2015.
režija:
Danny Boyle
scenario:
Aaron Sorkin (po knjizi Waltera Isaacsona)
uloge:
Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen, Jeff Daniels, Michael
Stuhlbarg, Katherine Waterson, Sarah Snook
Verovatno
nisam jedini da se pitam čime je to Steve
Jobs zadužio čovečanstvo da posle svoje (svakako prerane)
smrti dobije već drugi “biopic”. Svakako je unapredio
informacionu i kompjutersku tehnologiju, osmislio i tržištu ponudio
nove, vrlo kvalitetne proizvode, ali budimo iskreni: ništa od toga
nije on izumeo, pa čak ni te čuvene proizvode nije sam napravio, to
su učinili drugi, njegovi prijatelji i saradnici inženjeri kojima
je on bio svojevrsni vođa tima.
I o
proizvodima kompanije Apple i njihovom doprinusu čovečanstvu
se da raspravljati. Oni su svakako kvalitetni, možda kvalitetniji od
konkurencije, ali su isto tako dosta skuplji i u krajnjoj liniji nisu
bez konkurencije. Za svaki Mac postoji PC,
za svaki iPhone neki drugi smartphone, za svaki iPod
običan MP3 player. Iseći ću svaku raspravu sa ljubiteljima
određenih marki: za mene je i Mercedes samo auto.
Istina
je, međutim, da je Steve Jobs bio kontroverzna ličnost i vodio
nestandardan život, pa ga je često kačila ironija sudbine. Na
poslovnom planu, jedan je od retkih osnivača kompanije koji je iz te
kompanije isteran (formalno je sam otišao, ali to je bio iznuđen
potez), a još je ređi slučaj njegova situacija da se u tu istu
kompaniju vratio, i to trijumfalno. Takođe, proizvodi za koje je on
bio odgovoran i koji su ga proslavili su često bili preskupi i
nedovoljno kvalitetni, marketinške strategije upitne, filozofija iza
njih (potpuno zatvoren sistem kontrole) lihvarska ili čak
psihotična, i zapravo su svoje uspehe doživeli tek kada bi se Jobs
maknuo iz razvoja.
I na
privatnom planu je bio čudak, svojevrsni emocionalni invalid,
usamljenik, čudna mešavina hipika i štrebera, umetnika i
inženjera, sklon sloganima koji zvuče pametno a ne znače ništa.
Možda je razlog za to bio što se, kao usvojen, osećao odbačenim,
i to dvaput, od strane bioloških roditelja i prvog para koji ga je
usvojio. Zato se povlačio u sebe, udaljavao od ljudi, bio “control
freak”, pilao oko detalja dok je na strukturne i suštinske stvari
(namerno) zaboravljao. A njegov nepostojeći princip zbog kojeg
demonstrativno nije priznao svoju kćerku je sebičan i prezira
vredan. To što se razišao sa njenom majkom ga ne lišava obaveze
prema drugom, ni za šta krivom ljudskom biću.
Ali
dosta o Jobsu, ovde se ipak razgovara o filmu. Za razliku od
prethodnog “biopica” Jobs sa Ashtonom Kutcherom koji je
bio klasične strukture i, po svemu sudeći, ne baš sjajno izveden
(kritika ga je dočekala na nož, a ja ga otpisao kao nezanimljiv),
Boyleov film se može nazvati inovativnim i osebujnim, pa se zato i
nalazi na relativno bitnom mestu u sezoni nagrada. Dvoje
prvopotpisanih glumaca su osigurali nominacije za Oscare, Fassbender
za glavnu, Kate Winslet za sporednu ulogu. On se još može pohvaliti
nominacijom za Zlatni Globus, a ona čak osvojenom nagradom, kao i
scenarista Aaron Sorkin kojem je ipak izmakla nomicija za zlatni
kipić.
Kad
kažem inovativan i osebujan, mislim pre svega na upadljivo teatarsku
strukturu filma. Steve Jobs je jasno podeljen u tri čina,
svaki od njih se odvija u i oko sale za promociju jednog određenog
Jobsovog proizvoda i naslovni junak (Fassbender) je u sva tri čina u
nekakvoj frci i anksiozi. Nije samo stvar treme i straha od povrede
sujete, nego se tu radi i o poslovnim, a još više privatnim
krizama. Na njegovoj strani je uvek Joanna Hoffmann (Winslet), a u
sva tri čina se u različitim svojstvima pojavljuju kolege Andy
Herzfeld (Stuhlbarg), Steve Wozniak (Rogen) i John Sculley (Daniels),
kao i kćerka Lisa (tri glumice različitih dobi), u prva dva čina
zajedno sa majkom Chrisann Brennan (Waterson).
