2015.
scenario
i režija: Andew Renzi
uloge:
Richard Gere, Dakota Fanning, Theo James, Clark Peters, Dylan Baker,
Cheryl Hines
Godine
su nemilosrdne, naročito prema glumcima. Može se pojedini glumac
truditi da večno ostane u svom tipu uloge, recimo zavodnika (jer to
godi egu), ali posle nekog vremena to postaje deplasirano i dotični
je primoran probati nešto drugo ili biti osuđen na više ili manje
neukusnu parodiju tog tipa, ili na epizode ili na prevremeni odlazak
u penziju. Sudeći po Time out of Mind i ovom filmu, Richard
Gere je odlučio da prilagodi izbor svojim godinama i to se za sada
čini kao odličan izbor.
I to
ne samo za njega. Mladim rediteljima početnicima bez silne
reputacije i njihovim malim, nezavisnim filmovima potrebni su poznati
glumci, pa makar ocvali, za glavnu ulogu, neretko i kao producenti da
bi se uopšte prikupila sredstva za takav projekat. To onda dovodi do
inženjeringa, pisanja likova na način da bi se glumcu učinili
stimulativnim i zgodnim za karijeru. To kalkulantstvo nije nužno
loše, ali je dozlaboga pipavo i zapravo rizično jer oko specifičnog
lika treba složiti priču koja ima smisla.
Početak
The Benefactora, na festivalskoj turneji poznatog kao Franny,
svakako obećava. U uvodnoj sceni vidimo trojac, naslovnog junaka
(Gere) i njegovo dvoje prijatelja, par (Baker, Hines) sa odraslom
kćerkom Oliviom (Fanning) i njihova dinamika nam se čini neobičnom:
naprosto su previše bliski. Međutim, dešava se saobraćajna
nesreća za koju je Franny delimično odgovoran, njegovi prijatelji
ginu, a on završava u bolnici sa teškim povredama.
Pet
godina kasnije, on je još uvek u depresiji, zarastao u kosu i bradu,
sedi u zamračenoj hotelskoj sobi i kljuka se lekovima protiv bolova,
između ostalog i morfijumom. Olivia mu se javlja nakon pet godina
(koliko je studirala), jako trudna, pred udajom i moli ga da zaposli
njenog verenika Lukea (James) u svojoj bolnici. Nije frka nikakva, ne
samo to, nego Franny mladencima organizuje venčanje na istom mestu
gde su se venčali i njeni roditelji, otkupljuje i poklanja njenu
rodnu kuću, otplaćuje Lukeov studentski kredit i gura ga napred u
upravni odbor bolnice. Lukeu nije prijatan toliki interes i
insistiranje dobročinitelja i pita se koji su njegovi motivi. I mi
kao gledaoci imamo svoje sumnje: iskustvo nas uči da takva pomoć
ima svoju cenu, možda ne u novcu, ali u trpljenju nečijeg prisustva
i prihvatanju njegovih pravila.
Međutim,
Renzi na polovini filma potpuno okreće ploču. Ne zanima ga
Frannijevo dobročinstvo, čak ni motivi za to, kao ni moguća
perverzija u takvom postupanju. Ne zanima ga ni to kako bi se Luke i
Olivia izvukli iz njegovih mekih kandži. Ne zanima ga ni poreklo
njegovog novca koji tako nemilice troši. Barem je nominalni motiv
jasan.
Ne,
Franny postaje narkoman. Sa grižom savesti. Koji to krije. Pa na sve
načine pokušava da se domogne morfijuma, uvrće ruke, žica
recepte, izvodi pizdarije i generalno se sramoti i ruši svoj ugled.
Pitanje od milion dolara: kako to da milijarder ne može da “reši”
malo kontroliranih lekova? Da potplati bolničko osoblje koje će
prijaviti lažnu provalu i krađu? Ili da plati nekog da za njegov
račun ukrade? Je li neko čuo za principijelnog narkomana u krizi?
I tu
sasvim solidan film pada i gubi se, a to je šteta. Kao što je
generalno šteta i protraćenih glumaca poput Dakote Fanning koja je
veći deo filma odsutna, u paralelnim scenama u kojoj kao svaka dobra
trudnica sedi i leži i Clarka Petersa (iz serija The Wire i
Treme) koji ima tek nekoliko scena. Ni odnos između Frannija
i Lukea se ne istražuje dublje iako tu ima najviše potencijala i za
priču i za glumce: manipulacija s jedne, a neverica sa druge strane.
A i teror dobročinstva je jedna sveža, nova i nadasve zanimljiva
tema.
Ako
gledamo u celini, The Benefactor nije uspeo jer ne samo da
nema negativce, nego je ceo u rukavicama – nema skoro nikakvog
sukoba među njegovim učtivim akterima. Međutim, ako se fokusiramo
na Richarda Gerea, njemu je ovo sasvim uspeo film. Uspeo je da proda
malo svog staračkog šarma i da odigra dve vrlo različite uloge po
ceni od jedne, i to da ih odigra korektno. Jasno, u obe su prisutni
neki tragovi njegovih ranijih manirizama i čak nešto njegove
tipične šmire, ali transformacija je generalno uspela. Ne kao u
Time out of Mind, ali svejedno za pohvalu.
No comments:
Post a Comment