2015.
režija: Simon
Curtis
scenario: Alexi Kaye
Campbell (prema memoarima E. Randola Schoenberga i Marie Altman)
uloge: Helen Mirren,
Ryan Reynolds, Daniel Bruhl, Katie Holmes, Tatiana Maslany, Max
Irons, Charles Dance, Antje Traue, Elzabeth McGovern, Jonathan Pryce
Neka je nova moda
baviti se nacističkim zločinima po pitanju umetnosti i uopšte
imovine ljudi. Valjda je to jedna od onih ostalih, nepotrošenih
tema. I u tom pogledu je životna priča Marie Altman i Randija
Schoenberga veoma neobična i značajna, ne samo glede nacista i
njihove otimačine, nego i toga kako su čak i daleko posle rata
zemlje nastale raspadom Reicha tretirale obavezu restitucije i
obeštećenja prema žrtvama.
Prvo se upoznajemo
sa naslovnom slikom, odnosno pravim imenom Portret Adele
Bloch-Bauer br. 1 Gustava Klimta. Slavni slikar pita mladu bečku
gospođu udatu za bogatog industrijalca zašto je nemirna i o čemu
razmišlja. Ona odgovara da razmišlja o budućnosti. Na sreću ili
nažalost, ona najgrozniju budućnost nije dočekala. Ali njena
familija jeste. Neki su stradali, drugi su pobegli. I slika je, iako
je njenim testamentom posle njene i muževljeve smrti (kao i sva
njena imovina, uostalom) zaveštana javnim institucijama, u toku
nacističke uprave oduzeta. Od tada je 60 i više godina stajala u
dvorcu Belvedere pod drugim, lažnim imenom i predstavljala
austrijsko kulturno blago.
Maria (Mirren) je za
sudbinu slike saznala nakon smrti svoje sestre koja je još iza rata
bezuspešno vodila prepisku sa austrijskom vladom. Godina je 1998. i
Austrija ima novi zakon o restituciji, pa je komisija spremna da
sasluša Marijin slučaj. U tu svrhu ona angažuje mladog Randija
(Reynolds), unuka slavnog kompozitora i advokata koji je tek našao
posao u velikoj firmi i koji se resitucijom baš i ne bavi. Očito su
prevagnuli neki drugi argumenti, poput povezanosti njihovih familija
još iz predratnog perioda i austrijskog života.
Randy je možda
tipični mladi žutokljunac koji ne zna ništa ni o čemu, sa sve
svojom majkom koja gnjavi preko telefona i obavezno trudnom suprugom
(Holmes) koja ga bezrezervno podržava, ali Maria nije tipična
slatka bakica koju se da preveslati i zastrašiti. Ne, ona zna šta
želi, šta smatra svojim i za to će se boriti, kako protiv prepreka
sadašnjosti, tako i protiv duhova iz prošlosti. Njih dvoje će se
uz pomoć novinara-istražitelja (Bruhl) napaljenog na raskrinkavanje
kripto-nacističkih tendencija modernog austrijskog društva tužiti
i suditi sa državom i njenim institucijama, a Maria će se prisećati
svojih buržoaskih predratnih i ne tako glamuroznih ratnih dana, što
ćemo mi videti kao seriju flashback scena, uključujući i jednu
obaveznu napetu sekvencu u kojoj mlada ona (Maslany) sa svojim mužem
(Irons) beži od nacista.
Rekoh već, priča
o tom sudskom sporu koji se povlačio kroz Ameriku i Austriju je
izuzetno zanimljiva i sa pravne i sa etičke strane i već nam je
prikazana u nekoliko dokumentarnih filmova. Problem sa ovim
igranim je “hollywoodizacija”, oslanjanje na sve sama opšta
mesta i beg od apsolutno svakog rizika. Dramatizacija je klimava i
primerenija je nekakvoj TV dramuljini za Hallmark Channel
nego za bioskopski film. Likovi su tipski. Njihovi dijalozi su
tipski. Čak je na jednom mestu upotrebljena otrcana igra rečima
Australija – Austrija.
Sve vrvi od
relativno poznatih glumaca u ulogama koje mogu da odigraju i u
snu, pa su zbog toga neupečatljivi. Ništa bolje nije ni sa onima
koji imaju nešto veće uloge. Katie Holmes nije pokazala nikakav
glumački napredak još od Dawson's Creek. Ryan Reynolds je
potpuno bezizražajan. Daniel Bruhl unosi malo duha, iako je poenta
njegovog lika u filmu sporna: taj novinar zapravo ne donosi ništa
novo i za priču bitno, samo pruža moralnu podršku i govori podatke
koje je bilo moguće iskopati na internetu (čak i u ona vremena)
ili zaključiti dedukcijom. Helen Mirren je uobičajeno dobra i
uspeva da nekako oživi Mariu, makar kao lajavu i neugodnu staricu
koja je frustrirana što ne može da ostvari svoje legitimno pravo.
Film bolje stoji
sa rekonstrukcijom događaja u Beču oko i posle aneksije 1938.
godine i te neke flashback scene imaju u sebi nešto emotivne
snage. Vizuali su odlični, a izbor hladne palete boja idealan.
Curtis, koji se kalio na televiziji i snimio My Week with Marilyn
(2011) očito ima dara da se bavi sa istorijskim sadržajem, makar
na tom površnom nivou.
Pored toga, film
ima i jednu zanimljivu tezu o nepromenjenosti austrijskog mentaliteta
od predratnog perioda do sadašnjosti, te neke večite borbe
progresivne i povremeno glasne manjine i oportune većine koja
prihvata nepravdu kad god joj to odgovara ili makar ne ruši
kolotečinu. Kao ni u slučaju Marijine priče i borbe za Klimta, ni
ova teza nije pravilno poentirana i data je tek ovlaš. Umesto toga
imamo “hammering” nepotrebnih i banalnih stvari. I zbog toga je
Woman in Gold
polovičan film koji nije ni loš ni dobar i koji kao takav može
biti zanimljiv samo onima koji o tematici nacističkih otimačina
ne znaju baš puno toga.
No comments:
Post a Comment