2014.
režija:
Gyorgy Palfi
scenario:
Gyorgy Palfi, Zsofia Ruttkay
uloge:
Piroska Molnar, Miklos Benedek, Tamas Jordan, Marina Gera, Csaba
Gosztony, Zsolt Nagy, Nora Lili Horich, Nora Parti, Zoltan Schmied,
Zsolt Trill, Diana Kiss, Geza Hegedus, Attila Menszator-Heresz, Reka
Tenki, Janos Varadi
Pored
toga što očito voli bizarnost više nadrealnog nego direktno gadnog
tipa, Gyorgy Palfi pokazuje sklonost ka kratkim, odnosno što kraćim
formana. Njegov globalno najpoznatiji film, “body-horror”
Taxidermia (2006) imao je Palfija atipično dugačke segmente
– u pitanju je bio povezani triptih smešten u tri vremenska
perioda. Ostali su se uglavnom bavili vinjeticama, sjajan primer za
to je prvenac Hukkle (2002), a Palfi je sa The Final Cut:
Ladies and Gentlemen (2012) čak upotrebio snimke iz mnoštva
klasičnih filmova i preslažući njihove kratke kadrove napravio
svoj filmski eksperiment.
Szabadeses
opet ima vinjete, manje ili više ispresecane kratke filmove koji su
povezani centralnom “promenadom” kao kakvo muzičko delo. Mesto
radnje je sasvim obična stambena zgrada u Budimpešti, a svet je
lagano nadrealan i alegoričan da se tu daju iščitati uticaju
Bunuela, Cronenberga, Leos Caraxa i Roya Anderssona koji su povremeno
iskakali i u Palfijevim ranijim radovima. Naravno, iz svega toga se
može izvući kontekst savremenog mađarskog društva, ekonomskih i
socijalnih prilika, tradicije i ugrađenog čudaštva.
Film
počinje sa centralnom, nosećom pričom i isprvase čini kao delce
socijalnog realizma. Piroska Molnar i Miklos Benedek igraju
neimenovani penzionerski par u nečemu što bi se moglo nazvati
svakodnevnom, čak banalnom penzionerskom egzistencijom. Džangrizavi
deda je opsednut preslagivanjem svojih dnevnih doza lekova,
misterijom ko mu malo-pomalo krade zalihe likera i svađanjem sa
babom, a baba gleda da ide linijom manjeg otpora, da mu ugodi ili da
mu se skloni s puta, a tek ponekad da ga pecne nekim jetkim
komentarom. To se prekida kad baba izađe iz stana sa torbama, ali
umesto da bi išla naniže, odlazi do krova i skače s njega.
Ali
to nije priča o samoubistvu (Mađarska je notorna po visokoj stopi
samobistava), pošto babi od pada nije skoro ništa: odlomljena drška
od naočara i ispali točak sa torbe za pijacu su jedina šteta. I
baba kreće nazad gore, peške pošto lift ne radi, prolazeći pored
stanova koji svaki krije svoju bizarnost i svojevrsne slonove u sobi,
na kojima će Palfi insistirati kroz ceo film.
Tako
učitelj joge prekorava svog najuspešnijeg polaznika koji levitira
da to čini samo iz taštine. Gospodin organizuje formalni ispraćaj
(ko zna gde) za svog rođaka, a njegova žena je sve vreme potpuno
gola, što ostali formalno obučeni gosti ne primećuju. Par
opsesivno čistih ljudi umotanih u najlon ima najčudniji “no
touch” seksualni odnos koji ste ikada videli. Život žene i
dvojice muževa poprima odlike svojevrsnog “realityja”, ali i
“sitcoma”, sa sve nasnimljenim smehom na traku koja se pušta.
Ginekolog izvodi obrnuti porođaj na pacijentkinji. Dečak se plaši
bika u sobi kojeg njegova isprepadana majka i dominantni (agresivni)
otac ne primećuju.
Iako
nema ni blizu onog začudnog efekta kakav je svojevremeno imala
Taxidermia, Szabadeses je možda u svojoj začudnosti
najartikuliraniji Palfijev film do sada. Nije tu cilj samo zbuniti
publiku nekog filmskog festivala, Palfiju to nije čak ni prioritet.
On kroz ovu nadrealnu avanturu daje pogled u sliku mađarskog društva
kakvo je danas, odnosno kakvo je bilo juče (mada sumnjam da je
žičana ograda bitno promenila budimpeštansku svakodnevicu), sa
svim svojim strahovima, begovima, regresijama, i mehanizmima odbrane.
Za to nije potrebno biti veliki poznavalac mađarskih prilika, neke
od aluzija jesu eksplicitno vezane na tamošnju situaciju, ali su
druge dovoljno univerzalne da ih je moguće iščitati i u nekom
drugom kontekstu.
Szabadeses
će pažljivom gledaocu priuštiti 75 minuta prijatno-neprijatne,
čudne, bizarne zabave, nekoliko trenutaka smeha i nekoliko
diskretnih objašnjenja. Gledajte na ovo kao na svojevrsni dodatak na
Caraxov Holly Motors, jednostavniji i direktniji, sa svojim
ultra-zabavnim, ali i nešto kompleksnijim i težim pasažima.
Preporuka fanovima.
No comments:
Post a Comment