2015.
režija:
Kyle Patrick Alvarez
scenario:
Tim Talbott
uloge:
Billy Crudup, Michael Angarano, Ezra Miller, Logan Miller, Tye
Sheridan, Johnny Simmons, Thomas Mann, Nelsan Ellis, Olivia Thrilby
Nešto
više ne čujem o savremenim psihološkim eksperimentima kakve su
radili Stanley Milgram i Philip Zimbardo koji su, igrom slučaja,
prošle godine dobili “svoje” filmove, Milgram The
Experimenter, a Zimbardo ovaj koji je pred nama. Možda je
psihologija kao nauka otišla sa jedne strane u tupi akademizam, pa
se eksperimentalno ispituju samo najbazičnije stvari poput pamćenja
besmislenih slogova, a sa druge u trivijalizaciju, pa nema potrebe za
eksperimentima. Ili je kultura sigurnosti i totalne kontrole (da se
nikome niti slučajno ne prekrše neka prava) toliko uzela maha da su
eksperimenti koji provociraju misli i propituju moral postali
nemogući. Ili sam toliko van toga da u poplavi informacija ne
nalazim one o relevantnim psihološkim istraživanjima.
Bilo
kako bilo, deset godina nakon Milgramovog eksperimenta poslušnosti
(sa navodnim elektrošokovima), Zimbardo je proveo svoj zatvorski
eksperiment na Stanfordu koristeći kao uzorak 24 studenta
dobrovoljca koji bi za učešće dobili dnevnicu od 15 dolara. Njih
je podelio u dve grupe, zatvorenike i čuvare, preuredio podrum jedne
zgrade na kampusu i posmatrao kako se oni u kratkom roku menjaju,
kako se pravila tumače, kako se podređuju ili bune ako su
zatvorenici i kako zloupotrebljavaju (fiktivnu) moć ako su čuvari.
Zimbardo (Crudup) se čak aktivno uključio u eksperiment kao
upravnik, doveo sveštenika, organizovao saslušanja za puštanje na
slobodu i čak posetu. Neverovatno je kako su (skoro) svi uključeni
u eksperiment brzo pristali na svoje uloge i kako je sranje brzo
eskaliralo, pa je dvonedeljni eksperiment prekinut nakon samo 6 dana.
To
je manje-više sve što se tiče priče iza toga, a filmski tretman
je na tragu doku-drame i drži se Zimbardove knjige The Lucifer
Effect. Sa detaljima neću gnjaviti, pogledajte sami ako mislite
da imate stomak za to. Film je skoro sasvim fokusiran na proceduru i
tok eksperimenta, na promene koje se dešavaju kod jednih i drugih
ispitanika, ali i ispitivača, njegovih saradnika i njegovog
“konsultanta za autentičnost”, pravog bivšeg robijaša (Ellis).
Ima to svojih prednosti, scenarista i reditelj se ne mešaju i
puštaju nas da sami donesemo zaključak.
Prvi
nedostatak takvog pristupa je što nam sve to, iako eskalira iz scene
u scenu (na primer čuvari, u prvoj smeni su malo nesnađeni u
ostvarivanju autoriteta, u drugoj dobijamo “talentovanog” sadistu
koji podiže nivo pritiska, a u trećoj tipa koji pokušava da
dostigne njegove standarde, ali poseže za agresijom), ipak može
držati pažnju samo neko vreme. Posle toga dobijamo dojam
repetitivnosti i minimalnih varijacija na temu. Tako ni predviđeni
klimaks nije baš klimaks, barem što se zatvorskog zapleta tiče.
Drugi
problem sa tim je odsustvo šireg konteksta. Jedino Zimbarda
upoznajemo u jednoj sceni sa devojkom, bivšom asistentkinjom
(Thrilby), ostale imamo samo u funkciji eksperimenta. I što se samog
eksperimenta tiče, o njemu ne dobijamo potpune podatke, da ga je
naručila vojska za svoje zatvore i da ga je izdašno finansirala.
Nešto će o novcu usput reći sam Zimbardo, kada okleva da
eksperiment prekine ili ga vrati u definisane i ugovorene okvire. Ono
malo konteksta koji uspevamo da uhvatimo iz komentara (roditelja u
poseti koji se konformiraju “za dobro nauke”, kao u Milgramovom
eksperimentu, ili sveštenika koji kaže da će bogatoj deci sa
prestižnog univerziteta spoznaja teškog, zatvorskog života biti
blagotvorna – je li to hrišćanski, op.a) ispostavljaju se kao
značajnije i pronicljivije opservacije nego ono što vide Zimbardo i
kolege. Na pravom tragu je i pitanje upućeno od strane jednog
kolege: šta je nezavisna varijabla u eksperimentu, odnosno šta se
ispituje i preko čega, jer onda ovo nije eksperiment, nego
simulacija.
Ma
koliko se film zapravo držao Zimbardovih beležaka i ma koliko se
trudio da bude blizak dokumentarnom u prikazu samog eksperimenta,
onaj dramski aspekt zahteva ne samo sukob, nego i negativca. Autor tu
daje komentar pre svega na Zimbarda i njegovu upitnu etiku. Nije neka
tajna da naučnik nije znao šta će otkriti kad je postavio
simulaciju, i da je verovatno pomislio da je naleteo na zlatni
rudnik, ali ne “kupujem” to da je bio toliko ne-etičan i zapravo
manipulativan da dodaje ulje na vatru i rizikuje ozbiljne incidente,
možda i smrtne slučajeve. Kako nisam čitao knjigu, nisam siguran
koliko je on u svom pisanju i naknadnoj pameti (kasnije se, kao i
Milgram, najviše bavio pitanjem autoriteta i njegove zloupotrebe)
bio samokritičan da bi ga Talbott i Alvarez toliko ocrnili, a
Billiju Crudupu uvalili vruć krompir od uloge antipatičnog,
manipulativnog negativca kojeg je skoro nemoguće odigrati uverljivo
i bez karikiranja.
Sa
pozitivne strane, mlađa glumačka postava je izvrsna. Tu su u
ulogama dvojice glasnijih zatvorenika Ezra Miller i Tye Sheridan,
jedni od najboljih mladih glumaca koje Amerika ima, a pored njih i
Thomas Mann (Me and Earl and the Dying Girl), Johnny Simmons i
Logan Miller koji su sasvim solidni. Međutim, pravo otkrovenje filma
je Michael Angarano u ulozi najupečatljivijeg čuvara, sadiste koji
izvodi nesvesnu, ali skoro savršenu imitaciju Kapetana (Strother
Martin) iz filma Cool Hand Luke. Od starijih, Nelson Ellis je
odličan, dok su ostali uglavnom neprimetni.
Pozitivna
strana je još i fotografija u službi očekivane zatvorske
klaustrofobije pojačane time da je u pitanju improvizacija zatvora
na još manje prostora i u za to neprimerenoj građevini.
Fotografija, gluma i hladni, distancirani, gotovo naučni pristup
eksperimentu su tu da nam što je preciznije moguće dočaraju njegov
tok i to je odlično. Ali The Stanford Prison Experiment kao
film ne nudi puno više od toga za dva sata vremena. Iskreno, pre bih
pogledao dokumentarac na tu temu.
No comments:
Post a Comment