kritika originalno objavljena na fak.hr
2015.
Scenario i
režija: Jeremy Saulnier
Uloge: Callum
Turner, Anton Yelchin, Joe Cole, Alia Shawkat, Imogen Poots, Mark
Webber, Patrick Stewart, Macon Blair, Eric Edelstein, Kai Lenox,
David W. Thompson, Brent Werzner
Nije lako biti u
koži nepoznatog punk sastava koji kruži okolo od jedne do druge
bedne svirke, po bednim barovima, u bedno vreme za bednu kintu. Naši
junaci su Ain't Rights iz Arlingtona i upravo imaju takvu
bednu turneju na drugom kraju zemlje, u Oregonu. Nakon što im
finansijski propadne jedna svirka, pomisle da će se „izvaditi“
na drugoj, u jednom baru usred šume. Okej, publika je malo čudna i
ekstremna („Ne govorite o politici“, upozoravaju ih) i posle
svirke treba sve promptno pokupiti, ne zaboraviti stvari u hodniku
(„Zbog požara“, kažu) i dići tih nekih par stotina dolara.
Upozorenja nisu
bila za džabe i to je jasno odmah: u pitanju je skriveno i ilegalno
okupljalište skinheadsa, nacista i rasista, ali to nisu onakvi
skinsi koje znamo iz evropske popularne kulture, već sasvim moguće
do zuba naoružani kriminalci i teroristi. I naravno da će naši
junaci, Tiger (Turner), Sam (Shawkat), Pat (Yelchin) i Reece (Cole)
nešto zajebati po putu i videti ono što ne bi smeli, pa će ostati
okruženi u naslovnoj zelenoj sobi.
Sa druge strane
je dobro organizirana banda okorelih ubica pod vođstvom starijeg
gospodina Darcyja (Stewart) koji se samo na prvi pogled čini
razumnim i spremnim na pregovore i dogovore. Naši junaci su zapravo
pod opsadom i napad će svakako u jednom trenutku početi. I taj
napad će biti krvav i brutalan. U sobi sa njima je i Amber (Poots),
devojka koja je (bila) član organizacije i koja te barabe poznaje
bolje nego oni. Možda je ona jedina koja im može pomoći da se živi
izvuku iz sranja u koje su nesmotreno upali...
Green Room je
novi film Jeremyja Saulniera i imao je premijeru na canneskim Danima
Režije, a sada je na festivalskoj turneji. Bioskopska distribucija
je još uvek neizvesna, ali Green Room, kao i sam Saulnier, ima
potencijala za kultni status nekada u budućnosti. Ovaj autor
jeftinih, promišljenih žanrovskih filmova svakako je ime na koje se
može računati u budućnosti, naročito u kontekstu američkog indie
filma, što je već dokazao sa ostvarenjima kao što su Murder
Party (2007) i Blue Ruin (2013), malim remek-delom
recenziranim od strane moje malenkosti ovde na portalu.
U tom smislu
Green Room crpi inspiraciju iz dva prethodna ostvarenja, ali i iz
baštine američkog žanrovskog filma idealnog za „ponoćne
projekcije“. Ima tu svega i svačega, i veoma krvavog i prljavog
(dakle, realističnog) nasilja, i jezive atmosfere, i posvete
klasicima (Straw Dogs, Assault on Percint 13) i
pop-kulturnih, uglavnom muzičkih referenci, i sjajne fotografije
(koju ovog puta ne potpisuje Saulnier) i montaže koja nas drži u
mraku taman koliko treba, ni manje ni više. Za posebnu pohvalu je
pažnja koja je posvećena banditskoj organizaciji koja napada naše
junake, od hijerarhije, preko specijalizacije pojedinih članova, do
obeležja i žargona.
Međutim, iako je
u pitanju sasvim dobar film, Green Room je malo razočaranje
nakon Blue Ruin, iako se među ta dva filma mogu naći brojne
sličnosti. I jedan i drugi udaraju i u glavu i u stomak. I jedan i
drugi su izuzetno nasilni i u tome grafični. I jedan i drugi su
„backwoods“, crni i pesimistični do daske. Green Room se
čak može posmatrati kao logična posledica kulta oružja onako
predivno ovlaš prikazanog u Blue Ruin. Ali nešto ipak tu
fali i utisak je da se Saulnier ipak malo previše trudio da ponovi
ono što mu je sa lakoćom uspelo prvi put.
Drugi problem je
tretman likova. Dok smo u Blue Ruin imali izrazitog
(anti-)heroja, lika tako neobičnog i unikatnog kojeg je maestralno
odigrao Macon Blair, ovde toga nema. Blair se, doduše, pojavljuje u
jednoj maloj ulozi, ali nije u planu da on preuzme film. Problem je,
zapravo, u toj našoj punk skupini Ain't Rights koja se
donekle drži kao grupni karakter, ali čiji članovi nisu dovoljno
jaki likovi sami za sebe. Naprosto, diverzifikacija među njima je
suviše bleda i mi ih razlikujemo jedino prema instrumentima koje
sviraju. Dobro, možda sam malo preuveličao tvrdnju, ali ona nije
daleko od istine. Najbliže profiliranom liku što imamo u taboru za
koji „navijamo“ protiv svih šansi je Amber. Nju Imogen Poots
igra onako pametno, ležerno, ali i sjajno kontrolirano, kako to ona
već ume i što je već demonstrirala, ali ni to nije dovoljno.
Opet, ostaje nam
da uživamo u lokvama krvi i prolomu nasilja koje nije samo sebi
cilj, već nam priča jednu priču. Ni to nije loše samo za sebe,
naročito ako u morbidnosti nalazite makat malo zadovoljstva. Ostaje
nam osmeh na licu kad se oni na početku filma, okruženi nacistima i
nacističkom memorabilijom, onako „punkerski“ zaderu sa bine
„Nazi Punks Fuck Off!“. Ostaje nam Patrick Stewart koji razbija
svoj „typecast“ dobroćudnih staraca. Ostaje nam jedan prilično
dobar komad žanrovskog filma čiji je jedini problem to što nije
genijalan i što je autor već napravio bolji. Nemojmo biti
razmaženi.
No comments:
Post a Comment