2015.
režija:
Craig Zobel
scenario:
Nissar Modi (po romanu Roberta O'Briena)
uloge:
Margot Robbie, Chiwetel Ejiofor, Chris Pine
Mom
hladnom i racionalnom mozgu je poprilično nepojmljiva mogućnost
apokalipse. Prošlo je 70 godina od pronalaska i “beta-testiranja”
nuklearne bombe na živom uzorku i ta dva testa su za sada (a čini
se i zauvek) jedina. To najmoćnije oružje koje može uništiti
ljudsku vrstu ili makar civilizaciju pokazalo se kao sjajna stvar za
pretnju koja ne treba i neće biti realizovana jer je previše toga
na kocki. Ljudi su nastavili da se ubijaju konvencionalnijim putem
koji im dozvoljava da se namnože na sada već preko 7 milijardi
jedinki. Dobro, ne mora da bude bomba. Imali smo dve ozbiljne
havarije mirnodopskih nuklearnih postrojenja, opet bez apokalipse.
Šta
ako se ne uništimo sami, nego nam to učini Kosmos, prema kojem smo
samo prašina? Ništa, ako do toga dođe, nećemo ništa ni znati pre
nego što se to dogodi i verovatno ćemo nestati svi u istom
trenutku, kao što se to dogodilo drugim dominantnim vrstama.
Jednostavno rečeno, neće biti nikoga da ispriča priču. Ali neki
ljudi ne samo da u to veruju, nego se neki boje, a neki infantilno
priželjkuju. Piše u Bibliji (piše svašta tamo). U stvari, ne mora
ni da bude apokalipsa, takva biblijska. Neka bude slom društva i
ekonomije (samo se vi nadajte), neka bude najezda divljaka (kojih?),
neka bude slom tehnologije (iako ona ide samo unapred, ili možda
stagnira u nekom ograničenom periodu), neka bude novi svetski rat,
neka bude štagod. Problem je u što to nije samo igra za mozak nekog
“what if” tipa, nego su se iz toga razvile čitave alternativne
kulture prodavaca magle i izbezumljenih vernika.
Bilo
kako bilo, šta posle? Post-apokalipsu uglavnom slikamo na isti ili
makar sličan način: raspad, razvaline, deformirani podsetnici na
bolja vremena, poneka funkcionalna relikvija koja možda nečemu i
služi, borba za preživljavanje ili nepodnošljivi teret samoće.
Šta ako neki pojedinac i zajednica žele očuvati ili obnoviti
tekovine civilizacije, od temelja (stanovanje, voda, hrana, higijena)
naviše (tehnologija, komfor, nauka, kultura)? Iako to nije centralno
pitanje filma, Z for Zachariah zaslužuje priznanje kao jedno
od retkih dela koje na apokalipsu ne gleda kao na apsolutni kraj
svega i to je jasno od prvog kadra u prirodi: ona izgleda onako kako
je pamtimo, ona se obnovila. Još bolje od toga, ako uzmemo u obzir
da su u pitanju novozelandske lokacije usnimljene kamerom Tima Orra.
Ta
priroda okružuje dom u idiličnoj dolini u kojoj živi Ann (Robbie).
Ona radi u kući, u polju, lovi sitne životinje u šumi i ide do
grada po neke relikvije starog sveta (katastrofa je nuklearne prirode
i ubila je većinu ljudi, ne precizira se kako), slatkiše i knjige,
puno knjiga. Ann je vernica, pastorova kći, i veruje da ju je sam
Bog spasio.
Verovatnija
istina je ono što će joj, jednom kada ga nađe bolesnog i na izmaku
snaga, reći John (Ejiofor), nekada naučnik, sada jedan od retkih
preživelih. Po njegovom mišljenju, dolinu je od radijacije štitio
njen geografski položaj i okruženje visokih planina. Njih dvoje će
ubrzo uspostaviti partnerski odnos: Ann ima dom, a John dovoljno
tehničkog znanja da popravi i unapredi šta treba, kao i sposobnost
strateškog planiranja šta i kako dalje. Razlika između njih dvoje
je u godinama, rasi (izmenjeno u odnosu na roman) i svetonazoru
(nauka vs. religija), a potonje će biti jedina tačka rasprave.
