2015.
režija:
Guillermo del Torro
scenario:
Guillermo del Torro, Matthew Robbins
uloge:
Mia Wassiokowska, Jessica Chastain, Tom Hiddleston, Charlie Hunnam,
Jim Beaver
Možda
ne moramo svi imati fanovski odnos do Guillerma del Torra, ali mu
moramo priznati dve stvari. Prva je da je sjajan menadžer koji jako
dobro zna šta kome prodati. Aktivan je na televiziji i na filmu, u
Hollywoodu i u Evropi (jedino je svoj prvenac Cronos
realizovao u rodnom Meksiku) i tačno zna šta kod koje publike
prolazi. Potpuno komercijalni ili potpuno art-film, svejedno je jer
del Torro je u stanju napraviti sve. A to što radi, radi vraški
dobro: njegovi filmovi su bogati teksturom, vizuelno atraktivni,
često gothic i svakako uzbudljivi i na racionalnom i na visceralnom
nivou, a da autor pritom ne zanemaruje ni kontekst.
Neka
kao primer posluže dve vezane scene s početka Crimson Peaka,
odmah iza prologa. Devojka Edith (Wassikowska), očito iz dobre kuće,
u balskoj haljini ide kroz blatni trg u Buffalu, NY i ulazi u
monumentalnu zgradu. Vreme je prelaz vekova, mesto lagano
provincijalno. Očito bogata devojka koja ne mora da radi za život
pokušava da predstavi izdavaču svoj rukopis za knjigu priča o
duhovima. Izdavač je odbija, od žena ako već pišu, očekuje se
ljubavni roman, a ne nekakvi duhovi, na tu temu je sprdaju i dokone
žene na koje je u hodniku naletela. Društvo može shvatiti Jane
Austen, ali ne i Mary Shelley i del Torro sjajno postavlja taj
društveni kontekst.
Del
Torro u tom društvenom kontekstu polako i pažljivo gradi priču.
Imamo, dakle, tu devojku Edith i njenog bogatog oca (Beaver) kome je
ona sve na svetu. Imamo društvene krugove, ženidbe i udadbe, bogate
američke industrijalce i osirotelo englesko plemstvo, hohštaplere i
prevare. Imamo i ljubavni trougao neke vrste između Edith i njena
dva udvarača, oftalmologa i ljubitelja misterija (hej, ipak je to
nekakvo viktorijansko doba) Alana McMichaela (Hunnam) i romantičnog
engleskog baroneta Thomasa Sharpea (Hiddleston). Imamo i njegovu
sestru Lucille (Chastain) koja ga požuruje da “završi posao”,
savršeno postavljene i koreografirane scene masovnih zabava, ali i
duhove koji se s vremena na vreme pojavljuju da nas podsete da
Crimson Peak nije samo gothic, nego je i horor.
Priča
nas dalje vodi u Englesku, u usamljeni zamak na bregu crvenkaste
gline po kojem film i nosi ime. Zamak je posebno izgrađen za potrebe
filma, vizuelno je predivno ruiniran, iz njegovih podova i zidova
glina teče kao krv, usput je, ah, tako viktorijanski, uklet i u
njemu vlada čudna dinamika odnosa između sestre, brata i njegove
žene... Horor je, manje ili više znate šta sledi...
Iako
tu nema dubine kao u del Torrovom španskom opusu, fantazijskim
hororima The Devil's Backbone i Pan's Labyrinth,
usuđujem se reći da je Crimson Peak na svoj način možda i
najličniji del Torrov film. Jasno, on ovde promišlja žanr i daje
posvetu onima koji su uticali na njegovo stvaralaštvo. Tu su,
naravno, literarni velikani Poe i Lovecraft, kao i pomenuta Mary
Shelley, ali i Hitchcocku, Bavi, Murnau, Cormanu i kultnoj britanskoj
produkcijskoj kući Hammer. Iako film funkcioniše kao posveta, bilo
bi glupo i površno svesti ga samo na to.
Crimson
Peak i pored svoje predvidljivosti (gledaoci sa iskustvom će bez
problema znati šta će se sledeće dogoditi) uspeva da nam se uvuče
pod kožu svojom atmosferom i da nas provoza u laganom tempu ne samo
kroz del Torrov lični muzej filmske, literarne i likovne umetnosti,
nego i kroz jednu legitimnu horor priču. A mi možemo sve vreme
uživati u snažnim bojama, predivnoj scenografiji, doziranoj
napetosti i otkrićima, kao i u majstorskoj glumi troje
prvopotpisanih glumaca koji svoje arhetipske likove igraju znalački
precizno.
Ima
nešto sablasno u Mii Wassikowskoj i to ne samo kad igra uvrnute
likove, nego i žrtve u hororima i gothic trilerima. Njeno krhko telo
je sablasno, njena nevinost je sablasna. Ovde je to iskorišteno do
maksimuma. Isto tako je Tom Hiddleston idealan izbor za likove
romantičnih sanjara koji često dolaze u sokob sa realnim svetom oko
sebe, pa se za njih u horor okruženju ne može utvrditi jesu li
žrtve ili krivci. Jessica Chastain, sa druge strane, nudi svoju
sablasno hladnu harizmu i uspeva da napravi jednu od strašnijih
uloga u svojoj karijeri.
Guillermo
del Torro sve to drži pod kontrolom i uspeva da upakuje u jedan
gledljiv i zabavan, makar prilično pravolinijski gothic film. Ko i
inače voli takve žanrovske i vizuelne odrednice, znaće ceniti
majstorstvo svih na projektu. Istina je da tu nema neke preterane
originalnosti, ali ona nije ni neophodna. Sad, može li del Torro
bolje? Svakako. Ali od njega smo gledali i pregršt čiste
komercijale i konfekcije. Crimson Peak je makar osebujan.
No comments:
Post a Comment