2014.
scenario
i režija: Spike Lee (prema filmu Ganja & Hess Billa Gunna)
uloge:
Stephen Tyrone Williams, Zaraah Abrahams, Rami Malek, Elvis Nolasco,
Thomas Jefferson Byrd, Naté Bova
Ko
prati moje pisanje, verovatno je zapazio da neke autore jednostavno
volim, a neke druge jednostavno ne volim. To nije samo neki moj hir
ili neka “eto tako” odluka iz samih predrasuda, nego je sve to iz
iskustva onoga što sam video u njihovom radu. Jedan od tih koji mi
idu na živce je Spike Lee, dežurni bukač koji u svemu i svačemu
vidi rasizam ili makar eksploataciju Afroamerikanaca.
To
što mi ide na živce ne znači da ga ne poštujem. Zbog hrabrosti da
nešto kaže direktno i bez uvijanja, bez udvaranja publici, kritici
i Akademiji. Zbog originalnosti. Zbog stilske ispoliranosti. Zbog
igrivosti u njegovim filmovima. Zbog koketiranja sa žanrom. Istini
za volju, imao je on promašaje i pokušaje komercijalnog štanca u
poslednje vreme, a sve kulminiralo onim užasnim, užasnim remake-om
Oldboya, pa sam bio čvrst u odluci da ga izbacim sa liste
autora čiji rad pratim. Ne znam tačno zbog čega, ali rešio sam da
mu dam još jednu šansu, možda stvarno poslednju, a možda
poslednju kao što je to svaka turneja za The Rolling Stones.
Ni
to “ne znam zbog čega” nije tek onako rečeno. Cele priča oko
Da Sweet Blood of Jesus mi je simpatična iz obilja razloga.
Prvo, to je jedan skromni “kickstarter” projekat sa tek milion i
nešto dolara budžeta. Drugo, u pitanju je remake kultnog
“blaxploitation” vampirskog filma sa jakim političkim
referencama o kojem sam samo čitao. Treće, ima aluziju na vino i
religiju u naslovu. I konačno, namiguje u smeru jedne moje
dugotrajne mozgolomke o vampirskoj (i uopšte hororičnoj) prirodi
Isusovoj, a uz njega i cele crkve i celog sistema koji je na tim
temeljima izgrađen.
Da
Sweet Blood of Jesus se priče iz originalnog filma Ganja &
Hess drži skoro integralno. U pitanju je priča o crnom učenjaku
i bogatašu, doktoru Hessu (Williams) koji slučajno biva uboden
antiknim nožem iz kraljevstva Ashanti, zbog čega mu se probudi
želja za ljudskom krvlju. Nije on klasičan vampir u smislu da spava
danju, a hrani se noću, ali je svakako krvopija koja ne bira
sredstva da zadovolji svoju ovisnost. U tome će mu se uskoro
pridružiti i nova žena, udovica njegovog asistenta, Ganja
(Abrahams).
Metafora
je jasna u originalu, a jasna je i u Leejevom filmu: klasne je
prirode i govori o dobrostojećim, integriranim crncima koji su se na
taj način odvojili od svog ljudstva i preuzeli manire i ideale
belaca. Toga ima danas, ma koliko se Amerikanci trudili da stvore
post-rasno društvo, toga je bilo i za vreme pokreta za ljudska prava
i crnačku emancipaciju, toga je bilo čak i vreme robovlasništva na
Jugu gde su crnci-slobodnjaci takođe mogli kupovati robove. U sukobu
između rase / nacije i klase, klasa uvek pobeđuje: ljudi se prema
njoj identifikuju, organizuju i udružuju.
Međutim,
značenje tog usvajanja modela ponašanja nije isto danas i pre 40
ili 50 godina. Amerikanci afričkog porekla srednje i više klase
sada više nisu nikakva egzotika, anomalija ili prigodan primer.
Amerika ima crnog predsednika već drugi mandat za redom. Prisustvo
crnaca u pop-kulturi (pre svega muzici) je skoro jednako belačkom.
Rasističkih ispada ima, i opet su njihove žrtve uglavnom siromašni,
ali se celokupno društvo protiv toga bori. Istina, upitno je čini
li to na pravi način i postavlja li prava pitanja. U tom smislu,
Leejev film se čini anahronim, kao i njegov stav uostalom, osim ako
ne “gađa” direktno ne samo Obamu nego i celu crnačku višu
srednju klasu po liniji “izdaje interesa svojih ljudi”.
Možda
upravo to i radi. Možda samo provocira i ispuštva probne balone.
Možda pokušava da povuče paralele koje samo on vidi. Možda kroz
film priča priče radi, jer ima potrebu da kaže nešto, a ne može
verbalno artikulirati šta, pa zato ispaljuje svoje standardne priče.
Sa Leejem se nikad ne zna, nepredvidljiv je u postupku i izražaju,
sve i kad je jasno šta misli. To je podvučeno time što on uvek ima
masu ideja i parola i što često ne zna šta bi s njima, kako bi ih
uobličio i predstavio, i što ga nije briga može li ih naplatit u
filmu. Zato film traje preko dva sata, sporog je tempa i nema neki
“udarac”. Funkcioniše solidno kao “mood piece”, kolaž na
temu noćne more, savršeno je stilizovan, oku i uhu ugodan (pun
prijatne muzike bez neke jasne logike kako i zašto), ali je na kraju
krajeva prilično praznjikav.
Loš
utisak dodatno pojačavaju glumci. Nedostatak ozbiljnog budžeta se
mora negde osetiti, nije se štedelo na fotografiji, scenografiji,
muzici i montaži (film ne deluje samo profesionalno, nego i skupo,
skoro raskošno), pa se štedelo na glumcima. To su uglavnom
nepoznati i polu-poznati glumci, epizodisti u filmovima i na
televiziji. Možda čak nije problem ni u njima i njihovim
sposobnostima, koliko se čini da Lee ne može iz njih izvući
maksimum. Možda to i ne želi, možda ga čak i ne zanima. Možda i
on mora snimiti film godišnje, pa kakav god.
Da
Sweet Blood of Jesus nije njegov najlošiji film, ali svakako
nije ni najbolji. Nekoherentan je i to u ovom slučaju nije nimalo
simpatično.
No comments:
Post a Comment