Aaron
Sorkin, iskusan na televiziji i u teatru, kao i na filmu, legitimno
je pretpostavio da će nam Jobsa kao inovatora, poslovnog čoveka i
na privatnom planu najbolje predstaviti u ta tri formativna trenutka
kroz rapidne, često duhovite dijaloge koji često prelaze granice
svađe i približavaju se zoni nervnog sloma. Zapravo je scenario
najjače oružje filma, iako se može shvatiti kao teška
konstrukcija. Insistirajući na ponavljajućim se Jobsovim osobinama,
ali i svesnim odlukama kao nečemu što oko njega stvara kontroverzu,
Sorkin se ne trudi da tu kontroverzu razreši ili da učestvuje u
argumentaciji za i protiv Jobsa, čoveka, poslovnjaka i inovatora.
Stiče se utisak da je njegov interes fama o Jobsu, a ne sam Jobs
koji je, uzgred budi rečeno, svesrdno radio na raspirivanju te fame.
Pozitivna
strana ovakvog scenarija je što u velikoj meri trasira put za
režiju. Danny Boyle je reditelj čiji filmovi često imaju snažan
početak, ali nakon postavljanja premise gube snagu i momentum,
upadaju u ponavljanja, moralizaciju, padaju u tempu ili jednostavno
ne zna da ih završi. Ovde je taj rizik minimizaran podelom u
odvojene celine koje Boyle može tretirati kao zasebne filmove, što
odgovara njegovoj “sprinterskoj” prirodi. Njegov zadatak je da
održi tempo i dinamiku koju pretpostavlja scenario i to radi
znalački, kombinacijom kratkih i dugih kadrova, te dodavanjem
nekoliko flashback momenata koji se oslanjaju na dijalog i ne
prekidaju ga.
Ovakav
film je zahtevan za glumce, ali im pruža priliku da briljiraju.
Michael Fassbender to sjajno koristi i uspeva da nam predstavi Jobsa
kao kompleksnu ličnost, arogantnog inovatora koji smatra da bi svet
bio bolje mesto kada bi sledio njegovu viziju, što nije nužno
netačno, ali to naprosto ne ide tako. Za Kate Winslet me čudi
osvajanje Zlatnog Globusa, kao i solidne šanse za Oscara. Joanna
Hoffmann, stručnjak za marketing, je zamišljena kao jedina osoba
koja ima nekakav uticaj na Jobsa i koju će on poslušati uz manje
ili više otpora. Iz njene izvedbe nam nije jasno zašto, umesto
integriteta (koji Kate Winslet zna da pokaže kad treba), imamo
povremeno afektiranje i glumu u njenom “paćeničkom” registru.
Zahtevala to uloga od nje ili ne, ona deluje umorno i potrošeno, da
ne ulazimo u detalje poput potpuno promašenog istočnoevropskog
akcenta za koji čak ne postoji ni valjani razlog. Jeff Daniels je
standardno dobar u svojoj epizodi, a Seth Rogen je prijatno
iznenađenje jer kao Wozniak uspeva da donese nešto od svoje
komičarske aure, ali da ne pretera u karikaturalnosti njegovog
“geekovskog” autizma. Katherine Waterson je zaglavljena sa
tipskom ulogom žene koja ne zna šta hoće, ali joj za to treba
novac, ako je moguće odmah, a Sarah Snook i Michael Stuhlbarg su
potrošeni na likove čija je jedina funkcija da se od njihovih imena
odnosno nadimaka napravi solidni “running joke”. Još jedna od
grešaka u castingu je što uloga punoletne Lise Brennan nije
dodeljena glumici sa malo više kilometraže, nego Perli
Haney-Jardine koja je do sada u svojoj karijeri imala uglavnom dečije
uloge.
Na
pitanje sa početka teksta, po čemu Steve Jobs zaslužuje ne jedan
nego dva “biopica” i dalje nemam zadovoljavajući odgovor. Iako
nisam ni fan ni mrzitelj lika i dela dotičnog, ipak mi nije žao da
sam pogledao ovu verziju. Ima tu sasvim dovoljno drame,
scenarističke, rediteljske i glumačke veštine da se Steve Jobs
može pogledati, a diskretno, sa strane ćemo dobiti i pogled u
razvoj sada poznatih proizvoda, kompjuteraških tračeva i
kompjuterske tehnologije bez koje teško možemo zamisliti svoju
sadašnjost.
No comments:
Post a Comment