kritika originalno objavljena na: monitor.hr
2015
režija:
Guy Ritchie
scenario:
Guy Ritchie, Lionel Wigram, Jeff Kleeman, David Campbell Wilson
(prema istoimenoj TV seriji)
uloge:
Henry Cavill, Armie Hammer, Alicia Vikander, Elizabeth Debicki, Luca
Calvani, Sylvester Groth, Jared Harris, Hugh Grant, Christian Berkel,
Misha Kuznetsov
Zanimljive
stvari su se dešavale u britanskoj kinematografiji sredinom i
krajem 90-ih godina, posebno kada govorimo o napetim, crnohumornim
gangsterskim filmovima. Guy Ritchie je tu verovatno prvo ime koje će
nam pasti na pamet. Njegova karijera je nekako koincidirala sa
pojavom Quentina Tarantina sa druge strane Atlantica, a njegovi
visoko-stilizovani gangsterski filmovi, posebno Lock, Stock and
Two Smoking Barrels i Snatch, svakako su dobili zasluženu
pažnju. Ritchijeva karijera je onda odlutala, utopila se u
“celebrity” šarenilo, reditelj je oženio pop-zvezdu Madonnu i
sa njom snimio onu abominaciju od filma (neću se zamarati navođenjem
naslova), pa se donekle uspešno vratio sa Revolverom i
Rockenrollom. Filmski gledano, ne znam šta su mu bila
potrebna ona dva Sherlocka, filmovi pucaju od lošeg,
izanđalog CGI-a i vrište “mi smo ovdje samo zbog para”, ali
dobro.
Bilo
kako bilo, pažljivo pripreman i uporno reklamiran The Man from
U.N.C.L.E. je tu. U pitanju je remake stare televizijske serije
iz 60-ih o tajnoj jedinici sastavljenoj od ruskih i američkih
agenata koji se ispod “železne zavese” bore protiv belosvetskog
šljama. Više od toga, to je čista akcijska zabava, pažljivo i sa
osećajem stilizovana i nabijena humorom koji funkcioniše dobro, a
nije namenjen samo sočnom “traileru”. Ako publika shvati foru, a
za očekivati je da hoće, možda dobijemo i jednu sasvim zanimljivu
franšizu.
Akcija
počinje, gde druge, nego u podeljenom Berlinu ranih 60-ih. Bivši
vojni obaveštajac, kasnije kradljivac umetnina, a sada agent CIA-e
sa vrlo malom slobodom delovanja, Napoleon Solo (Cavill) dobija
zadatak da iz Istočnog Berlina izvuče neobičnu auto-mehaničarku
Gaby, kćerku nestalog naučnika koji se za vreme rata bavio raketnom
tehnologijom. Iako ga pretpostavljeni uverava da će to biti laka
misija, tamo ih dočekuje veoma snažni i veoma odlučni KGB-ov agent
Illya Kuryakin (Hammer) i počinje jurnjava i igra živaca, jedna od
mnogih u ovom iznimno napetom filmu.
Slaba
je uteha Napoleonu i Gaby što će se izvući, pošto će ih već
sutradan poslati na novu misiju. Cilj im je da osujete plan
preživelih nemačkih nacista i italijanskih fašista glede nuklearne
dominacije, a to će izvesti tako što će se infiltrirati u
italijansku transportnu mega-kompaniju za koju radi Gabin stric Rudy
(Groth). Naravno, oni na misiji neće biti sami, pridružiće im se i
Kuryakin i to kao njen verenik, kremaljski arhitekta. Naravno,
dvojica muškaraca će se konstantno nadgornjavati i podjebavati, a i
njihova saradnja je privremenog karaktera, jer i jedna i druga
hladnoratovska strana žele nacističku dokumentaciju samo za sebe
jer im to može doneti pobedu u ratu. Ali stvari nisu tako
jednostavne...
Napoleon
nije naročito veran idealima “kompanije” za koju radi i uglavnom
gleda svoj interes. Illya je možda uvereni komunista, ali ima
psihičke probleme i ne može da se izbori sa očevom reputacijom
izdajnika. Ni Gaby nije neka statična i nedužna ženska, nego žena
sa planom. Njihovi primarni protivnici su trenutni vlasnici
kompanije, playboy Alexander (Calvani) i visoka, hladna i ubojita
“femme fatale” Victoria (Debicki).
