2015.
režija:
Guy Maddin, Evan Johnson
scenario:
Guy Maddin, Evan Johnson, Robert Kotyk, John Ashbery, Kim Morgan
uloge:
Roy Dupuis, Clara Furey, Louis Negin, Udo Kier, Gregory Hlady,
Mathieu Amalric, Noel Burton, Geraldine Chaplin, Jacques Nolot, Maria
de Medeiros, Charlotte Rampling, Ariane Labed
The
Forbidden Room je filmsko iskustvo
na koje vas ni ja ni niko drugi ne može pripremiti, niti ga može
verodostojno objasniti ili prepričati. Možda će vam od pomoći
biti jedna jedina informacija - da ga je, u saradnji sa Evanom
Johnsonom režirao Guy Maddin, kanadski majstor izuzetno čudnih
filmova. Iako možda njegovi filmovi svaki za sebe ne tvore potpuno
smislenu celinu, mora mu se odati priznanje da je u stanju
interesantno nabaciti i razraditi određene ideje, i da njegovi
filmovi imaju ozračje koje dugo ostaje u memoriji gledaoca, kao i
pojedini prilično upečatljivi, bizarni detalji. U tom smislu je The
Forbidden Room možda
najambiciozniji Maddinov projekat koji najviše podseća na vožnju u
izuzetno mračnom luna-parku ili na drogirani trip na uvrnutom
vašaru.
Struktura
filma je nalik na babuške, one ruske lutke koje vam je već neko
doneo sa službenog puta u bivši SSSR. Dakle, imamo priču u priči
u priči u priči, i film skače s nivoa na nivo, iz priče u priču,
tako da u filmu imamo više od 10 odvojenih, a opet nekako povezanih
priča. A glumci, od kojih su neki relativno velika i poznata imena
(Mathieu Amalric, Charlotte Rampling, Geraldine Chaplin, Maria de
Medeiros, Udo Kier, Roy Dupuis) se pojavljuju u po nekoliko
različitih uloga.
Recimo,
sve počinje kao ekranizacija lažnog priručnika o pravilnom kupanju
u kadi gde matori tip zbog kojeg bi ste bez sumnje odmah pozvali
policiju objašnjava rutinu kupanja. Međutim, kako kadar ponire u
kadu, nailazimo na podmornicu i radnja se seli tamo. Posada je u
opasnosti: voze opasni, nestabilni teret (eksplozivni žele), ne mogu
izroniti, fali im zraka i ne mogu otići do kapetanove, naslovne
sobe. Jedina nada im je da jedu palačinke koje imaju zračne džepove
i tako održavaju svoje stanje. Na podmornici se pojavljuje drvoseča
koji im kaže da ne zna otkud tu i da je sa svojim kompanjonima išao
spasavati otetu devojku od šumskih razbojnika. Nije to ni približno
sve, imaćemo muzički intermezzo u vidu pesme o stražnjicama,
doktora koji leči žene lomeći im kosti pa ga stiže zaslužena
osveta, gospodina koji je ženi za kasni rođendanski poklon kupio
statusu Janusa, pa se pod njenim uticajem noću pretvara u monstruma
i još koječega što će vas nasmejati, zabaviti ili šokirati na
ovom putu koji će postati senzacijska bomba.
Posebno
treba obratiti pažnju na vizuelni identitet filma, jer tu ima svega
i svačega. I ispranog, dvotračnog,
odnosno dvobojnog “Technicolora”, i
crno-belih delova, i nemih i šušketavo zvučnih pasaža. Film je
sniman digitalno, ali su Maddin i Johnson sa saradnicima pažljivo
dodavali slojeve i efekte kako bi ovaj film imao šmek 30-ih godina
kada se još ni boja ni zvuk nisu nametnuli, nego se sa njima samo
igralo i isprobavalo. Tematski, moguće i svaki od pasaža smestiti
baš u taj period.
Pozadinska
priča oko filma je takva da su Maddin i Johnson za jedan svoj
nevezani projekat istraživali izgubljene i napuštene filmove manje
ili više poznatih, uglavnom evropskih autora iz perioda prelaska sa
nemog filma na zvučni i da su pokušavali da rekonstruišu
izgubljene delove. The Forbidden Room
inspiraciju vuče odatle (više su nego primetni odjeci nemačkog
ekspresionizma i “gothic” priča sa prelaza vekova), ali nije
kolekcija tih rekonstruiranih filmića. Svaki sekund filma je
pažljivo snimljen za potrebe filma sa starim, izgubljenim filmovima na umu i varijacijama, odnosno posvetama poznatim
legendama od Frankensteina do Dr Jekylla i Mr Hydea i uobličen tako
da bude ultimativna vožnja kroz festival starih filmova.
Naravno,
moguće mu je prići sa više strana. Ima tu i više nego dovoljno
materijala za psihoanalizu, kao što ga je moguće tumačiti sa
filmsko-istorijskog aspekta, pa čak i kao neko razmatranje kulturnih
tokova, ili kao raspravu o žanru u određenom periodu. Ambiciozno,
svakako. Pretenciozno, možda. Remek-delo, sasvim moguće. Luda
vožnja, naravno. The Forbidden Room
je film koji jednostavno morate pogledati, možda i više puta, i
pustiti da vas “uradi”, zbuni, nasmeje, raspizdi, kako god. Jedno
je sigurno, ravnodušni biti nećete.
No comments:
Post a Comment