kritika originalno objavljena na: monitor.hr
2015
režija:
Ivan-Goran Vitez
scenario:
Zoran Lazić
uloge:
Kristijan Jaić, Tena Jeić Gajski, Stjepan Perić, Ljubiša
Savanović, Ivan Đuričić, Stojan Matavulj, Drago Despot, Dražen
Čuček, Dražen Kuhn, Živko Anočić
Šta
možemo očekivati od filma koji se reklamira kao “prva partizanska
komedija” u doba kada je od partizana i njihove borbe prošlo 70
godina, a od perioda kada su se partizanski filmovi snimali barem 30?
Šta kad uz to vidimo da je u pitanju hrvatsko-srpska koprodukcija
podržana od strane Eurimages fonda koji forsira politički
korektne filmove koji “ne talasaju”. Čak i ta tvrdnja o
partizanskoj komediji ne stoji ako se malo raširi kontekst (bivalo
je toga u Jugoslaviji), ali Narodni heroj Ljiljan Vidić je
svejedno svež i potreban film. Da stvar bude još čudnija, čak i
izuzetno aktuelan u današnjoj Hrvatskoj, a i šire.
Na
stranu to što je hrvatsko društvo opterećeno pitanjima nekoliko
decenija starim i što još uvek ne postoji konsenzus ko je taj Drugi
svetski rat dobio i zašto (drugačije i nije moglo biti, moralno i
faktički), nego je taj diskurs podgrejan u ratovima 90-ih i još
uvek sveprisutan. Od političkih manipulacija koje bi morale biti
kažnjive zakonom, pa do svakodnevnih razgovora običnih ljudi, a ne
samo dokonih kafanskih filozofa. Vrednost Vitezovog ne leži u tome
što revitalizira stari žanr, koliko što kroz njega govori o onome
što imamo danas na jedan uvrnut i parodičan način i pritom nikom
ne ostaje dužan.
Čitanje
opisa i novinskih napisa nas neće pripremiti niti na početak filma.
“Setting” je uistinu nalik na partizanske filmove, NDH, ustaše,
četnici, partizani, Vladimir Nazor, Ivan Goran Kovačić, Tito,
Pavelić, pa čak i Hitler, ali već prva scena u kojoj mladi seoski
pesnik Ljiljan (debitant Kristijan Jaić) recituje svoju najnoviju
pesmu neočekivano skreće u domen trasha, koji će se periodično
javljati kroz ceo film. Ne samo u detaljima, već će dominirati
pojedinim scenama i za sobom ostavljati štoseve koji su ponekad
simpatično debilni, a ponekad promišljeni, elaborirani, izgrađeni
i naplaćeni. U takvoj inflaciji štoseva, kada su najrazličitije
strelice odapete na sve strane, neki od njih ostaju nepovezani, ne
baš najpotrebniji i njihova izrada ponekad čak guši ritam filma,
pa nam se ponekad čini da gledamo sitcom i da su oni sami sebi cilj.
Međutim, oni uspeli (većina) su svakako dovoljni za iskupljenje, a
Lazić i Vitez uspevaju da izvedu i izuzetno pametan i subverzivan
“running joke” sa nemotiviranim streljanjima u drugom ili trećem
planu.
Strukturno,
film teče pravolinijski i podeljen u poglavlja kroz koja pratimo
uspon našeg prostodušnog i naivnog seoskog pesnika i njegovog
partizanskog društva do konačne bitke. On igrom slučaja biva
zarobljen od strane četnika, pa spasen od strane partizana kojima
se, pun ideala, priključuje u ratnim akcijama. Naravno, Ljiljan je
naša ulazna tačka, ali je ostatak družine zanimljiviji od njega i
na tekstualnom, a naročito na kontekstualnom nivou. Mišo (Perić)
je oportuni ljigavac, Salko (Savanović) prostodušni i pomalo
agresivni Bosanac, Okac (Đuričić) tipičan štreberski tip, a tu
je i lepa Vesna (Jeić Gajski), partizanska varijacija na temu
“fatalke” sa tajnom i planom. Kad ostatak njihove čete predvođen
komandantom Strujom (Matavulj) izgine, oni će smisliti hrabri plan
da pobedom na “talent showu” Čimbenik X osiguraju
pozivnice na domjenak kod Pavelića (Čuček) i tamo ostvare konačnu
pobedu u ratu koji im ne ide najbolje.
Asocijacija
na Tarantina i Inglorious Basterds je svakako tu, ali Narodni
heroj Ljiljan Vidić nije tek kopija. Moram priznati da sam bio
skeptičan, jer u ovakvom konceptu sa gomilom istorijskih ličnosti
iz sfera politike i kulture svašta može poći po zlu, pogotovo kada
se kroz njih, aktere jednog drugog vremena, govori o današnjem. To
su stvari koje će mnogi probati, ali niti će o njima dobro
razmisliti, niti povući prave paralele, pa ostaje mogućnost da u
takvim parodijama ne bude ničega osim malo jeftinog smeha.
Možda
se većim delom Narodni heroj Ljiljan Vidić čini kao nekakva
trash ekstravaganca, ali jednostavna priča iz jeftinih romana se
sjajno uklapa sa kontekstom Hrvatske danas preobučene u NDH 40-ih.
Finansijski savetnik krvopija nudi svoje usluge pri pridobivanju
subvencija Trećeg Reicha za poljoprivredu, takmičarski show,
trgovački centri sa nemačkim radnjama i nemačkom robom, hipsteri
iznad banalnih stvari kakve su politika i rat, indisponirani
intelektualci koji govore “krležijanskim” jezikom, četnici koji
imaju "out of character" komentare na svoju ulogu, ustaše čiji je
govor kombinacija NDH-zijskog i nepismenog u stilu internetskih
fašista, Tito kao pećinski bonvivan i "self-help guru", referenca na
Tuđmana i još dosta toga. Za pretpostaviti je da su neke od tih
stvari u izmenjenom obliku referentne na onovremene ličnosti i
događaje, ali je znakovito i zabrinjavajuće koliko to korespondira
sa današnjim trenutkom i uverenjem da ideološka “utakmica” još
nije gotova i da će njen rezultat značiti nešto.
Da
ne bih zvučao pesimistično, utešno je to što se barem možemo
slatko izezati na tu temu. Generalno nema ničeg lošeg u zezanju,
čak i kad nam je samo to dostupno u relativno ozbiljnoj situaciji.
Narodni heroj Ljiljan Vidić je legitiman primer kako se na tu
temu zezati. Možda se većini neće svideti ono što ima za reći
(jer govori neprijatnu istinu) i kako to govori (jer to čini kroz
uvrnuti, nesputani, politički nekorektni i često apsurdni trash),
možda će humor biti suviše specifičan, ali to ne znači da nije
lekovito gledati ga. Možda i više nego jednom.
No comments:
Post a Comment