Režija:
Judd Apatow
Scenario:
Amy Schumer
Uloge:
Amy Schumer, Bill Hader, Brie Larson, Tilda Swinton, John Cena,
LeBron James, Randall Park, John Glaser, Ezra Miller, Colin Quinn,
Norman Lloyd
Suprotno
od onoga što naslov tvrdi, ovaj film nije baš potpuni haos u
figurativnom prevodu, kao što ni u kom slučaju nije železnička
nesreća u doslovnom. Naprotiv, može se označiti za klasičnu
romantičnu komediju po modelu u kojoj jedna dobra i stabilna osoba
pozitivno utiče na drugu, ne lošu, ali suviše haotičnu osobu za
vlastito dobro. Međutim, ovaj film je pokupio skoro unisone
pozitivne kritike u Americi i preti da postane komedija godine.
Jedan
razlog za to može biti što iza filma stoji Judd Apatow, autor
uspešnih, uglavnom »muških« komedija koje mogu biti malo preduge
ili malo priproste, ali imaju solidnu interakciju sa publikom. Apatow
je, uostalom, više producent nego što je autor i svakako zna da
»zapakuje« i proda film. Istini za volju, sa poslednja dva, kakti
ozbiljnija naslova koja je on režirao Funny People (2009) i
This is 40 (2012) nije pobrao lovorike, ali njegova
produkcijska kuća još uvek može da izbaci barem jedan film
godišnje. Bilo kako bilo, Apatow je »money player« i u stanju je
da pogodi raznoliku publiku, oba pola, razne generacije i ljude sa
različitim interesima.U tom smislu, Trainwreck kao film koji
meša »ozbiljno« sa »neozbiljnim« sjajno radi.
Neko
drugi će objašnjenje za Trainwreck naći u njegovom pametnom
izvrtanju klišea romantične komedije. Bazično, imamo dvoje
različitih ljudi i njihove stilove života i njihovu vezu od
upoznavanja do privremenog raskida i srećnog kraja u kojem ljubav
pobeđuje. Ono što je izvrnuto u ovom slučaju je da je žena ta
koja je slobodna, nesputana, neodgovorna, sklona prekomernom i nimalo
elegantnom pijančenju, promiskuitetna i na to vrlo ponosna, a da je
muškarac krotak, strpljiv i smeran, čak pomalo naivno romantičan.
Ako pogledamo realno, i toga je već bivalo po romantičnim
komedijama novijeg datuma, ipak ženska emancipacija nije tako nova
stvar.
Ono
što je, međutim, potpuno novo u Trainwrecku je njegova
scenaristkinja i glavna glumica, poznata stand-up i televizijska
komičarka Amy Schumer. Njen lik se, naravno, zove Amy i napisan je
jako nalik na njenu televizijsku personu, samo za nijansu »utišan«.
Takođe, za pozadinu Amy-lika Amy-scenaristkinja koristi dosta od
svoje autobiografije, pa Trainwreck zbog toga deluje iskreno,
otvoreno i veoma lično. Izgleda da je Amy dovoljna da nam održi
pažnju na ta dva sata, bez obzira što je njen frajer Aaron (Hader)
u suštini vezana vreća i bez obzira što su ostali likovi tek
skice.
Neke
od tih skica solidno funkcionišu, poput Tilde Swinton u ulozi Amyne
šefice, urednice u trashy muškom magazinu »S'nuff«,
neprepoznatljivog izgleda, ali nepromašive nenormalne hladnoće, ili
konstantno nervoznog i negativno raspoloženog Amynog oca (Quinn), pa
čak i Johna Cene u ulozi njenog polu-regularnog dečka na početku
filma, koji je toliko glup da to što ne shvata da ga ona vara nije
nimalo čudno, pošto frajer očito još nije shvatio ni to da je
totalno gay. Neki drugi likovi su nužno zlo u ovakvim filmovima,
poput Amyne »normalne« sestre Kim (Larson) koja ima muža i
iritantno prepametnog klinca ili Amynih kolega s posla, sve samih
nedozrelih muškaraca ili Aaronovih drugara koji su, zbog prirode
njegovog posla (sportski doktor) sve sami vrhunski sportisti. Tako na
filmu možemo videti i LeBrona Jamesa koji čak ni ne igra samog
sebe, koliko Aaronovog »sidekicka« i to radi prilično loše –
tip jednostavno nema dara za glumu.
LeBron
je tu još i dobar, Amar'e Stoudemire takođe, njih dvojica barem
imaju nekakvu ulogu u priči. Mnogo veći problem je ona retardirana
scena intervencije sa još tri »cameo« pojavljivanja (Chris Evert,
Marv Albert i Matthew Broderick) i njihovim debilnim dijalogom koji
zaista ne vodi nikuda, sramoti njih troje i čak nije ni smešan. Još
gori primer je onaj kretenski film u filmu sa Danielom Radcliffom i
Marisom Tomei koji je zaista čist višak. O pod-zapletu sa Ezrom
Millerom kao Amynim veoma mladim kolegom ne znam ni šta da kažem
pošto je uznemirujući i neprijatan koliko je besmislen i
nepotreban.
Nije
to prvi put da Apatow razvlači film do očekivanog »happy enda« sa
umereno konzervativnom potkom, to mu je čak i manir. Problematično
i simptomatično je to što isto čini i Amy Schumer u svom
scenariju. Nije to stvar ni namere, ni nemara, koliko je posledica
njenog potpuno drugačijeg sistema rada. U komediji za jednu osobu
fore su »valuta« i cilj je imati ih što više i što više dobrih
u relativno ograničenoj minutaži. U celovečernjem filmu, posebno u
romantičnoj komediji (od koje se ne očekuje da bude smešna nego
»heart-warming«), takvo ispaljivanje fora i fazona deluje usiljeno,
kao da je samo sebi cilj, čak i kad su te fore dobre. Utešno je
samo to da bar nema loših ili otrcanih, Amy Schumer ipak nije makar
ko, ali joj forsiranje i razvlačenje scena da bi uvalila još koju
foru zaista nije bilo potrebno, tim pre što je neke klasično
filmske stvari (naraciju i reference, recimo) odradila baš kako
treba.
Ostaje
pitanje vredi li gledati Trainwreck. Odgovor je zašto ne,
iako u njemu nećete naći ništa epohalno, ma šta o tome pisali
kritičari. Promiskuitetna protagonistkinja koja nikome ne polaže
račune je svakako dobra polazna tačka, ali je oštrica takve
perspektive otupljena guranjem u žanrovski kalup po kojem ona samo
krati vreme dok ne nađe pravog. U međuvremenu, imaćemo malo
gorčine, malo duhovitosti i neke pokušaje, pogotke i promašaje...
Eto, Hollywood se nosi sa trendovima.
No comments:
Post a Comment