Ono
što sledi se najbolje može opisati kao špijunska akcija na tragu
prvih, klasičnih Bond filmova. Nije to puko podražavanje
niti je propratni humor (a ima ga onoliko) samo nevesela prvoloptaška
parodija. The Man from U.N.C.L.E. je pre svega eksplozija
stila. Od mračnog i kišnog Berlina, do mondenih italijanskih
lokacija i okruženja retro “jet seta”. Na svaki detalj se
pazilo, arhitekturu, automobile, frizure, odeću i to nije samo sebi
cilj. Scena u kojoj se dva alfa-mužjaka, uglađeni amrički lopov i
ruska sirova vojničina raspravljaju o slaganju modnih detalja je
samo takva poslastica za ljubitelje filma.
Opet,
čini se da je Ritchie sa tim preterao, slučajno ili namerno, pa sve
to izgleda više kao da je netom pokupljeno iz nekakvog onovremenog
modnog kataloga ili “lifestyle” magazina nego kao nešto što je
bilo svakodnevno vidljivo i dostupno u ona vremena. Čak u jednoj
potpisnoj sceni dok Illya na čamcu pokušava da pobegne od radnika
obezbeđenja, Napoleon se slučajno sakrije u kamionu i tamo nađe
radnikovu “užinu”: bocu Chiantija i sendvič kojem je mesto u
kulinarskom magazinu. To je, uostalom, minoran problem, ako je
problem uopšte, kao što nije problem ni potpuno ridikulozna i
nerealna premisa, niti činjenica da se ona prva jurnjava mogla
prostom logikom izbeći. Ritchie je majstor stila i voli da nas
zatrpa takvim detaljima, a mi se, ako smo pametni, nećemo buniti.
Problematična
je možda samo jedna sekvenca pri kraju, ona poslednja jurnjava i
borba i to upravo iz stilskih razloga. Ritchie tu napušta smirenu,
retro “bondovsku” estetiku i počinje da se oslanja na
“shaky-cam”, a borba deluje haotično i prljavo. Možda ni to
nije slučajan izbor, možda je to referenca na Greengrassove Bourne
filmove, ali svakako odudara od onoga što smo do tada imali. Takođe,
prema kraju je, kao Tarantino u Jackie Brown, sklon vrtenju
filma unazad i nepotrebno detaljnom objašnjavanju onoga što smo
upravo videli. Pa ni montaže dokumentarnih snimaka koje služe da bi
nam, kao, dočarale vreme radnje, ma koliko same za sebe atraktivne
bile, ne pogađaju uvek metu. Posebno je nepotrebna, čak i pomalo
uvredljiva, ona o sado-mazohizmu sa stricem Rudijem i koncentracionim
logorima.
Srećom
pa imamo glumce zbog ni kraj filma ne pada onoliko koliko se to iz
mog opisa čini i koji nam drže pažnju. Tu pre svega valja
pohvaliti Hugha Granta koji ima malu, ali zato izuzetno koloritnu
ulogu koja mu za sva vremena može skinuti stigmu romantičnih
komedija koju je tako dugo nosio. Elizabeth Debicki je pomalo
uštogljena, ali sasvim pristojna kao ubojita ženska, a ta
uštogljenost je ponajviše od samog lika. Alicia Vikander je svakako
zvezda u usponu, ali ovde je ograničena svojim likom pa ne može
biti koloritna i briljirati kao u Ex Machina. Zato sa dvojicom
glavnih frajera ima izuzetnu glumačku hemiju, kao što i oni imaju
međusobnu. Oni su relativno mladi glumci koji se tek probijaju i
imaju prve značajne filmske uloge, Cavillu je ovo druga nakon Man
of Steel, a Hammeru prva glavna uloga u nekom prominentnijem
filmu. Ponosob su solidni, iako su im uloge “nacrtane” u
scenariju, a tek zajedno blistaju kao tandem. Ako ni zbog čega
drugog, onda zbog njih dvojice, Alicie Vikander i Hugha Granta, voleo
bih da The Man from U.N.C.L.E. dobije makar jedan nastavak.
Opet,
sa nastavcima, posebno po hladnoratovskim predlošcima, se nikad ne
zna. James Bond ima tu tendenciju da se svako toliko ponovo
rađa i prilagođava novom vremenu. Bourne mi, osim
originalnog dvodelnog TV filma, nikad nije toliko seo zbog toga što
se uvek uzimao ozbiljnije nego što bi to bilo uputno. Mission
Impossible se nekako održava kao serijal, ali sa originalnim
predloškom nikad nije imao previše veze. The Saint i
britanski The Avengers su uprskali već sa prvim filmom.
Videćemo kako će biti sa The Man from U.N.C.L.E. Sa ovim
filmom sam i više nego zadovoljan: dobro izgleda, duhovit je, napet
i apsolutno zabavan.
No comments:
Post a Comment