2014.
režija:
Susanne Bier
scenario:
Anders Thomas Jensen
uloge:
Nikolaj Coster-Waldau, Ulrich Thomsen, Nikolaj Lie Kaas, Maria
Bonnevie, May Andersen, Thomas Bo Larsen, Peter Haber
Karijera
Susanne Bier se može nazvati stabilnom na više nivoa. Žanrovski i
tematski, njeni filmovi su (melo)drame o međuljudskim odnosima i
familijarnim dinamikama koje pucaju pod pritiskom, čija je teza
često zanimljiva i nova, iako autorica stvari ponekad postavlja
suviše banalno i nateže logiku do granica pucanja. Najčešće je
logika tu od sporednog značaja i samo lagano kvari utisak za koji su
odgovorne emocije koje ova autorica gađa, premda ponekad
pretenciozno i sa teškom rukom.
Nije
tu od presudnog značaja “dogmaški” Open Hearts, koliko
recimo Brothers, film koji nas uprkos svojim manama “radi”
i koji je bez ikakve frke dobio američki remake u roku od neke tri
godine. Tako su nekako prošla i tri naredna naslova koja su danskoj
autorici zajamčila globalnu prepoznatljivost: After the Wedding,
koprodukcijski Things We Lost in the Fire i Oscarom nagrađeni
In a Better World.
Međutim
već sa Love Is All You Need Susanne Bier pokazuje znakove
autorske krize i potrošenosti ideja. A onda su usledile dve
katastrofe: od početka problematična ekranizacija “southern
gothic” romana Serena sa Jennifer Lawrence i Bradleyem
Cooperom koja je završila kao potpuno sranje gde je čak i J-Law
očajna (što je teško ostvariv poduhvat) i paralelno s njom izbačen
A Second Chance, koji je tek jedva nešto manje sranje. Opet,
čini se da ima gledalaca, kritičara i festivalskih selektora koji
će svaki put kad gospođa Bier ode na WC to proglasiti ultimativnim
remek-delom za antologiju filmske umetnosti.
A
Second Chance je, da se tako izrazim, nedonošče, ako ne i
mrtvorođenče od samog početka. (Strpite se malo i biće vam jasno
zašto sam upotrebio ovu “baby” referencu.) Sa tako ambiciozno
odabranom temom moralnog ogleda ko je zaslužio da bude roditelj, a
ko ne i sa takvom šok-taktikom da sve glavne likove predstavi ne
samo kao nesavršene, koliko kao “borderline” nakazne i stoga
prilično neuverljive, te da sve karte baci na poprilično
neverovatan razvoj situacije na samom početku, šanse da takav film
uspe su mizerne. Naprosto, sve je na kocki i gospođa Bier je
“preigrala” svoju ruku, nerezonski blefirala i pukla. Opet, jasno
mi je da će nekog osetljivijeg ona nekako “uraditi” i sa ovim
poprilično gadnim bućkurišem melodrame, moralne dileme i starog
dobrog popovanja.
Dakle,
naš junak iz čije perspektive posmatramo celi razvoj događaja je
policijski inspektor Andreas (Coster-Waldau) koji je nedavno dobio
sina Alexandra sa kojim je pomalo opsednut, dok njegova žena Anna
(Bonnevie) pokazuje znakove post-porođajne depresije i nervnog
rastrojstva. Njegov partner na poslu Simon (Thomsen) je, pak, pijanac
kojeg je nedavno ostavila žena.
Jednom
prilikom će se njih dvojica javiti na poziv za nasilje u porodici i
zateći povratnika iz zatvora Tristana (Lie Kaas) kako maltretira
svoju drogiranu devojku Sanne (Andersen), dok njihova beba, gladna,
prljava i zanemarena, leži na dnu ormara. Andreas će učiniti sve
što je u njegovoj moći da roditelji završe u zatvoru, a mali u
domu, ali to mu zbog tehnikalije neće poći za rukom, pa će se
odnos maltretiranja i zanemarivanja nastaviti.
