2015.
režija:
Carlos Quintela
scenario:
Carlos Quintela, Abel Arcos
uloge:
Mario Balmaseda, Mario Guerra, Leonardo Gascon
Ako
Hladni rat posmatramo kao jedno globalno prvenstvo u sportskoj
disciplini “u koga je veći”, onda sve te kapitalne, odnosno
megalomanske projekte možemo posmatrati kao etape te borbe. Iz te
priče bih isključio svemirsku trku, iako je i ona bila “pissing
contest”, na drugoj strani je ipak pomerila granice ljudskog
saznanja. Ne bih ni tupio o trkama u naoružanju, špijunaži,
rušenju i instaliranju podobnih režima po drugim zemljama i
podmetanju ratnih sukoba u istima. Pričao bih malo o kapitalnim
investicijama.
Jasno
nam je ko je taj rat dobio i kako ga je dobio. Zapad je ekonomski
iscrpeo sovjetski blok i doveo ga do pucanja, tako da je dogmatska
komunistička knjiga spala na dva slova. SSSR se raspao, istok Evrope
je uglavnom prošao kroz tranziciju, Kina i Vijetnam su otvorili za
investicije i prihvatili kapitalizam i samo održale komunističku
ikonografiju. Ostali su samo Severna Koreja i Kuba. Prvi imaju
nuklearni program, brutalnu represiju i gladovanje, propraćeno
idiotskom propagandom, drugi ga nisu na vreme razvili, pa su ih
ekonomski uslovi postepeno otvaranje prema Zapadu, prvo doznake, onda
turizam, onda uvoz robe...
Kada
govorimo o kapitalnim infrastrukturnim projektima, treba imati na umu
jednu razliku. Na Zapadu se o njima manje trubilo i u njih se ulazilo
sa pripremom i sredstvima. Primer za to su sve one železnice, brane
i ceste po Americi. Kada se gradilo nešto ekonomski neisplativo, to
je najčešće bila stvar komoditeta, kao onaj suludi montrealski
aerodrom građen za Olimpijadu '76. i savršeno funkcionalan za taj
kratak period, ali kasnije preveliki i neisplativ za održavanje.
Komunisti su sa takvom pompom pristupali stvarima koje su za cilj
imale osiguravanje najosnovnije egzistencije svojim građanima.
Dakle,
nuklearna energija na Kubi. Bilo je, još krajem 60-ih i tokom 70-ih,
planirano nekih 12 reaktora od po 440 MW sovjetskog porekla na tri
lokacije duž otoka. U prvoj tranši dogovorena je isporuka dva takva
reaktora, obrazovanje kadrova i podizanje prve elektrane kod sela
Jurauga u južnoj provinciji Cinefuegos. Došlo je do problema, prvo
tehničkih, zatim i političkih, pa je početkom 90-ih projekat
odložen na neodređeno, odnosno napušten.
Nekoliko
decenija nakon toga, eto nama filma koji se time bavi. Snimljen u
crno-beloj tehnici i smešten u napušteni grad CEN (Ciudad
Electro-Nuclear) podignut da bi se u njemu smestili radnici i osoblje
Elektrane, The Project of the Century prati muškarce tri
generacije (da ih je više, možda bi prošli kao nekakvi kubanski
Topalovići), dedu, oca i sina koji žive pod istim krovom u
siromaštvu i beznađu. Njihove pozadinske priče su standardne. Deda
je razočarani, cinični pragmatik koji pamti i vreme pre Revolucije,
otac je nesnađeni produkt odgoja u socijalističkom sistemu koji još
nije prestao da se nada da će njegovo moskovsko obrazovanje naći
primenu u Elektrani jednom kad ona bude završena, a sin svoju
nervozu i besperspektivnost pokazuje kroz agresiju. Film je u tom
segmentu klasična “slice of life” varijanta, samo što je taj
život težak i čini se besmislen.
Autor
Carlos Quintela zna da samo na osnovu likova i njihovih ne-događajnih
života ne može isfurati dugometražni film, pa nam je kao dodatak
servirao snimke iz CEN-a, iz zlatnog doba nade i optimizma u toku
podizanja grada i Elektrane koji deluju dokumentarno. Da li je zaista
reč o arhivskim snimcima sa lokalne televizije ili su oni kasnije
snimljeni na Beti ili VHS-u, zaista ne mogu tvrditi sa sigurnošću.
Uostalom, nije ni bitno, jer ćemo na njima videti isključivo ono
što očekujemo od takvih snimaka: zanos, propagandu i uverenost u
konačnu pobedu.
La
obra del siglo se teško može nazvati dobrim filmom. Prosto,
sastavljen je od standardnih sastojaka i standardnih trikova za jedan
takav uradak namenjen prikazivanju na marginama festivala. Kod njega
je zapravo najzanimljivija zemlja porekla, Kuba, zemlja čija
kinematografija u poslednje vreme doživljava preporod nakon izuzetno
teškog i kriznog perioda. Kubanski filmovi su relativna novina na
festivalima i teško je očekivati da baš svaki bude izuzetan. La
obra del siglo to nije, u najboljem slučaju je prosečan, i samo
se nadam da će otvoriti put nekim novim i boljim filmovima.
No comments:
Post a Comment