2014.
režija:
Antony Petrou
scenario:
Leeshon Alexander
uloge:
Leeshon Alexander, Aymen Hamdouchi, Gethin Anthony, Justin Salinger,
Doug Allen, Shazad Latif, Drew Edwards
Ovo
je film po istinitom događaju iz jednog britanskog omladinskog
zatvora iz 2000. godine. Mladi Zahid Mubarek (Hamdouchi) ubijen je
u svojoj ćeliji noć pre izlaska od strane drugog robijaša,
poznatog rasiste i dijagnosticiranog psihičkog bolesnika Roberta
Stewarta (Alexander). Iz kojeg razloga su njih dvojica delila
ćeliju, ostaje da se ispita, kao i to da li je tu u pitanju
institucionalni rasizam ili prosto nebriga nadležnih, pošto se pred
smrt Mubarek žalio više puta na svoju sigurnost i tražio
premeštaj u drugu ćeliju.
Film
sa ovakvom tematikom ima dva puta kojima može krenuti. Prvi je
da nas kroz studiju karaktera ubedi u posebnost Stewartove
monstruoznosti i makar pokuša da otkrije kako je jedan mlad čovek
postao takav monstrum, odnosno da se pozabavi prirodom njegove
bolesti i kombinacijom sa rasističkim stavovima. Drugi je da se
fokus sa incidenta premesti na njegovu pozadinu, odnosno da se
ispita i makar predloži odgovor na pitanje kako to da su ta dvojica
potpuno različitih robijaša mimo svake provere i procedure spojeni
u istu ćeliju, što je rezultiralo ubistvom.
We
Are Monster pokušava sa oba ta pristupa, što samo po sebi nije
problematično, čak se može nazvati ambicioznim. Problem je u tome
što se oba hvata površno, metiljavo i meandrirajuće, pa zato nikad
ne postiže ni izbliza dovoljno psihološkog i emotivnog efekta,
niti prenosi poruku dalje od fraze da rasizam ne valja. Niti imamo
razvojni luk Stewartove psihičke bolesti, niti imamo razvojni luk
njegovih rasističkih stavova, niti imamo uverljivo prikazanu
strukturu upravljanja u zatvorskoj jedinici. Umesto toga imamo samo
natruhe, lošu i tipsku Stewartovu pozadinsku priču (trash
roditelji, maltretiranje u školi, prvi incidenti, popravni domovi),
razbacane detalje koji najčešće nisu tačni i brojna trapava,
prvoloptaška rešenja.
Ključ
problema leži u tome da je osrednji glumac Leeshon Alexander ujedno
i scenarista-početnik i producent filma (iliti alfa i omega) koji
nadobudno pokušava sebi da napravi dvostruku ulogu za koju nije
realno sposoban ni da je uverljivo napiše, niti da je odglumi.
Zato poseže za glupim rešenjem da Stewart zapravo sve vreme
razgovara sa samim sobom, odnosno da ga “glas u glavi” punta da
radi to što radi. U Alexanderovoj izvedbi sve to deluje
prilično trapavo i početnički, da ne pominjemo repetitivno.
U
takvom pristupu se gubi žrtva. Zahid Mubarek je sveden na bezlični
entitet prisutan u ćeliji i to je to. Izgubio se nekako i sistem
prikazan kroz zatvorske čuvare koji su što nemoćni, što
nesposobni da spreče zločin, što ih nije briga za svoj posao, a
možda čak i sami pomalo rasisti. Njih relativno korektno igraju
solidni britanski glumci. Film tu i tamo malo živne kada se u
Stewartovim sećanjima pojavi Travis, bivši zatvorski kolega kojeg
sasvim solidno igra Gethin Anthony (Copenhagen), ali to nije
ni izbliza dovoljno da popravi utisak.
Nismo
mi te sreće da ćemo dobiti suvisli odgovor na pitanje ko je tu
monstrum i zašto. Izbegavati.
No comments:
Post a Comment