2015.
scenario
i režija: Cameron Crowe
uloge:
Bradley Cooper, Emma Stone, Rachel McAdams, John Krasinski, Danny
McBride, Bill Murray, Alec Baldwin
Cameron
Crowe je svakako bio “dečko koji obećava” i velika nada
Hollywooda, jedan od onih autora koji razumeju trenutnu pop-kulturu i
trenutne vibracije, a pritom ima inteligencije, pronicljivosti,
znanja i stila da svoj naum izvede do kraja. Oduvek je znao da napiše
scenario i odabere prave glumce i da od njih izvuče maksimum.
Prva
dva njegova ne baš indie, ali “indie-like” filma Say
Anything... (1989) i Singles (1992) su demonstracija
autorske inteligencije, razumevanja publike i žice za pop-kulturu.
Jerry Maguire (1996) je iz ove perspektive ostario grdno, ali
u ono vreme je bio više nego solidan kalkulantski “feel-good”
film. Almost Famous (2000) je bio njegov vrhunac i po pitanju
kreativnosi i po pitanju iskrenosti, apsolutno ikonički film na
kraju jedne epohe. Usledio je Vanilla Sky (2001) koji je
pokupio lošu reputaciju kao “vanity project” Toma Cruisea i
njegove tadašnje devojke Penelope Cruz i koji je generalno pogrešno
shvaćen kao “hollywoodizacija” evropskog art-filma. Film zapravo
nije bio loš koliko je u njemu loša bila Penelope koja jednostavno
ne zna odigrati ulogu na engleskom jeziku, ali suština filma je bila
stilska prerada evropskog distopičnog gothica u brit-pop i američki
proto-hipsteraj.
Vanilla
Sky, slučajno ili ne Croweov
prvi film u novom milenijumu označava početak njegovog
kreativnog pada, ali tu je još uvek uspeo da odigra na svoju jaču
kartu pop-kulture. Sa druge strane, Elizabethtown (2005) i We
Bought a Zoo (2011) su jednostavno bili slabi filmovi, čista
formula sa vrlo malo do nimalo “arome”, ne katastrofalno loši,
ali jednostavno suviše metiljavi. Aloha se naslanja na taj
trend, posebno su uočljive poveznice sa Elizabethtown, doduše
sa nešto više stila i “quotabilnih” replika, ali zato sa gotovo
nepostojećom strukturom zbog koje film na osnovnom filmskom planu
jednostavno ne radi.
Suština
priče je ovakva: naučnik i vojni pilot koji je završio u privatnom
odbrambenom sektoru i žestoko sjebao misiju u Afganistanu Brian
Gilcrest (Cooper) vraća se ne baš kući, nego na mesto svojih
najvećih profesionalnih i privatnih pobeda, na Havaje, kako bi
započeo život iznova. To planira da uradi preko poslovnog angažmana
sa ekscentričnim milijarderom Carsonom Welchom (Murray) koji želi
da sa tamošnje rampe lansira svoj satelit. Njegov zadatak je da bude
medijator između Welcha, vojske i lokalaca kod kojih mora da
obezbedi dobar PR za lansiranje, pošto oni mistifikuju nebo. U tu
svrhu mu je dodeljena lokalna pilotkinja (nadam se da sam upotrebio
pravilnu verbalnu konstrukciju za ženu-pilota) Allison Ng (Stone).
Sa
druge strane, na Havajima živi i njegova davna, nikad prežaljena
ljubav Tracy (McAdams) koja je u naizgled srećnom braku sa pilotom
Woodijem (Krasinski). Naravno da će Brianov dolazak tu malo
poremetiti stvari, ali Brian će zapravo posle uvodnih komplikacija
pasti na plavu, slatkastu, isfolirano mističnu četvrt-Havajku
Allison koja je frustrirana što fizički ne liči na ono što joj je
u genetskom i spiritualnom poreklu. Na marginama ove lične,
profesionalne i spiritualno-etičke peripetije se pojavljuju još i
Alec Baldwin kao (gle čuda) nadrkani general koji preti i dere se na
sve i svakog i Danny McBride kao nervozni pukovnik koji stalno krši
prste.
Aloha
ni u jednom trenutku ne funkcioniše u potpunosti zbog toga što je
strukturni haos (previše likova, priča, njihovih agendi i
meta-dijaloga), ali to ne znači da pred sobom nemamo čudan i
interesantan film. Reći ću to ovako: većina od produženih i
elaboriranih scena i sekvenci radi na pojedinačnom planu, ali skupa
ne tvore nikakav kontinuitet i nikakvu celinu. Biće tu zanimljivih
replika, dijaloga, postupaka, a naročito glumačkih bravura
izvedenih od strane sjajnih epizodista, u čemu prednjače Murray i
Baldwin koji igraju svoje najtipičnije uloge i koji ih mogu odigrati
i zatvorenih očiju.
Ni
ostatak glumaca nije u lošoj formi. Ma koliko ja ne kapirao famu oko
Rachel McAdams, ovde je njena tanka gluma iskorištena kako treba u
tih nekoliko scena koliko ih ima. Emma Stone je svakako zvezda u
usponu nakon Birdmana i svakako je apsolutno slatkasta, ali je
ovde okljaštena previše karikaturalnim i blesavim likom koji je
potpuno disfunkcionalan u filmu i apsolutno nemoguć u životu.
Prijatno je nju gledati, čak i kad lagano preglumljuje, ali lik je
jednostavno takav kakav je. Bradley Cooper je takođe raspoložen, a
i leže mu ovakve napucane frajerske uloge, naročito kada ima koga
da ga kroz njih vodi, pa Gilcresta može upisati među svoja bolja
ostvarenja u karijeri.
Ono
što je sahranilo Alohu, pored filmske nefunkcionalnosti i
neutemeljenosti u egzaktnoj nauci poput genetike generalno (recesivni
gen koji nadjačava dominantni) je svakako i loša reputacija koja
isplivala pre premijere filma u sada već pomalo zaboravljenom “Sony
Hack” skandalu. Podsetićemo, producenti su u privatnim mailovima
jako ismevali i pljuvali po filmu pripremajući se na još jedan
“flop” koji moraju progutati radi nečije sujete. Pominjana su tu
svi problemi koje film ima, pa je Cameron Crowe čak sam pokušao
kontrolu štete na premijeri (gde se pojavio i održao govor
novinarima i publici koji se može svesti na “nije to baš tako
loše”) i posle nje objašnjavajući lik Allison Ng koji je,
izgleda, poprilično uvredio američke puritanske politički korektne
sentimente.
Ono
što je fakat je da Aloha nije pravi film o Havajima niti je
film koji će čak i nama, ne-Amerikancima i ne-Havajcima, reći
nešto novo ili nešto tačno o ostrvima. Aloha je klasično
pojednostavljivanje stvari i svođenje (pretpostavljam) kompleksnih
socijalnih odnosa na tupavu zabunu. Ovo je slika Havaja koju dobijamo
na svakoj razglednici i u svakoj “travel” emisiji: stereotipna i
uglavnom netačna. Ali to ne znači da nije zabavna, kao uostalom i
cela ova zbrka od filma.
No comments:
Post a Comment