2014
režija: David
Zellner
scenario: David
Zellner, Nathan Zellner
uloge: Rinko
Kikuchi, Nobuyuki Katsube, Shirley Venard, David Zellner, Nathan
Zellner, Yumiko Hioki
Negde 2001. godine
američki mediji su spremno lansirali senzacionalističku urbanu
legendu o jednoj japanskoj turistkinji koja je navodno tražila
zakopani kofer s novcem iz filma Fargo braće Coen i konačno
našla smrt u snegu Minnesote. Priča se ispostavila kao totalni
“bull”, nesrećna žena je zapravo izvršila samoubistvo nakon
tragičnog kraja romanse sa oženjenim američkim biznismenom.
Novinari su pogrešno pretpostavili nekoliko stvari koje se bazično
mogu svesti na to da se ceo svet ipak ne vrti oko Amerike i
američke pop-kulture, barem ne uvek.
Zapravo, “kreativan”
odnos između novinara i istine nije ništa novo i neviđeno, pre
bi se mogao nazvati pravilom, posebno u senzacionalističkom i
tabloidnom novinarstvu. Motivacija je finansijska: čitaoci kupuju
priču, ne potpunu i najčešće bolno standardnu istinu. Ono što
jr simptomatično u celoj toj priči je to da su za svoju
inspiraciju izabrali Fargo, još jedan od filmova poznatih
po “kreativnom” tretmanu istine. Istina, na početku filma
piše da je zasnovan na stvarnim događajima, iako je potpuna
fikcija, čak ni doku-drama. Štos je u tome da su braća Coen
izabrala ne jedan, nego nekoliko slučajeva, distorzirali ih i
vešto spojili u jedan, opet ponavljam, fikcijski film.
Sa Kumiko, the
Treasure Hunter opet imamo dvojicu braće, glumce i filmske
autore Davida i Nathana Zellnera i opet imamo odnos između
faktografije i fikcije koji ta dva pojma dovodi u vezu i ispituje.
Imamo i Fargo, i izgubljeni kofer sa velikom količinom novca, i
opsesiju filmom i samoću, pa čak i tragediju u najavi, ako ne i u
“odjavi”, da se izrazim yambaški. I imamo jedan sasvim dobar,
inteligentno složen i emotivno jak film.
Naša Kumiko (Rinko
Kikuchi, perfektna) je usamljena gradska cura. Radi kao jedna od
sekretarica u timu i ćuti iz principa iako su svi oko nje glasni.
Naravno, šef je opterećuje i gnjavi, postaje prestara za posao
koji obavlja i majka je preko telefona gnjavi što se nije još uvek
udala ili makar što se ne vrati doma. Jedino veselje u životu joj
je njen kućni ljubimac zec i jedna stara, slučajno pronađena
video-kaseta na kojoj se jedva može videti da je u pitanju snimak
Farga. Držeći se natpisa “po istinitim događajima”,
Kumiko dobije iluziju da je u pitanju dokumentarni film i da kofer
sa novcem još nije pronađen. Opremljena ručno vezenom mapom,
strpljenjem, očajem i lošim znanjem engleskog jezika, ona kreće u
potragu. Ta potraga će je odvesti do gorko-slatkih, ponekad
duhovitih, ali uglavnom teških i pesimističnih momenata, pre svega
susreta sa žiteljima ruralne “heartland” Amerike.
Nije tu stvar samo u
novcu kao standardnoj prečici za sreću. Niti je samo u sudaru dveju
kultura i nekoliko različitih tipova ličnosti. Nije ni u depresiji,
deluzijama i osmišljavanju života po svaku cenu. Nije ni u njenoj
tvrdoglavosti. Nije ni u strahu i nadi, izvesnosti i neizvesnosti,
uspehu i neuspehu. Svega toga ima, ali Kumiko je jedno
posebno, unikatno filmsko iskustvo koje ostavlja trajan i dubok
utisak i dugo se pamti.
Za taj utisak su se
braća Zellner pobrinula na svim planovima. U vizuelnom smislu,
japanski deo filma se zasniva na teskobi i nepodnošljivosti
samotnjačkog života. Jednom kad se radnja preseli u Ameriku, nema
više teskobe, a vizuali postaju igre sa umom naše Kumiko, esencija
strahote i lepote. U njima ima više nego dovoljno poezije.
Odličan utisak je pojačan i odličnom muzikom za koju su se
pobrinuli The Octopus Project i koja sa dijalogom i
ambijentalnim zvukovima tvori jednu izuzetno zamiljivu zvučnu
shemu. Opet, cela ta vizija bi bila nemoguća bez Rinko Kikuchi koja
je, nimalo jednostavno, uhvatila esenciju usamljenosti i očaja, te
eskapizma i deluzija kao često jedinog odgovora na takve životne
uslove.
Neki će, sasvim
opravdano, filmu zameriti stalni pesimistični ton. Istina, ovo nije
film za svakoga. Ali u njemu itekako ima blaga, ne samo onog
kofera, i što se tiče filmskih referenci i što se tiče pogleda
u misterije ljudske psihe. Kumiko, the Treasure Hunter
zaslužuje moje preporuku.
No comments:
Post a Comment