2014.
režija: Andy Goddard
scenario: Andy Goddard, Celyn Jones
uloge: Elijah Wood, Celyn Jones, Steven
Mackintosh, Kelly Reilly, Shirley Henderson, Kevin Eldon
Godina je 1950, američkom literarnom scenom
suvereno vladaju “beatnici”, a britanskom pojava sličnog
predznaka, samo još romantičnija i još više divlja, Dylan Thomas.
Ovaj poznati velški pijanac, zajebant i “troublemaker” ima prvu
turneju sa recitovanjem i čitanjem poezije po Americi, velikim
gradovima i prestižnim univerzitetima, ali ga je njegova reputacija
pretekla. Njegov prijatelj, profesorčić John Brinnin, ujedno je i
organizator turneje i svojevrsna dadilja sa ciljem da Thomasa drži
koliko-toliko treznim i pristojnim kako bi bio po ukusu američke
lagano snobovske i prilično puritanske (uticajne) publike.
Problem je u tome što je naš (nepouzdani)
narator, profesor kniževnosti i pesnik u pokušaju, gospodin Brinnin
(Wood) ovde ničim zasluženo stavljen u centar zbivanja. Scenario
možda jeste inspirisan njegovim memoarima, ali i oni su, barem
poglavlje o kojem pričamo, u glavnoj ulozi imali Thomasa. Ovde je
nesrećni Dylan (Jones) sveden na filmskog robota koji po potrebi
radi ono što od njega zahteva scenario: pijanči, napada žene,
recituje klozetsku poeziju pred formalnom publikom, trezni se,
izvinjava, recituje nešto svoje, onako dirljivo i iz duše, pijanči
još više i tako u krug. Najčudnije od svega je to što je
ko-scenarista Jones takav lik namenio samome sebi.
Ako ste fanovi Dylana Thomasa, ili makar čuli
nešto o njemu dalje od činjenice da je njegovo ime Bob Dylan nosio
kao svoje, sa ovim filmom nećete videti ništa novo ili
supstancijalno. Njega se tretira kao nepredvidljivu elementarnu
nepogodu, dok se film bavi njegovim tunjavim i nesigurnim prijateljem
koji ga vadi iz govana kad god zatreba. Iz karijerizma ili altruizma,
prosudite sami. Film na kraju citira Brinninove memoare u kojima on
piše da je on sam poznat taman koliko je zaslužio, ali film mu daje
“kredita” i preko toga. Recimo, on ima i rivala (Mackintosh) čija
je funkcija da radi na njegovoj propasti. Zašto, boga pitaj.
Dobro, nije sve tako crno u ovom pomodno
crno-belom filmu. Velške lokacije solidno glume Novu Englesku,
kostimi su u skladu sa duhom vremena, zahtevnije lokacije za pesničke
večeri sa te turneje su zgodno preskočene. Generalno, fotografija
je u redu, a gluma solidna, čak i sa tako promašenim likovima.
Barem su glumci dovoljno samouvereni da zagrizu, pa šta bude. To će
rezultirati pojedinim prilično zabavnim scenama, kao što je ona sa
“awkward” pijanom žurkom četvoro pisaca, naših junaka i
Johnovih suseda.
Po mom skromnom mišljenju, nije neznanje najveći
problem kod bavljenja filmom. A nije ni Andy Goddard neznalica u
zanatskom i tehničkom smislu, pošto je veteran kvalitetnog TV
programa. Ne sme mu se osporiti ni talenat ni sistematičnost.
Generalno, ovde nije problem ni priča, jer je ima pred sobom: u liku
Dylana Thomasa i njegovih “avantura” u Americi. Problem je što
Goddard nije baš načisto šta bi s tim. Set
Fire to the Stars je slika i prilika
toga i sigurno neće ništa zapaliti. Iskustvo za zaborav. Bolje
čitajte Dylana. Ili slušajte Dylana.
No comments:
Post a Comment