2015.
scenario
i režija: Matt Duffer, Ross Duffer
uloge:
Alexander Skarsgard, Andrea Riseborough, Emily Alyn Lind
U
godini suše, kakva je za male, žanrovske filmove bila 2015. sve
polupristojno što se pojavi preko noći dobija status kultnog i
neumerene pohvale. Shvatam taj mehanizam, fanovi određenog žanra su
manje ili više narkomani, kriza je, roba je generalno loša i
prodaje se skuplje nego što zaista vredi – kupaca ionako uvek ima.
Hidden je jedan od tih (pre)hvaljenih filmova ove sušne
godine, dovoljno dobar da se nekako pregura kriza i to je to.
U
pitanju je jedan od onih komornih, post-apokaliptičnih filmova koji
balansiraju između horora, trilera, drame i misterije i kojem je
glavni adut atmosfera: relativno skučena i apsolutno mračna. Naši
junaci su tročlana porodica koja se od katastrofe sklonila u staro
atomsko sklonište iz perioda Hladnog rata, opušteni otac Ray
(Skarsgard), zabrinuta majka (Riseborough) i kćerkica Zoe (Lind). Tu
imaju konzerviranu hranu, vodu, bazičnu infrastrukturu poput struje,
pa čak i društvene igre da krate vreme. Tamo su već skoro godinu
dana (301 dan, da budemo precizni), lagano im je dopizdilo, ali
nemaju pojma koliko će još ostati.
Oni
imaju svoja pravila ponašanja i uglavnom ne izlaze vani, mada
proveravaju stanje preko improviziranog periskopa. Jasno je i zašto
ne izlaze: prizor vani je pravi “Fallout”, spaljena zemlja i
nagoreli ostaci prošlog sveta: zgrada, igrališta, školskog
autobusa. Drugi razlog zašto ne izlaze vani su entiteti koje oni
nazivaju “Breathersima” i koji ih traže da ih ubiju. Međutim,
frka je i panika, baksuzni događaji se samo ređaju i pitanje je
koliko oni mogu ostati unutra s obzirom da su im “Breathersi” već
na tragu.
Hidden
nije napeti film brzog tempa, već jedan od onih koji se polako
uvlače pod kožu svojom atmosferom. Taj mrak je isprva zanimljiv, a
kad počne da gnjavi, autorski dvojac, braća Duffer, imaju šta da
nam ponude: flashbacke na poslednji “normalni” dan, odnosno dan
pre katastrofe koji su naši junaci preživeli. Ti momenti nisu za
padanje u nesvest od originalnosti ili veštine, ali makar razbijaju
monotoniju toga da je sve u jednom jedinom prostoru.
Drugi
adut filma su svakako glumci. Iako je mala Emily Alyn Lind pomalo
iritantna (kao uostalom i većina filmske dece, što je problem
sveprisutan u filmskoj industriji i uzrok mu je više loše pisanje
negoli loša režija), odrasli uspevaju da izvuku stvar. I njihovi
likovi su pomalo tipski, ali Alexander Skarsgard kao Ray uspeva da
istovremeno dokaže i svoju versatilnost, ali i svoju ličnost, a
Andrea Riseborough uspeva da pronađe pravi ton za ulogu zabrinute
majke.
Treća
solidna strana filma je obrat pred kraj. Iako iz iskustva znamo da će
obrata biti, i da iz svega viđenog on ne može biti drugačiji nego
onakav kakav su nam spremili autori, ipak nemamo utisak da je on
“telefoniran” scenama unapred. Drugi problem je to što, jednom
kada se obrat desi, on neke druge stvari u filmu retroaktivno čini
nemogućima ili malo verovatnima.
Problem
je u tome što film osim toga ima još vrlo malo da ponudi, pa i tih
80-ak minuta deluje kao da je neko premisu dobrog kratkog filma na
silu razvukao u dugometražni. Na kraju, Hidden je sasvim
solidna žanrovska konfekcija za jedno gledanje bez preterano
pozornosti, u odsustvu bolje ideje za horor/triler. Ništa manje i
ništa više od toga. Ne očekujte čuda.
No comments:
Post a Comment