2014.
režija:
Dietrich Brüggemann
scenario:
Anna Brüggemann, Dietrich Brüggemann
uloge:
Lea van Acken, Franziska Weisz, Florian Stetter, Lucie Aron, Moritz
Knapp, Michael Kamp
Počnimo
od naslova. On se na naš jezik prevodi kao križni put, jedan od
standardnih katoličkih rituala penjanja na kalvariju i prolaska
pored “postaja” koje označavaju po jedan od mučnih događaja
Isusovog poslednjeg dana. Ima ih ukupno 14, počinje sa osudom, a
završava sa sahranom. Usput su padovi, mučenje, razapinjanje,
smrt...
Jasno
nam je, dakle, da Kreuzweg neće biti prijatan film za
gledanje, a svaka sumnja će biti odagnana kad vidimo da se autori
jako drže forme (film ima ukupno 14 kadrova od kojih je samo
poslednji pokretan) i kroz tu formu pokušavaju da ispričaju priču
o mukama odrastanja. U katoličkoj, fundamentalističkoj familiji, to
jest.
Naša
junakinja Maria (van Acken) je već u prvoj sceni “osuđena”,
iako nije ništa skrivila. Njen sveštenik i veroučitelj koji je
priprema na krizmu (Stetter) objašnjava Mariji i njenim vršnjacima
kako postoji samo jedan pravi put, put Društva svetog Pavla
(modelirano po Društvu svetog Pija), a kako je sve ostalo đavolja
rabota. Od novog Pape do popularne muzike, televizije, interneta. A
deca moraju biti Isusovi ratnici i podvižnici, odbijati iskušenja i
slediti jedinu pravu veru. Ako žele nešto postići, moraju se
odricati i žrtvovati.
U
sledećih nekoliko scena ćemo upoznati i drugi presudni autoritet,
njenu majku (Weisz) koja kao da je rešena da joj izbije svaku radost
života. Majka vlada kućom u tiranskom stilu, a religiozni fanatizam
je manje ili više opravdanje za konstantno maltretiranje dece i
zahtevanje apsolutne poslušnosti. Možemo je razumeti, ima četvoro
dece na koje mora paziti, pomoć od “au-pair” devojke Bernedette
(Aron) nije dovoljna, a najmlađi sin još nije ni progovorio ni
prohodao, a ima 4 godine, što može biti znak autizma ili ometenosti
u razvoju. Međutim, njen motiv za maltretiranje najstarije kćeri
Marije i konstantno nepoverenje prema njoj nije nervoza nego strah:
ona je u pubertetu, uskoro će uslediti ozbiljna iskušenja,
telesnost, muškarci, život.
Možda
to majka ne zna i zapravo ne želi da zna, ali Maria je sebi namenila
sudbinu svetice koja je spremna na konačnu žrtvu za izlečenje svog
brata. Mariji na tom putu koji trasira doslovno shvaćena vera nema
pomoći: majci takav ishod više odgovara od nekog drugog, otac samo
ćuti, rigidna crkvena organizacija joj je i usadila te gluposti u
glavu. Nije da niko neće pokušati: dobrodušna, ali nemoćna
Bernedette, školski sistem onoliko koliko se oseća obaveznim, jedan
dečak iz škole koji prema njoj gaji intiman, ali pristojan interes
(Knapp) i u konačnici doktor koji vidi šta se dešava, ali slaba
vajda od toga. Ona je svoju odluku već donela, misleći na sve
druge, a nikako na sebe.
Kreuzweg
se može, ovisno od afiniteta, pročitati u tri ključa. Prvi je
ključ ozbiljne kritike fundamentalizma, u ovom slučaju katoličkog
i autodestruktivnog, i on je nekako najlogičniji. Drugi je ključ
prave vere i za njega se takođe može naći nekoliko ne baš
suptilnih dokaza, naročito pri kraju filma. Oba ova ključa zavise
od toga kako mi čitamo podatke koje nam brat i sestra Brüggemann
daju u dosta sirovom obliku. Treći ključ može biti ključ
ultra-hladne komedije bez smeha, ali sa puno apsurda, ali on potpuno
ovisi o našem učitavanju značenja.
Kada
se okanemo toga, ostaje samo forma i to vrlo rigidna. Zapravo
rigidnost najbolje opisuje Kreuzweg. Rigidnost vere, rigidnost
forme, rigidnost tumačenja i prezentacije, na koncu i rigidnost
kamere. Problem je u tome što je ta formalna čvrstina sama sebi
cilj i nije praćena čvrstim autorskim stavom: stvar je takva i
takva zbog toga i toga. Autorski dvojac nam daje sliku, dosta često
nimalo suptilnu, pocrtava određene detalje i na tome staje.
Stvar
je gledalačke percepcije hoćemo li mi od toga nešto izvući, hoće
li nas to što vidimo dodirnuti intelektualno i emotivno. Mene,
recimo, nije. Ovo mi je bilo neprijatno iskustvo, ali ne toliko zbog
sadržaja na ekranu, koliko zbog toga što mi je on predočen
bukvalno. Nije to baš toliko genijalna ideja da bi se izvukla sa
tako lenjom realizacijom u kojoj je mlada glumica Lea van Acken
jedina svetla tačka.
No comments:
Post a Comment