2015.
scenario
i režija. William Monahan
uloge:
Garrett Hedlund, Oscar Isaac, Mark Wahlberg, Walton Goggins, Louise
Bourgoin, Fran Kranz
U
principu za svaki film pogledam “metascore”. Ne da mi nešto
previše znači, ali prosto mi je zanimljivo kako je neki film
dočekala relevantna američka kritika. Mojave je jedan od
fenomena koji se retko viđaju, mislim da je jedini film na koji sam
naleteo da ima ocene disperzirane od apsolutnih pohvala do apsolutne
nule. Iako nije u pitanju film “koji ćete ili voleti ili mrzeti”,
kako već glasi kliše, može se sa sigurnošću reći da je podelio
kritiku.
Rekao
bih pre da je ovo jedan od onih filmova koji vam legnu ili ne, a koje
“krasi” neujednačenost, konfuzija i ne baš jasne umetničke
ambicije, ili makar njihova realizacija. Nije ovo film ni impozantnog
stila, ni sjajne priče, niti naročito nov, a opet ima neku
nespretnu svežinu koja dolazi iz nadobudnosti. Ako vam legne, u
stanju ste da mu za štošta progledate kroz prste. Ako ne, neće ga
oprati ni Dunav ni Sava. A ja se još lomim, valja li ili ne, i to na
svim nivoima, od osnovne priče do finalne realizacije i to mi se
nekako čini potpisnim za Williama Monahana. Prošle godine u ovo
neko doba jako me je zbunjivao njegov scenario za The Gambler.
Naš
protagonista je jedan od klasičnih tipova: filmska zvezda u krizi
identiteta. On se zove Tom, igra ga Garret Hedlund i upoznajemo ga na
kućnom ili možda televizijskom snimku gde priznaje da ne zna šta
bi sam sa sobom, poziva se na Byrona i Rimbauda. Već u sledećoj
sceni napušta svoj brlog i uspavanu ljubavnicu (Bourgoin), dok mu
žena ostavlja poruke na telefonskoj sekretarici (ozbiljno, da li to
neko još uvek koristi?), seda u džip i odlazi u naslovnu pustinju
gde se igra Sama Peckinpaha i dere se na kojote u daljini. Umesto
kojota, međutim, pojavljuje se neznanac, skitnica (Isaac) i kreće
da brblja o književnosti, filozofiji i religiji. Susret na rastanku
prerasta u obračun u kojem “tesnu pobedu” odnosi Tom.
Ali
dan kasnije, neko drugi gine. Šerif slučajno probudi Toma i on ga
upuca, misleći da puca na neprijatnog gosta od prethodne večeri.
Gost je, naravno, sve to video. Sad, nije toliki problem rešiti se
leša, ali svedoci su nezgodna stvar. Dobro, ovaj nije baš pouzdan,
ali je svakako neprijatan, sigurno je sociopata, a možda je i
serijski ubica. Tom se vraća svom nesnađenom životu sa dodatnom
dozom paranoje, a i neznanac uspeva da ga isledi i kreće za njim...
Do
tada iznimno naporan film odjednom postaje zanimljiv, pre svega zbog
paranoidne neo-noir atmosfere. Tomovo ponašanje, od početka čudno,
sada postaje i opravdano. A skitnica potpisana kao Jack je ne samo
efikasan bauk (čudan tip, iz najnižeg sloja, ali samouki
intelektualac), nego i veoma snalažljiv i beskrupulozan tip koji bi
se sasvim solidno uklopio u okruženje Hollywooda, pa je zato još
strašniji. Počinje igra mačke i miša između njih dvojice, a
istovremeno se podiže temperatura i Tomovih privatnih konflikata.
Druga
solidna stvar u inače problematičnom scenariju, opterećenom
sintetičkim, pseudo-cool i pseudo-dubokoumnim replikama koje se
dotiču omiljenih tema naših junaka, su reference na stare filmove.
U paketu sa gustom atmosferom i lokacijom, logično je pomisliti na
Sunset Boulevard, ali tu se provlače i drugi noir-klasici
koje Monahan sasvim solidno prožima sa svojom usporenom i pomalo
rasutom pričom.
Treći
plus ovog filma su glumci, i to dvojica glavnih, onih koji su zapravo
u sukobu. Garrett Hedlund sasvim solidno igra svoj tipski lik,
dovoljno je uverljiv i kao bahata zvezda i kao isfrikani tip sa nekom
grižom savesti, ali Oscar Isaac je prosto briljantan i uspeva da
stvori jednog sasvim originalnog psihopatu. Što se ostalih tiče,
Walton Goggins me još nije uverio u širinu svog glumačkog talenta.
Pamtim ga samo kao Tarantinove južnjačke sirovine, a ovde je
potpuno neprimetan kao Tomov agent. Takođe, Mark Wahlberg je čudan
izbor za ulogu studijske glavešine, niti je on artikulira kako
valja, niti je lik sjajno napisan (opšta mesta bodu oči), niti je
zapravo potreban u celom tom odnosu snaga.
Ni
sad na kraju teksta nisam siguran šta mogu reći o filmu, valja li
ili ne. Svakako je bolji po delovima nego u celini, mada u jednom
trenutku sasvim solidno konvergira. Možda je štos u Monahanu kao
autoru: on je pisac koji voli zvuk svog glasa i kad režira i na
primeru Mojave je to očito.
No comments:
Post a Comment