kritika originalno objavljena na monitor.hr
2015.
režija: Jonathan Demme
scenario: Diablo Cody
uloge: Meryl Streep, Kevin Kline, Mamie
Gummer, Rick Springfield, Sebastian Stan, Nick Westrate, Hailey Gates, Audra
McDonald
Na papiru, Ricki and The Flash zvuči moćno:
“oscarovac” Jonathan Demme režira film po scenariju “oscarovke” Diablo Cody, u
glavnoj ulozi je višestruka “oscarovka” Meryl Streep, odmah do nje “oscarovac”
Kevin Kline sa kojim je već igrala u Sophie's Choice pre mnogo godina. Još je i
tema filma, miks muzičke i porodične
drame o ostareloj rockerici, takva da ide na ruku što reditelju (čovek fakat
voli da radi s muzikom: spotovi, koncerti, dokumentarci, ma sve živo), što
proslavljenoj glumici kojoj je poslednjih nekoliko godina, od Mamma Mia
naovamo, pevanje svojevrsna opsesija.
Dakle, naša Ricki (Streep), pravim imenom
Linda, je relativno tužan prizor. Ima 60-ak godina, danju radi kao kasirka u
“fancy” organskom supermarketu, a uveče sa svojim bandom svira u bezveznom
bircu u bezveznom radničkom predgrađu Los Angelesa, uvek pred jednim te istim
ljudima. Istina, publika se dobro provodi i band dobro praši te svoje obrade
standarda, ali nije isto kad u toj poziciji vidimo klince, ozbiljne gažere,
hobiste koji su tu samo zbog zezanja i ovu stariju gospodu sa jednom damom koji
kao da zaista veruju da im samo malo treba da se vrate u “veliku ligu”, na
velike turneje uz koku i šampanjac.
Bilo kako bilo, našoj Ricki u tom
nenormalnom životu baš i ne ide, živi u garsonjeri i pred bankrotom je, ali ona
drugačije verovatno ni ne ume. Iz takve egzistencije će je drmnuti bivši muž, ostareli bivši “yuppie”
Pete (Kline) sa vestima da im se kćerka Julie (Gummer) razvodi, da ju je
ostavio muž, da je u teškoj depresiji i da je i njemu i njoj potrbna pomoć.
Kada je Ricki otišla da ganja svoje snove o slavi, Pete se brinuo o Julie i
dvojici sinova, uz pomoć svoje nove žene Maureen (McDonald), ali mu je sada
Lindina pomoć neophodna.
Ona će doći sa poslednjim novcem koji ima,
obučena kao kakva ocvala posetiteljka “Močvare”, uvaliti se u njegovu vilu i kućnu odeću
njegove žene, čuditi se svemu što vidi (ah, te klasne razlike) i malo-pomalo
svojim nekonvencionalnom stavom naterati Julie da izađe iz te prve faze
depresije: da promeni odeću, da se povremeno istušira, da uredi frizuru i počne
izlaziti iz kuće. Naravno, sam njen dolazak će promeniti ustaljenu familijarnu
dinamiku, a i ona će shvatiti neke stvari sama o sebi i o odnosu prema deci, a
i jedan od sinova je pred venčanjem...
U suštini, ovo je jedan od onih filmova
o ostareloj i isluženoj zvezdi (koja možda nikad i nije bila zvezdano slavna) koja uviđa svoje greške iz
mladosti i pokušava da ih ispravi i postane bolja osoba. Takav film smo, sa
kozmetičkim izmenama, već gledali ove godine, čak sam na ovom istom mestu pisao
kritiku za njega. U pitanju je Danny Collins, a jedina razlika u osnovnoj priči
je što umesto muškarca sada imamo ženu u ulozi neodgovorne osobe koja je zbog
sebičnih (iako opravdanih) snova zanemarila svoje najbliže. Međutim, Danny
Collins je bio baziran na jednostavnom, ali čvrstom scenariju, bio je režiran
kako treba i nekolicini glumaca, pre svega Al Pacinu, pružio prostor da
briljiraju.
To sa glumcima stoji i kod Ricki: Meryl
Streep ne treba previše prostora da zabriljira – ona će ga sama naći i
izmisliti, dodati pozadinsku priču, saživeti sa kakvim god likom i uvek pronaći
prave nijanse između zasanjanosti, umora, kajanja, žuranja i svega onoga što
nazivamo rock n rollom. Pun pogodak je i Mamie Gummer, njena ne samo filmska,
nego i biološka kćerka. Njih dve imaju ne samo fizičku sličnost nego i
uverljivu hemiju potrebnu za scene iz familijarnog života i na tome Demme
poentira na par mesta u par dužih, razigranih scena. U toj podeli uloga Kevin
Kline je ostao malo prikraćen jer je
vezan uštogljenim i u suštini ispraznim likom, a najveću štetu je pretrpela
Audra McDonald, poznata Broadwayska glumica koja je imala efektivno par scena i
par rečenica ni po čemu posebnog teksta.
Čak ni režija tu nije problematična: Demme
se drži onoga što mu ide, puni film sa kvalitetnom muzikom i kvalitetno
režiranim, iako suštinski nepotrebnim scenama nastupa Ricki injenih
kolega. Kad smo već kod toga, te kolege
su zapravo muzičari i pratioci velikih imena koje ćete prepoznati sa snimaka
koncerata. Pa čak ima smisla i dati ulogu Grega, Rickinog gitariste i dečka,
Ricku Springfieldu. On je možda (ne možda, sigurno) loš glumac, ali je odličan
muzičar i nezamenjiv je u tim scenama svirke. Pored tih
scena nastupa, Demme radi sve što
je u njegovoj moći da izbaci korektne scene i sekvence i da iznijansira složenu
mrežu odnosa i uverenja svojih likova, ali
u tome često ostaje ograničen
scenariom.
A on je loš, možda čak i katastrofalan.
Struktura se možda čini standardnom, prolog i tri čina, ali ni ona
nije napravljena kako treba. Sve važno (odnosno, Rickina transformacija) se
završava negde na polovini filma, na
samom početku drugog čina, da bi se film posle toga klatio i klatio do
ziheraškog kraja koji je sam po sebi
anti-klimaks. Pored toga, Diablo Cody u njemu otvara sijaset pitanja
od kojih su neka iznimno važna (poput
različite percepcije muškarca i žene koji napuštaju familiju), ali nikad ne
uspeva da ih proširi i produbi. Što se pitanja klasnih razlika tiče, Demme tu
uspeva da ih prikaže suptilno, slikom,
mnogo bolje nego što je Codijeva to verbalizirala. Poslednje, političko pitanje
(demokrate, republikanci, Obama, Bush, gay prava, podrška trupama) je ostalo
nemušto i zbog toga je čisti višak.
Ono što je mene najviše razočaralo i kao
rockera i kao zaljubljenika u film, je jedna svojevrsna neiskrenost i manipulacija. Ricki and The
Flash se izdaje za nešto što nije. Čemu band u naslovu ako film zapravo nije o
njemu? Čemu rockersko nabrijavanje za
nešto što je od samog početka svima prihvatljiva ljiga. Da se
ne lažemo, ovo nije rock n roll, ovo je najobičniji pop za radio.
No comments:
Post a Comment