(John želi da rastavi crkvu njenog oca i materijal iskoristi za
izgradnju male hidro-elektrane koja bi snabdevala imanje strujom
neophodnom za zamrzivač i posledično preživljavanje.) Drugačije,
Ann je spremna da produži vrstu, a John je svestan da za to
verovatno ima vremena na pretek.
E,
sad, kako duo-drame i filozofske rasprave “ima boga, nema boga”
možda mogu proći u knjizi, a na filmu, ma koliko komoran i
ne-događajan bio baš i ne (osim u veoma izuzetnim pojavama kao što
je to My Dinner With Andre), scenarista Nissar Modi i reditelj
Craig Zobel (Compliance, Great Wall of Sound) uvode
treći lik i malo dramskog sukoba. On je Caleb (Pine), bivši rudar
iz relativno bliske okoline, zgodan, mlađi od Johna i svetonazorski
blizak Ann. I eto nam potencijalno fatalnog ljubavnog trougla...
Z
for Zachariah je u tom smislu relativno suptilan i relativno
pametno složen film. Neće tu biti ispoljavanja jakih emocija,
plamena strasti i ljubomore. Čak je i pitanje rase sekundarno i
suptilno pomenuto u jednoj, polu-šaljivoj replici. Ulozi su tu ipak
mnogo veći: “menage-a-trois” sa finom, religioznom devojkom nije
opcija, a muškarci su suviše ponosni da bi bilo koji od njih bio
“treći točak”, ma koliko to značilo novi početak i uspostavu
nove zajednice. Jednostavno rečeno, ostanak sa Ann znači verovatno
preživljavanje, a odlazak istraživanje i skoro sigurnu smrt u još
uvek ozračenoj okolini...
Film
je suptilan i u izražavanju svoje verujuće, ne nužno religiozne
poente. Naslov govori u tom pravcu i to ćemo shvatiti kad vidimo
dečiju knjigu koju Ann čita: A Is for Adam. Po toj abecednoj
i biblijskoj logici, iako se nijedan od likova ne zove Zachariah,
obojica muškaraca pretenduju da budu Zachariah, poslednji čovek.
Uostalom, i podela likova i “setting” relativnog raja na sjebanoj
Zemlji nedvosmisleno referiraju na Knjigu Postanja.
Ovakve
komorne drame, naročito ako u njima nema nekih intenzivnih događaja,
jako zavise od glumačkih ostvarenja, odnosno od balansa u
iskazivanju kompleksnih emocija. Trojac koji vidimo na ekranu je
apsolutno dorastao zadatku. Chris Pine donosi šarm i izdržljivost,
Chiwetel Ejiofor integritet i osećaj za nijanse, a Margot Robbie je
apsolutno predivna, prava je zvezda filma i razvija se u vrlo dobru
glumicu. Jedina zamerka se može odnositi na njen akcenat (radnja je
smeštena na američki Jug) koji je za nijansu prenaglašen.
No,
to je minorna stvar u inače odličnom glumačkom ostvarenju koje
drži pražnju. Problem je negde drugde. Craig Zobel se toliko držao
detalja u odnosu između likova i njihovoj međusobnoj komunikaciji,
ali je zaboravio na osnovnu logiku kada se radi o svetu. Sve i da
prihvatimo apokalipsu (što i ne bismo, to je filmski standard koji
utire put metaforama), stvari idu malo teže kad je reč o detaljima.
Zvuči banalno, ali sve troje likova su previše uređeni i čisti
(kao i njihova odeća) za nekoga ko je preživeo ko zna koliko
vremena, najmanje jednu zimu, od apokalipse. Isto se odnosi i na kuću
koja deluje kao iz prospekta za skupi seoski turizam. Zbog takvih
detalja i pored dobrih namera Z for Zachariah deluje malo
lenjo i “fake”, što nije dobro uz generalnu ne-događajnost i
česte, pomalo naporne religijske reference.
No comments:
Post a Comment