2015.
režija:
Reed Morano
scenario:
Chris Rossi
uloge:
Olivia Wilde, Luke Wilson, Giovani Ribisi, Juno Temple, John
Leguizamo, Elizabeth Moss, Kevin Corrigan, Scott Mescudi
Prvih
par scena su ključne za postavku teme i tona filma. Srećna
porodica, otac, majka i klinac polaze na izlet. Staju na benzinskoj
pumpi da pokupe par potrepština. Mali odlazi u toalet. Nekoliko
minuta kasnije, vreme za polazak, a malog nema. Kucaju, nema
odogovora. Otvaraju vrata, malog nema. Toalet ima i druga vrata, koja
vode u otvorenu radionicu, a ona je smeštena između šume i ceste.
Dozivaju ga, prvo ljutitim glasom, pa zabrinutim, na kraju već
očajnim. Nema odgovora.
Iako
nemam direktna iskustva tog tipa, moja je pretpostavka da je jedina
stvar gora za roditelja od smrti deteta njegov nestanak. Smrt, bila
ona iznenadna ili nekako očekivana je makar konačna i sa njom nema
ni pogađanja ni neizvesnosti, a ožalošćenima ostaje da situaciju
u nekom svom ritmu prihvate. Kod nestanka je dominantna neizvesnost
koja se ne smanjuje sa vremeno. Je li dete živo ili mrtvo? Ako je
živo, kako živi? Ako je mrtvo, zašto je umrlo? Preispitivanje može
biti kobno i tu ne može važiti psihološki šablon u pet koraka
žalovanja, jer je teško načiniti prvi.
Godinu
dana kasnije, Sarah (Wilde) i Phil (Wilson) vode naizgled normalne
živote, koliko je to moguće u datoj situaciji. Vidimo ih u poseti
prijateljima, i njihovo izdanje nije baš sjajno, ali je verovatno
najbolje koje su mogli izvesti. Oni, iako su još uvek skupa, žaluju
sami, svako za sebe i svako na svoj način. Policajac Phil ide na
sastanke grupa za podršku i komunicira sa policijom koja pokušava
da reši slučaj nestanka makar tako da ga poveže sa drugim podacima
(fotografijama dobijenim u racijama ili pronađenim dečijim telima).
Školska nastavnica Sarah, pak, sama šeta gradom noću i razvija
opsesiju prema zanemarenom dečaku sa posebnim potrebama iz njene
škole koji živi u hraniteljskoj familiji.
Ovo
je jako mračan film, jedan od onih koje sudbina deteta naizgled ne
zanima (istrage gotovo da i nema u filmu) i prvenstveno se bavi
roditeljima, njihovom tugom i sve ugroženijom egzistencijom i
normalnošću. I film je najefikasniji kad njegovi protagonisti
uopšte ne govore, kad možda slušaju, a zapravo ne čuju. Njihova
nema patnja je, tako slikana izbliza, na granici pristojnosti, ujedno
i emotivni i filmski vrhunac Meadowlanda i za to se moramo
zahvaliti pre svega glumcima, ali i rediteljici Reed Morano, njenom
izboru baš njih dvoje (meni ne bi pali na pamet, ne zbog toga što
mislim da su loši glumci, nego zato što mi se čini da bi nekim
drugima možda ti likovi bolje stajali, ali me njih dvoje demantuju),
radu s njima i uklapanju u već predodređenu indie vizuelnu i
auditivnu estetiku.
Reed
Morano je debitantkinja i svakako joj treba priznati hrabrost da se
dohvati teškog filma i zapravo ga snimi kao težak film. Ona je
inače direktor fotografije sa velikim iskustvom na raznim, uglavnom
nezavisnim filmovima, pa i ne čudi toliki akcenat na vizuelnom i
nemom. To je pun pogodak u filmu koji je više raspoloženje i utisak
nego priča. Naravno, na par mesta simbolika postaje malo preočita i
banalna, ali to je stvar neiskustva. Isto se u velikoj meri može
reći i za “kaži mi kako da se osećam” soundtrack.
Meadowland
ima ozbiljnije probleme sa scenariom takođe debitanta Chrisa
Rossija. Možda bi ovakvoj temi bolje legla ženska ruka. Rossi se
svakako previše poštapa sa nepotrebnim objašnjenjima i dosta često
polazi za klišeima melodrame na koje se vraća svaki put kad misli
da se izgubio. Njegovi nezgrapni dijalozi i pojedina rešenja jako
otežavaju posao glumcima među kojima zapravo i nema neke naročite
hemije u zajedničkim scenama.
Olivia
Wilde i Luke Wilson uspevaju da nadoknade propušteno u scenama svako
za sebe i na taj nam pokažu različite obilike tuge i različite
mehanizme pomoću kojih se s njom nosimo. To posebno važi za Oliviu
Wilde koja je s ovim filmom zaslužila puno poštovanja od mene za
svoj pristup glumi koji je hrabar, direktan i do kraja, a nema baš
puno materijala na početku. Luke Wilson je isto jako solidan, mada
je njegov lik ipak nešto zahvalniji za odigrati. Ako zbog nečeg
osim emotivne rezonance treba pogledati Meadowland, onda su to
njihove bravure.
No comments:
Post a Comment