režija:
Stephen Frears
scenario:
John Hodge (po knjizi Davida Walsha)
uloge:
Ben Foster, Chris O'Dowd, Jesse Plemons, Guillaume Canet, Denis
Menochet, Lee Pace, Dustin Hoffman
Sport
volimo i cenimo zato što ga savršeno razumemo i zato što je u
teoriji jednostavan i pošten. Ako oduzmemo moto-sportove koji se
oslanjaju na napredne tehnologije i stoga zavise od finansija i
tehnološkog razvoja, ostaju nam talenat, veština, naporan rad,
psihološka stabilnost, borbenost, upornost, hrabrost i taktika. Sve
same pozitivne osobine koje mislimo da ih imamo ili ih, ako smo
pošteni, makar želimo za sebe. Zato kada sportista padne na testu
poštenja i ljudskosti to biva gadno, dosta gadnije nego tako padne
neko drugi. Ponavljam, stvar je naše percepcije: od bankara,
trgovaca i majstora očekujemo da su prevaranti, a od sportista,
doktora i pilota ne, kunemo se u njihovo poštenje i njihov pad za
nas znači da smo makar na trenutak ispali glupi.
Neka
Lance Armstrong posluži kao primer. Njegova priča je slika i
prilika američkog sna i nepokolebljivog sportskog duha, makar u
svojoj prvoj polovini. Čovek je preživeo rak i napornu
hemoterapiju, vratio se biciklizmu i bio bolji nego pre bolesti.
Pobedio je na prestižnom Tour de Franceu sedam puta zaredom.
Biciklizam je zbog njega porastao od evropskog sporta kojeg retko ko
prati do globalnog fenomena, a pored toga se bavio humanitarnim radom
i poslužio kao inspiracija mnogima da ne odustanu od svog života. A
onda je uhvaćen u dopingu i cela ta priča se ispostavila kao laž.
Armstrongovu reputaciju nije moglo spasiti ni priznanje kod Oprah.
The
Program, film Stephena Frearsa (Dangerous Liaisons, High
Fidelity, The Queen, Philomena) po scenariju
Johna Hodgea (Trainspotting), nudi nam pregled cele te afere
sa Armstrongom i dopingom, od njegovih skromnih biciklističkih
početaka, preko šampionske slave do razotkrivanja i pada. Film je
snimljen po knjizi sportskog novinara Davida Walsha, čoveka koji je
prvi posumnjao da nešto nije u redu, dok su svi ostali slavili još
jednog sportskog heroja.
Radnja
počinje sa upoznavanjem njih dvojice i intervjuom preko stonog
fudbala. Armstrong (Foster) je mladi, nadobudni Amerikanac u starom,
evropskom sportu. Walsh (O'Dowd) ceni njegovu borbenost i odlučnost,
i predviđa mu solidne, mada ne ravno šampionske uspehe: njegovo
telo nije iz tog materijala. Još očitije, svetom vrhunskog
biciklizma vlada doping, a “kud svi Turci”, tu i mali Lance.
Preparati nabavljeni u švicarskoj apoteci zbog blagodeti
deregulacije će njemu i njegovom timskom kolegi Johanu Bruyneelu
(Menochet) doneti prvu pobedu.
Sledi
bolest i terapija, a mladi Lance odlučuje da ni po koju cenu nikada
više neće biti gubitnik. Svoj doping pomoću sablasnog italijanskog
doktora Ferrarija (Canet) diže na novi, industrijski nivo. Osniva
svoj tim, Johana postavlja za menadžera i okružuje se biciklistima
koji su spremni da se zajedno s njim drogiraju, da manjaju krv i da
ga taktički čuvaju u trkama. Slede pobede i titule, slava i
humanitarne fondacije, ali se polako budi i sumnja. Davidu je ceo taj
uspon više nego sumnjiv i zna da ima nešto sa Ferrarijevim
muljanjima, ali njegove kolege to prosto ne gledaju na taj način.
Jedan od presudnih za otkrivanje cele afere će biti jedan od
Lanceovih timskih kolega, mladi, pošteni, religiozni momak Floyd
Landis (Plemons), a njegovo priznanje će srušiti celu Armstrongovu
konstrukciju laži i prevare.
U
suštini, to je priča koju znamo, a ni The Program nam neće
baš otvoriti oči i otkriti nešto novo. Film više ide u širinu,
ređajući događaje iz Armstrongovog života (uključujući i neke
potpuno nebitne i nepotrebne, poput venčanja) i pokušavajući da ih
postavi u kontekst dopinga koji je polako preuzimao biciklizam sa
Armstrongom ili bez njega. Film je kompetentno snimljen i režiran,
scene biciklističkih trka su napete i atraktivne iako možemo
pretpostaviti ishod svake od njih, i napisan je tako da poštuje
izvorni materijal i u njemu datu faktografiju. Međutim, štos je u
tome što to sve radi na onaj bezbedni, sterilni i u konačnici
predvidljivi način.
Prva
žrtva na tom planu su likovi koji su mahom dvodimenzionalni, počevši
od protagoniste koji je sveden na samodopadnu, manipulativnu i
agresivnu njušku. To dosta odmaže Benu Fosteru, a ni on ne
pronalazi dovoljno psihološke dubine da na bilo koji način skrene
sa zadatog kursa i osim odlučnosti s početka pokaže Armstrongovu
pozitivnu stranu i priču učini realnijom. Bez makar osnovne
simpatije za lika nam je nemoguće zamisliti da je njegova prevara
bila tako uspešna, da je dostigla toliki nivo i da je trajala toliko
dugo.
Isto
se može prebaciti i većini ostalih likova, doktor Ferrari je
beskrajno samoljubiv i karikaturalno zao, kao nekakav ludak koji
petlja sa naukom i igra se boga, pritom citirajući Bibliju. Johan
praktično služi za jednu komično-napetu scenu u kojoj anti-doping
komisija kuca na vrata, a on i Lance su upravo “u poslu”. Čak je
i sjajni Dustin Hoffman potrošen na ulogu prevarenog i ojađenog
sponzora Armstrongove fondacije.
Stvari
nešto bolje stoje sa Walshom i Landisom koji su jedina ljudska bića
među papirnatim likovima. Chris O'Dowd i Jesse Plemons uspevaju da
ih uverljivo odigraju i pobude nešto empatije, ali problem je u tome
što njih dvojice zapravo nema puno u filmu. To posebno čudi iz
perspektive da je ovo možda priča o Armstrongu, ali je ona
Walshova.
The
Program je film koji svakako možete pogledati, ali i ako ga
preskočite, niste ništa propustili. Verovatno će nešto značiti
onima koji su jako naseli na Armstrongovu foru ili onima koji su od
početka “znali za jadac”, i to više kao komad filmske trivije,
jer na planu te priče ne donosi ništa novo. Dokumentarac The
Armstrong Lie je svakako informativniji. The Program ne
donosi ništa novo ni na filmskom planu, fikcionalizaciju ne koristi
da bi produbio likove i ispitao fenomen, u pitanju je jedna bezbedna
i beskrvna doku-drama. Nije to katastrofalno loše, ali nije baš ni
potrebno.
No comments:
Post a Comment