Prelomni
trenutak je onaj u kojem njemu iznenada preko noći umre sin. Dok mu
žena preti samoubistvom, a kolega i prijatelj pijanči, Andreas
dolazi do “spasonosnog” rešenja da zameni svog mrtvog sina sa
još uvek živim Tristanovim i Sanninim. Naravno, taj čin je glup i
nepromišljen na toliko nivoa i obiće mu se o glavu na toliko načina
kasnije. Naprosto, pretpostavlja da su Tristan i Sanne toliko
pogubljeni da neće prepoznati svoje, odnosno tuđe dete, kao što
pretpostavlja bezuslovnu saradnju neuračunljive Anne i smušenost
pijanog Simona.
Dve
stvari su u filmu izvedene dobro, ma koliko to bilo nedovoljno da ga
održi iznad površine. Prva je stilska doslednost, primetni, a ipak
diskretni i ukusni odjek Dogme 95 vidljiv je u tretmanu kamere, često
fiksirane na lice protagoniste, sa kratko sečenim krupnim kadrovima
i drmusavim pokretima, tu i tamo prekinutim neveselim jesenjim /
zimskim pejzažom. To ima određenog efekta, iako se taj štos troši
sa besomučnim ponavljanjem. Druga stvar za pohvalu u određenom
procentu je posledica takvog stila i postupka. U pitanju je gluma,
jer se od glumaca, nekih od najboljih u Danskoj, zaista dosta traži,
a oni se drže i ne pucaju pod pritiskom. Nikolaj Coster-Waldau se
sjajno snalazi u glavnoj ulozi iako ima reputaciju više žanrovskog
nego dramskog glumca, a Nikolaj Lie Kaas je apsolutno zastrašujuć
prizor kao narkoman i nasilnik. U toj podeli su glumice “izvukle
kraću slamku” jer su njihovi likovi tipskiji i drveniji. To
posebno važi za Sanne koja izgleda kao praznjikava lepotica koja se
sticajem okolnosti spetljala sa barabom.
Ostale
stvari u filmu nisu ni izbliza izvedene dobro. Scenario graniči sa
očajnim od postavke likova, preko neverovatnog zapleta do prilično
neuverljivog i isforsiranog raspleta. Dodatni problem je što će se
svakom istreniranom gledaocu činiti kako je svaki obrat
“telefoniran” dosta unapred. Recimo, dovoljno je da pogledamo
Annu i biće nam savršeno jasno kako je mali Alexander umro, kao što
je dovoljan jedan pogled na Andreasa da shvatimo da je stvarno malo
previše opsednut decom i da nešto tu ne štima, kao što je
dovoljno da se on jednom slučajno izlaje pa da se celi njegov
kretenski plan sruši. Opet, postupak Susanne Bier, bacanje svih
karta na emocije i prenaglašavanje apsolutno svega, potpuno je
legitiman, ako ne i logičan izbor za takav neverovatan materijal.
Cilj je izazvati emocije da se ne bi videle sve rupe. To je posebno
rizično sa onom zamenom beba na početku, taj čin treba predstaviti
kao ne samo plemenit nego i logičan i stoga jedini ispravan (iako
to nije).
Ali
to ne znači da je pokušaj uspeo. Možda sam ja tvrd i ciničan,
beskrajno hladno racionalan, ali meni to jednostavno ne pije vodu. I
pored svih preterivanja ili upravo zbog njih. Uostalom, sve
rastegljivo je rastegljivo samo do neke tačke. Posle toga puca.
Susanne Bier je preterala sa ambicijom, zahtevnom tematikom i skoro
neupotrebljivim materijalom, pa je A Second Chance njen već
drugi vezan očajan film. Na njenom mestu bih dobro pripazio šta bih
sledeće radio.
No comments:
Post a Comment