2015.
režija:
Noah Baumbach
scenario:
Noah Baumbach, Greta Gerwig
uloge:
Lola Kirke, Greta Gerwig, Matthew Shear, Jasmine Cephas Jones,
Heather Lind, Michael Chernus, Cindy Cheung, Kathryn Erbe
U
svojoj artistički čistoj fazi mumblecore mi je bio skoro negledljiv
iz par povezanih razloga. Prvi je dokazivanje nedokazivog, a to je da
za snimanje filma nije potrebno skoro ništa, da se to može
napraviti sa bilo čim, kako u tehničkom smislu, tako i po pitanju
elemenata fabule i likova. Autori bi jednostavno pustili svoje likove
da se ponašaju i trabunjaju, pa kako god. Rezultat toga bi bio
slikovno-zvučni zapis, ali ne bih ga (još) nazivao filmom. Iz toga
sledi da je snimljeni materijal bio slučajan, često banalan, možda
privatno značajan autoru i njegovim fiktivnim ili polu-stvarnim
likovima. Gledajući to osećao bih se kao voajer koji blene u tuđi,
ni po čemu poseban život, a to nije nimalo prijatno.
Onda
su se pojavile izlazne strategije, eksperimenti sa žanrovima,
transfer do mainstream ili konvencija nezavisnog filma i, konačno,
mogućnost da se kroz konkretne likove i njihove (ne)priče dođe do
nekih univerzalnih spoznaja o našem svetu, vremenu i obrascima
ponašanja, stavovima... Ono što se mumblecore autorima mora
priznati je da im estetika jeftinog i improviziranog omogućava da
budu aktivniji od većine, te da se često upuštaju u eksperimente.
Noah
Baumbach kao jedna od glavnih faca pokreta nikako nije izuzetak i pre
bi se mogao nazvati predvodnikom. Istini za volju, primetno manje
snima od Joea Swanberga i više nije sklon da glumi ni u svojim, a
kamo li tuđim projektima, ali “skor” od tri filma u poslednjih
manje dve godine, odnosno pet filmova u nešto preko pet godina nije
ni u kom slučaju loš. Najvažnije, Baumbach kvalitativno raste, za
šta je možda presudna saradnja (autorska, poslovna i privatna) sa
Gretom Gerwig koja mu je ravnopravna ko-scenaristkinja na Frances
Ha i na ovom filmu. Oba filma su smeštena u New York kao
svojevrsni centar sveta i mesto gde se određene pojave prve
uočavaju. I oba filma govore o izuzetno važnim stvarima koje se
provlače kroz generacije.
Naravno,
oba filma su na prvi pogled začudna i isprva intonirana kao
komedije. Ovde u prvom planu imamo Tracy (Kirke) koja je upisala
Barnard College i ne može se nazvati popularnom ili druželjubivom
curom. Čak je i jedini kolega koji je primećuje, Toni (Shear),
odustao od nje i spetljao sa drugom, ljubomornom curom Nicolette
(Cephas Jones). Njen prvi i osnovni cilj je da objavi priču u
prestižnom časopisu, ali je i samodopadno uredništvo ignorira i
odbija.
Onda
se u njenom životu preko čudne kombinacije (njihovi roditelji
pripremaju venčanje) pojavljuje Brooke (Gerwig), slobodoumna
tridesetogodišnjakinja koja je stalno u pokretu, radi nekoliko
poslova, aktivna je na društvenim mrežama i u mladalačkim
socijalnim klubovima, ne zatvara usta i stalno ima bujicu ideja od
kojih su mnoge kreativne. Problem sa tim je u tome što
autodidaktična i samouverena Brooke koja živi 200 na sat nema
nimalo discipline da te svoje ideje provede do kraja. Poslednja u
nizu je mešavina restorana, frizerskog salona i javne blejare koja
bi mogla biti svačije omiljeno mesto koje ih podseća na
idealizirani dom, a to uključuje njenog bogatog, odsutnog i stranog
dečka.
Naravno,
Brooke će načiniti čuda za Tracyno samopouzdanje i pomoći joj da
izađe iz senke i postavi se kao osoba koja ima šta za reći, a
Tracy će zauzvrat osećati potrebu da se svojoj novoj “sestri”
nađe kao pomoć kad zatreba. A zatrebaće skoro instantno, kada se
dečko-stranac povuče iz veze i poslovnog aranžmana, te ostavi
Brooke u novčanim problemima. Put rešenja vodi preko njenog bivšeg
dečka Dylana (Chernus) i bivše prijateljice (Lind) koja joj ga je
otela, zajedno sa jednom solidnom poslovnom idejom koji sada žive u
Connecticutu, a kako Newyorkeri i studenti ne voze, na put će
krenuti i Toni (koji jedini ima auto) i ljubomorni prilepak
Nicolette...
Usput,
Brooke će za Tracy postati inspiracija za naslovni književni lik i
naslovnu kratku priču kroz koju će ona razmatrati fenomene koji
obeležavaju današnji svet: inflaciju ničim potkrepljenog
samopouzdanja, projekciju stava, brojne, ali zato teško ostvarive
ideje, nesnađenost i strku kao životni stil. Kada se konačno skoro
svi likovi nađu na istom mestu i tajne počinju da iskaču, sledi
partija prepirki, sklapanja i rasklapanja savezništva i pomalo
usiljeni “screwball”.
Jasno,
za većinu tih “brbljivih” komedija o anksiozama kao inspiracija
služi Woody Allen iz klasičnog perioda i to Baumbach i Gerwigova ne
kriju. Baumbach je nedavno imao i više “woodijevski” film, While
We're Young koji je realizovao malo konvencionalnije i bogatije.
Greta Gerwig svoj lik piše i igra na tragu mlade Diane Keaton. U tu
dinamiku se sjajno uklapa Lola Kirke donoseći mladalačku naivnost,
ali i sposobnost upijanja uticaja.
Stvar
je u tome što su današnje anksioze različite od onih koje smo
gledali u Allenovim filmovima. Što je sada skoro sve dozvoljeno i
poželjno. Što su svi, iz svog ugla gledano, u pravu. Što je
nesnađenost ne samo normalna, nego se i podrazumeva i predstavlja
kao originalnost i uspeh. Što će Mistress America verovatno biti
primer za ugled generacijama koje stasavaju uporedo sa sve užom
profesionalizacijom sa jedne strane i terorom amaterizma u kojem sve
dozvoljeno svuda okolo. Baumbach to lepo postavlja, ali čini se da i
on nema snage da ide do kraja. Međutim, i pored toga je Mistress
America film itekako vredan vaše pažnje.
No comments:
Post a Comment