kritika originalno objavljena na monitor.hr
2015.
režija:
Ericson Core
scenario:
Kurt Wimmer, Rick King, W. Peter Iliff
uloge:
Luke Bracey, Edgar Ramirez, Teresa Palmer, Ray Winstone, Delroy
Lindo, Mathias Varela, Clemens Schick, Tobias Santelmann, Max
Thieriot
Ako
ćemo iskreno, i originalni Point Break (1991) je bio prepun
rupa u svojoj najosnovnijoj priči. Mislim, agent-novajlija koji se
infiltrira među surfere da bi među njima otkrio pljačkaše banaka
koji nose maske bivših američkih predsednika, ali se usput navuče
na životni stil, filozofiju i adrenalin. Takav zaplet bi bio jednako
prihvatljiv i za legitimni akcioni film i za akcionu komediju i za
parodiju, a sve bi ovisilo jedino od intonacije.
Međutim,
genijalna Kathryn Bigelow je u toj čudnoj priči uspela da pronađe
i stil i “All-American” ikonografiju i psihologiju i homoerotiku
i New Age kakav je onda bio. Najvažnije, film je odavao dojam
urgentnosti i bio efektan na visceralnom nivou. Sastavljen od običnih
sastojaka i sa osrednjim do solidnim glumcima, film je bio zabavan,
predivno snimljen, znalački režiran, dozirano referentan na prave
stvari kada je o surfu reč (u tom smislu je Miliusov Big
Wednesday obavezna lektira) i zbog toga je postao kultni film
koji se urezuje duboko u pamćenje.
Nova
verzija direktora fotografije i reditelja Ericsona Corea jednostavno
nije takva. Naprotiv, u pitanju je mešavina svega i svačega,
uglavnom ravna, bez prepoznatljivog konteksta i psihološke težine.
Iz originalne priče je odstranjena poenta, izmenjena skoro do
neprepoznatljivosti (imena najznačajnijih likova su ista i to je
otprilike to) i megalomanski napuhana, odnosno raširena na globalni
nivo kako bi Core dobio najatraktivnije lokacije da ih snimi u 3D
tehnici i zapakuje u nešto što liči na razduženi foršpan za
Eurosport. New Age, onakav kakav je danas, u filmu je još
prisutniji, ali bez ikakve dubine, pa deluje kao eko-svesno
preseravanje kakvo možemo naći u brošurama, a iz filma je
proterana svaka opuštenost i natruha hedonizma.
Čak
ni Johnny Utah (Bracey) više nije onakav “zelenko” kakav je bio
u originalu. Mislim, još uvek je novajlija u FBI-ju, ali je pre toga
bio ekstremni sportista i youtube zvezda koji se iz tog sveta povukao
kada mu je u jednoj motorističkoj egzibiciji stradao prijatelj i
kolega. Sada, kao sveži agent, uspeva da poveže drske
“robinhoodovske” pljačke i eko-terorističke napade sa izazovom
iz sveta ekstremnog sporta, Ozakijevom osmicom. Izazov je navodno
izmislio japanski eko-ratnik Ozaki Ono i sastoji se od osam nemogućih
poduhvata koji slave lepotu Zemlje i prirodne sile, a uz svaki od tih
poduhvata treba nešto vratiti Zemlji. Čini se da su frajeri to malo
odveć bukvalno shvatili, pa napadaju američke korporacije.
Bilo
kako bilo, naš Johnny će pretpostaviti koji je sledeći izazov,
veliki valovi usred Atlantika i sa svojom reputacijom ekstremnog
sportiste će pokušati da se uvuče među ekipu tamo i nešto
pronjuška. Na tom zadatku partner mu je stari, nadrkani Pappas
(Winstone). Johnny se uvlači u ekipu, upoznaje gurua Bodhija
(Ramirez), njegovo društvo i lepu Samsaru (Palmer), te posle
nekoliko provera postaje deo ekipe. Hoće li usput zaboraviti za koga
sada radi?
Priča,
ovako blesava i “all over the place”, geografski i metaforički,
služi samo kao osnova da se film može elementarno pratiti. Na tu
priču se kači jeftino eko-popovanje, jeftina moralizacija,
kartonski likovi bez profila i pomenuti foršpan-kadrovi koji
reklamiraju ekstremne sportove. Ima tu materijala za ljubitelje
takvih prizora, a 3D svakako dodaje na atraktivnosti. Međutim,
problem je što Ericson Core u ulozi reditelja još uvek razmišlja
kao kamerman, pa ti atraktivni kadrovi i scene nisu utkani u neku
strukturu, zapravo nemaju smisla i ne služe ničemu osim da
gledaocima zabavljaju oči. Takvi kakvi su na gledaoca neće ostaviti
nikakav psihološki ili emotivni utisak kao što su to činile
neuporedivo jednostavnije akcione sekvence u originalu.
Da
Core nije reditelj se vidi i u njegovom radu, odnosno neradu sa
glumcima. Ray Winstone i Delroy Lindo su tu samo zbog honorara,
otaljavaju posao i to ne kriju, a opet su njihova glumačka
ostvarenja svojevrsni “masterclass” za sve ostale. Luke Bracey je
toliko loš kroz ceo film da to Keanu Reevesu, inače standardno
“daskastom” u originalu, apsolutno vraća glumački kredibilitet.
Edgar Ramirez isto ništa nije pokazao, a i kako bi, nesrećnik, sa
ulogom sastavljenom isključivo od klišea. Najgore od svih je ipak
prošla Teresa Palmer, inače sposobna da ponešto i odglumi, ovde
svedena na generičku devojku koja služi da našem junaku ispriča
loše napisane, patetične pozadinske priče. Nemojte ovaj komentar
shvatiti kao seksizam, ali, realno, sa onolikim grudima ova zgodna
glumica ni u kom slučaju ne može proći kao cura koja se bavi
ekstremnim sportovima. Tako ona čak ispada “misscast” za ulogu
koju bi mogla odigrati bilo koja manekenka bez ikakvog glumačkog
iskustva.
Možda
sam ja surov pa ovaj uradak snimljen iz ko zna kog razloga, verovatno
finansijskog, da pokupi novac publici kojoj nije do teških filmova
iz sezone nagrada, poredim sa puno boljim originalom. Na žalost za
novi Point Break, takvo poređenje je neizbežno. Koja je
uopšte poenta remake-a ako sve, od teksta do konteksta, tretira kao
nužno zlo i svojevrsni balast na svom putu da nas zaspe sa
atraktivnim kadrovima? Nije li Ericson Core mogao snimiti
dokumentarac ili igrani film o ekstremnim sportovima, ako mu je to
već zanimacija. Zašto Point Break? Neke stvari je najbolje
ne dirati.
No comments:
Post a Comment