2015
scenario
i režija: Rick Famuyiwa
uloge:
Shameik Moore, Tony Revolori, Kiersey Clemons, Rakim Mayers, Zoë
Kravitz, Chanel Iman, Roger Guenveur Smith, Kimberly Elise, Blake
Anderson, Forest Whitaker (narator)
Ne
znam koliko je pametno početi film sa definicijom iz rečnika. Pojam
“dope” može označavati drogu, potpunog glupana ili u “flipu”
(vrsti uličnog slenga zasnovanoj na izvrtanju) totalno cool tipa.
Ovde to ne smeta ni na koji način, jer ćemo sva tri imati u suludim
količinama u jednoj ne baš uvek glatkoj vožnji kroz žanrove. Dope
je nešto što može proći na indie festivalima, ali na kraju pada
kao žrtva svojih ambicija.
Zapravo,
da se držao svog prvog koncepta kojeg se uhvatio, “coming to age”
priče o crnim geekovima iz siromašnog kvarta u Los Angelesu i
njihovoj svakodnevnoj borbi kako sa opasnostima života, tako i sa
neprihvatanjem od strane sredine, Dope bi bio odličan i
potreban film koji bi profitirao od portreta obeju socijalnih miljea,
uličnog i školskog. Jer predrasude su čudo: teško je poverovati
da postoje crni momci i cure koji se ne furaju ni na kriminal, ni na
sport, pa čak ni toliko na rap muziku (iako znaju i entuzijastični
su za hitove koji su domen opšte kulture), da su im umesto toga
draže “belačke” stvari: skateboarding, punk rock, štrebanje.
Oni još uvek veruju u školovanje kao izvor socijalne mobilnosti i
žele na faks.
Možda
ponekad imamo jedan takav, najčešće sporedni lik u filmu i
najčešće u funkciji belčevog malog pomoćnika, ali ovde imamo
troje simpatičnih tamnoputih tinejdžera. Oni znaju da su egzotični
i da će ih školski košarkaši, Cribsi i Bloodsi mlatiti kao volove
u kupusu, ali se drže zajedno, sviraju u bandu i jednostavno su
podrška jedno drugome i zajednica. Malcom (Moore) je naš
protagonista koji želi da ide na Harvard, ali ne želi da tamo dođe
po rasnoj i socijalnoj kvoti. Ima sjajne ocene, ali to možda ne bude
dovoljno. Jib (Tony Revolori, onaj mali iz The Grand Budapest Hotela)
za sebe tvrdi da je pičkica i čini se da nema naročitih ambicija.
Tu je još i Diggy (Clemons), otvorena lezbejka koju njena familija
pokušava da “izleči” molitvom. To sve saznajemo iz duhovite,
ali pomalo usiljene naracije Foresta Whitakera, ujedno i jednog od
producenata filma.
Upoznajemo
se i sa okruženjem kroz koje moraju proći svaki dan na putu do
škole. (Tu moram primetiti još jedan realistični trend: oni, kao i
marginalci iz filma Tangerine kroz Los Angeles idu pešice,
što je i logično pošto su klinci bez para, a što doprinosi jednoj
drugoj, realističnijoj slici grada koju je Hollywood toliko
distorzirao.) Malcom se našao u ulozi “goluba pismonoše” između
“žestokog momka, dečka u usponu” Doma (Mayers) i njegove nešto
bistrije bivše/povremene devojke Nakie (Kravitz), pa biva pozvan na
svoju prvu ozbiljnu žurku. Drugo dvoje idu sa/za njim. Upada murija,
a Malcomova torba koju nosi svugde sa sobom postaje teža za jedan
pištolj i par desetina hiljada dolara droge.
Dom
je ćorkiran, ali uspeva da prenese poruku svom novom štićeniku da
ostavi “paket” kod izvesnog A.J.-a iz centra za pomoć deci na
toj i toj adresi. Zgodno ili ne, Malcom baš tog dana ima sastanak sa
savetnikom za koledž, nekada siromašnim momkom koji je završio
Harvard. Pičvajz počinje (da ne spoilam), “paket” nije moguće
tek tako dostaviti i treba ga se rešiti. Malcomu na um pada
geekovska ideja... I eto nas na teritoriji “capera”...
Dope
je film u kome ima svega i apsolutno svega previše, pa deluje
pretrpano i usiljeno i zbog toga namerno čudno. Naprosto, zaplet je
u tom “bazenu” likova složen suviše prigodno, humor je često
prisutan sa obaveznim namigivanjem i podgurivanjem, a vožnja kroz
sve te silne žanrove je prilično drmusava. Osim filma o odrastanju,
tu imamo i natruhe socijalne drame (Malcomova samohrana majka koja
vozi autobus je potpuno protraćena kao lik, a Kimberly Elise kao
glumica), nespretnog ljubavnog zapleta, komedije koja može postati
neprijatna kada se u priču ubace telesni fluidi (išlo se na nekakav
“meme” efekat, uglavnom neuspelo), i na kraju “caper”
trilera. Takva mućkalica svega i svačega naprosto ne funkcioniše...
Ono
što prvo upada u oči i ide na živce je to koliko su svi drugi
likovi nerazvijeni. Jib i Diggy su Malcomovi pratioci sa malo
humornog potencijala i to je to. Ostali su samo i jedino oruđa
zapleta, oni sami neverovatni u stvarnom svetu, baš kao što je i
takav zaplet neverovatan. Tako likovi nestaju i pojavljuju se kad je
zgodno, ljubavna priča ne ide nikamo osim što našeg lika uči
lekciju o predrasudama koju navodno već zna na svojoj koži, ali ne
uspeva da je poveže sa tim kada je on taj koji te predrasude ima.
Nije loš ni negativac, odnosno njegova maska, pa ni lik hakera Willa
(Anderson), sa sve pozadinskom pričom napravljenom radi nekoliko
štoseva koji se tu prodaju (ko kome i pod kojim uslovima sme reći
“nigger”), koji uglavnom nije bio neophodan.
Da,
glumci su raspoloženi, čini se da su pušteni da divljaju, iako su
uglavnom pod kontrolom autora, i imaju nekoliko trenutaka gde sve
pršti od hemije, ali u ovako haotičnom filmu se sve to gubi. Posle
gledanja ostaje samo konfuzija i nekoliko sirovo nabijenih poenti
koje je autor hteo da prenese. Šteta, jer mi se baš gledao film o
geekovima iz geta.
No comments:
Post a Comment