena u onovremenoj Britaniji.
Dosta
toga, naravno, zavisi od izbora i izvedbe glumaca. Vinterberg tu
nije pogrešio i prave uloge je dodelio pravim ljudima. Carey
Mulligan je skrenula pažnju na sebe sa nominacijom za Oscara za
ulogu u filmu An Education (2009) i od tada njena karijera ide
uzlaznom linijom. Ona pažljivo bira uloge (Shame, Drive,
Inside Llewyn Davis) i retko kad u tome greši, kao što je to
bio slučaj sa The Great Gatsby. Možda ona nije dostigla
zvezdani status u meri u kojoj je to bio slučaj sa Jennifer
Lawrence, ali je svakako glumica na koju se može računati.
Slično
važi i za Matthiasa Schoenaertsa, čija glumačka karijera izlazi iz
belgijskih i evropskih okvira i postaje globalna, ne samo u smislu
epizoda i zastrašujućih negativaca. On je prosto briljantan kao
Oak, istovremeno dovoljno snažan, dovoljno jednostavan i nekako
dobar i prostodušan. Tom Sturridge pokazuje da može biti koloritan
glumac, a Michael Sheen deluje gotovo smirujuće kao melanholični
Boldwood.
U
svakom slučaju, Far from the Madding Crowd je film koji se
isplati pogledati i koji je jednostavno kvalitetno i promišljeno
urađen tako da, koliko je to moguće, bude razumljiv današnjim
generacijama kojima čitanje viktorijanskih klasika nije bilo
prioritet u životu, a opet dovoljno zanimljiv onima koji su već
pročitali knjigu i pogledali raniju ekranizaciju. U zavisnosti od
toga kojem od ta dva tabora pripadate i kako varite kostimirane
drame, prihvatite moju preporuku. Opet, postavlja se pitanje koliko
su teme ovog filma aktuelne u današnjem trenutku i je li ih se baš
moralo ispostavljati kroz kostimiranu dramu, ali i to pitanje
prilično maši poentu.
No comments:
Post a Comment