kritika originalno objavljena na FAK-u
2015.
režija: Sebastian Schipper
scenario: Sebastian Schipper, Olivia Neergaard-Holm, Eike Frederik
Schultz
uloge: Laia Costa, Frederick Lau, Franz Rogowski, Burak Yigit, Max
Mauff
Victoria je film koji je premijeru imao na prošlogodišnjem
Berlinalu, gde je postao hit među određenom kritikom i publikom i
pobrao tri nagrade (dve lokalnijeg karaktera i Srebrnog Medveda za
kameru). Uspešna festivalski ciklus je zaključen sa relativno
širokom distribucijom, dosta nemačkih nacionalnih nagrada i
nekoliko nominacija za nagrade EFA (Evropske Filmske Akademije).
Međutim, Victoria nije samo “festival darling”, nego i
punokrvni filmski eksperiment o kojem će se još dugo pričati.
Naime, Victoria je film koji se odvija u stvarnom vremenu,
jedne noći na zoru u Berlinu i koji je snimljen u jednom kadru, ali
zaista. Nema laži, nema prevare, to što vidimo, to je i snimljeno,
iz nekoliko puta, bez skrivenih rezova u zgodnim trenucima kao
Hitchcockov Rope ili još uvek aktuelni “oscarovac”
Birdman. Opet, nije nezamislivo i nemoguće snimiti film u
jednom kadru kada je u pitanju nešto kao Russian Ark,
dokumentarac koji elegantno simulira šetnju po muzeju, ali na taj
način snimiti akcioni film – to je već poduhvat. Možda je sam
sebi svrha, ali svejedno...
Victoria zbog toga zaslužuje priznanje kao izuzetno napet
film koji prolazi kroz nekoliko žanrova, glatko teče i naslućuje
neprijatnost u bliskoj budućnosti, te kao film koji sjajno koristi
svoje unapred izabreane lokacije, gradske ulice, te Berlin sa svojim
klubovima, ulicama, dragstorima, stambenim zgradama i njihovim
krovovima postaje jedan od filmskih heroja. Pohvalu zaslužuje i
direktor fotografije Sturla Brandth Grovlen koji pokazuje sjajnu
kondiciju i koncentraciju za kadar u trajanju od bezmalo 140 minuta.
Ne treba zaboraviti ni glumce čiji se rad uglavnom svodio na
improvizaciju dijaloga, dok je scenario zadavao samo liniju kretanja
po lokacijama i redosled ključnih postupaka.
Osnovna priča se svodi na “devojku koja se sama vraća kući
noću”, ali ona nema nikakve specijalne moći, a nije čak ni na
domaćem terenu. Ona je Victoria, cura iz Madrida koja u Berlinu živi
tek par meseci, radi u kafiću i ne zna nemački. Igra je apsolutno
sjajno Laia Costa koju kamera voli i koja je u stanju da stane i
ostane u centru pažnje. E, sad, njoj se na izlasku iz kluba uvaljuju
četvorica momaka sumnjivog izgleda i ponašanja (u najmanju ruku su
pijane barabe) i po svaku cenu žele da zableje sa njom. Iako je
umorna i za nekoliko sati joj počinje smena, ona pristaje. Oni bleje
na ulici i na krovu zgrade, puše travu i piju ukradeno piće, a
između nje i jednog od njih, Sonnea (Lau), polako se krčka romansa
nalik na Linklaterove Before filmove.
Tako bi to i bilo, naročito posle izuzetno emotivne scene u kafiću
gde Victoria radi, da drugi od mladića, bivši robijaš Boxer
(Rogowski) nema druge planove. On iz svojih zatvorskih dana duguje
uslugu ili novčani ekvivalent jednom pravom gangsteru i te noći
mora da plati. Zadatak je pljačka banke, trojica naoružanih plus
šofer, a jedan od momaka se napio do beskorisnosti, pa je Victoria
pozvana da ga “zameni”. Ona to prihvata, ali kako to obično biva
kad amateri pljačkaju banku, cela akcija se izvrće naopako, možda
samo zbog jednog detalja, a možda zbog činjenice da to nije posao
za krimose sitnog zuba...
Ono što se potencira kao najjača strana filma, snimanje u jednom
kadru i njime uslovljen veoma okvirni scenario, ispostavlja se i kao
najveće ograničenje. Boxer jedini ima fiksnu motivaciju, Sonne i
Victoria međusobno uslovljenu, ostali ne baš. Suviše je tu
neverovatnih stvari spakovanih u neverovatan splet okolnosti. Da li
bi Victoria, za koju kasnije dobijamo potvrdu da ni u kom slučaju
nije uličarka, nego fina cura kojoj je izmakla karijera
pijanistkinje, našla išta privlačno u grupi baraba? Da li bi
uopšte zablejala s njima? Da li bi bleju prekinula kada bi stvar
postala ozbiljna? Da li ozbiljan gangster, kada već u pljačku šalje
bilmeza koga zna iz zatvora, s njim šalje i njegove ortake, još
veće bilmeze koji sigurno nemaju iskustva sa pljačkom banke? Da li
bi prihvatio izmenu plana i potpuno nepoznatu curu, pritom
strankinju, na mestu šofera? Da li bi iko pri zdravoj pameti, a da
nije i sam kriminalac, pomislio da je pljačka banke baš dobro
zezanje? Da li bi cura osetila takvu odgovornost prema klipanima sa
kojima je popila jedno pivo i popušila jedan džoint da sa njima
krene u takvu akciju? Čak je i vremenski okvir od nešto preko dva
sata za toliku količinu pizdarija nerealan, čak i u gradu koji
nikad ne spava, kao što je to Berlin.
Istini za volju, napetost dosta popravlja utisak, kao i tretman
pojedinih detalja. Izbor muzike i njen tretman je sjajno sugestivan.
Komunikacija među mladim glumcima je neusiljena i opuštena, a
mehanizam nepoznavanja jezika se pokazao kao efikasan da momci
Victoriju drže u mraku kad razgovaraju na ionako zeznutom berlinskom
slengu. Solidno je izveden i spoj žanrova i filmskih motiva, ima tu
i humora i ljubavne priče (ma kako neverovatne), i akcije i
asocijacija na Linklaterove “travelogue” filmove.
Laia Costa je otkrovenje ovog filma, njena izvedba je besprekorna, od
prve scene pomamnog plesa u klubu, preko neprijatnosti i opuštene
bleje, do otvaranja u ponajboljoj sceni filma u kafiću i dalje preko
nesigurnosti i straha do potpunog preuzimanja kontrole nad
događajima. Ona je uz apsolutno fenomenalni rad kamere glavni razlog
da se pogleda ovaj film.
No, i pored svoje originalnosti, Victoria se čini kao filmski
eksperiment koji je samom sebi cilj i koji će u budućnosti biti
zanimljiv samo kao komad trivije, kao jedan od prvih, pionirskih,
svakako ne i najboljih pokušaja. Schipper i ekipa su dokazali da su
neke stvari moguće, ali me svejedno nisu ubedili da ih je trebalo
raditi. Raskadriran i sa čvršćim scenarijem, Victoria bi
bio potpuno drugačiji film, kraći, koncentriraniji, sređeniji i
verovatno u konačnici i bolji, ali ne bi privukao ovoliko pažnje
kao što je to učinio sa jednim prostim i u digitalno doba sasvim
izvedivim trikom.
No comments:
Post a Comment